/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Roundup Gel - virker det på græsplænen?
Fra : Hijklm
Vist : 892 gange
50 point
Dato : 15-06-17 14:50

Jeg har megamange mælkebøtter og andet skrammel i min græsplæne og er faldet over Roundup Gel-produktet, som lover at kunne fjerne det.

Men....hvad er jeres erfaring? Virker det på græsplænen eller ødelægger det græsset samtidig?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-06-17 14:56

Brug i stedet Toxan da det ikke dræber græsset, som Round Up gør

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-06-17 18:38

Eller bland almindelig round up med tapetklister/ melis andet.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 15-06-17 18:42

Brug en spade - det tager 1 time.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-06-17 18:42

Round up slår også græsset ihjel

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-06-17 19:39

Det bedste køb vi har gjort https://www.coolshop.dk/produkt/fiskars-xact-mlkebttefjerner/AC53W8

Du skal kun bruge round up, hvis du skal anlægge ny plæne

https://www.husplushave.dk/fjerne-maelkeboetter/

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-06-17 19:55

Round up er absolut ingen god ide. Da jeg for år siden sprøjtede nogle fliser foran huset og bagefter gik over græsplænen, visnede græsset overalt, hvor jeg havde sat mine fodspor.
Mælkebøtter kan fint hives op med et dertil konstrueret redskab. Det er nærmest sjovt at betjene det. Til andet ukrudt findes der tilladte gifte. Roundup skader både jord og drikkevand.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-06-17 21:12

Citat
gik over græsplænen, visnede græsset overalt, hvor jeg havde sat mine fodspor.

Logik for burhøns = det kunne vel også være diverse ´husdyr´ der lige ramte PLET og følger dit spor.

Det RoundUp jeg har, kan ikke slå noget som helst ihjel ved mig - Eddikesyre er bedre, men det går ud over fingrene = brændsår.
Citat
Roundup skader både jord og drikkevand

Det gør det Danske Folketing også - Who Cares..

Ment som et vand/ vittig indlæg.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-06-17 21:13

Citat
ud over fingrene = brændsår.

Øv Bøv - osv.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-06-17 21:52

Det er også forbudt at bruge andre midler fra husholdningen som bekæmpelsesmiddel. Heriblandt salt og eddikesyre!
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-06-17 22:19

Citat
Ment som et vand/ vittig indlæg.

Bare fordi der sidder et par? mennesker i en ´hvis´ del af Folketinget (og muligvis er betalt af andre) og ikke fatter ?? hvad der er værst, derfor kan man vel forsøge sig frem = samt de u-officielt vedkender at både det ene og andre ´hjemmebryg´s/ have-midler´ er mere effektive og skånsomme = i det lange løb.

Salt og syre nedbryder masse andre ting og sager på vej Down Under UDEN TVIVL, men hellere det?? end noget man ved kan fremkalde børn osv uden arme og ben ? og hvad koster så mest.

Hvad med ? syre-regn/ og Tjernobil/ Permafrost i Sibirien - er det også et ud-debatteret spørgsmål?
Vi bliver alle fuckt af mennesker der LYVER af/ om hvad der egentligt sker.

Og den slags ting holder aldrig op = så længe de kan give den lovlyde Dansker skylden for problemerne.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-06-17 22:54

@mig selv
Jeg har for nogle år siden afskrevet Round up og dyrker min have på 1500 m2 økologisk, så godt jeg kan. Det er ret så besværligt, men jeg kan sige mig fri for at forurene. Kører intet affald på lossen, komposterer alt, knokler mig igennem det lange fortov, som kommunen aldrig fik lagt fliser på. På vores vej har ca. Halvdelen f husejerne valgt at så græs på fortovet, det gør det ikke nemmere for mig at holde mit fortov fri for ukrudt skulle jeg hilse og sige.
For mig handler det om sund fornuft og så er jeg iøvrigt ligeglad med hvad loven tillader eller ej. I øjeblikket kæmpes der jo bravt om at forbyde Roundup i EU. For 15-20 år siden brugte man PREFIX, SOM SKULLE VÆRE SÅ USKYLDIGT, MEN VISTE SIG AT FORURENE GRUNDVANDET.
MEN....... jeg kan da godt, mens jeg knokler i haven med lugejern tænke på, hvor lidt det batter at jeg ikke bruger gift, når jeg tænker på de millioner liter, som landmændene hælder ud! Der er dem, der skal have forbudt at bruge skidtet. Til gengæld har jeg en ren samvittighed.
Ingelein
Ps. Sidste år brugte jeg kogende vand på det der skide levermos, som jeg fik slæbt ind med planter fra Tantes Have.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 16-06-17 01:27

Nu bliver jeg nødt til at komme med en kommentar eller to men først til spørgsmålet
Roundup virker gennem planternes grønne dele, nogen planter tåler Roundup bedre end andre for eksempel planter med dybe rødder har en chance for at det virksomme stof kommer helt ud i spidserne og kan derfor overleve en Roundup behandling, brug hormonmidler mod mælkebøtter det tager al ukrudt men skader ikke græsset hvis anbefalet mængde overholdes, mælkebøtter har en dyb pælerod og er ikke så følsom som andre planter med mindre rødder, det kan virke lidt selvmodsigende at fortælle at Roundup gennem bladene og så fortælle at planter med dybe rødder ikke er særlig følsomme over for en Roundup behandling men pointen er at det virksomme stof skal rundt i hele planten også rødderne for at virke 100%, græs har ikke særlig dybe rødder og er meget følsom hvis det bliver ramt under en Roundup behandling eller en ubetænksom person der har gået i behandlede planter og vader over en græsplæne uden at skylle støvlerne først.

Citat
Roundup skader både jord og drikkevand.
ingen af delene er sandt Roundup er det sprøjtemiddel som skader omgivelser mindst, man kan få den tanke at nogen forskere ikke kan forstå at et sprøjtemiddel er uskadelig men det er Roundup faktisk.
Citat
når jeg tænker på de millioner liter, som landmændene hælder ud! Der er dem, der skal have forbudt at bruge skidtet
hvis du er ude på at provokere ved at skrive om noget du ikke har en skid forstand på så er det lykkedes, hvis vi skal regne i millioner af liter så skal det være færdig blanding når bondemanden har tyndet op med vand, dem som udfører erhvervsmæssig sprøjtning skal have en licens og den skal fornyes hvert år + at sprøjten skal testes og justeres hvert år ellers må den ikke bruges.
Derimod er det haveejerne som er synderne de pøser sprøjtemidler ud over små jordstykker altid i stor overdosering og i så store mængder at en landmand kunne sprøjte en hel mark med mængde.
Forbyd al brug af kemi i haver det vil hjælpe meget mere end at reducere de allerede små mængder landmændene bruger og give os alle sammen renere grundvand
Mit landbrug er økologisk så det er ikke for at forsvare mit forbrug at sprøjtemidler der er nemlig slet ingen kemi i min bedrift, men at lade så useriøse udsagn som i citaterne stå uden kommentar det kunne jeg altså ikke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-17 01:31

Tilbage til spørgsmålet Roundup bekæmper de planter som bliver ramt på bladene undtagen mælkebøtter som har dybe rødder der er det kun de små planter fra dette års frø som bekæmpes

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-06-17 09:00

Det er jo gel da det er beregnet på manuel pletbehandling og derfor ikke spredes..

Der findes flere former for ukrudtsstikkere som kan snuppe pælerødderne

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-06-17 10:03

Ja, ja o.v.n.
Som medlem af HAVENYT, økologisk forum, har jeg nu læst nok om RoundUp de sidste mange år. Prøv at google og du vil se, at det altid er landmænd, som protesterer. RU er påvist som kræftfremkaldende og jeg håber at den snart 1 million underskrifter vil overbevise Eu om at vi skal af med det middel. Jeg har skrevet under på protesten mod RU.
Men så giver jeg dig til gengæld ret i at de haveejere, der selv blander RU, EFTER AT HAVE KØBT DET I DANMARK FORBUDTE KONCENTREREDE MIDDEL I TYSKLAND, måske ikke overholder doseringsvejledningen, ud fra devisen om at dobbelt portion virker dobbelt så godt
I DANMARK kan RU stadigvæk købes som færdig opløsning og som gel. Du kunne for et par år siden finde mig krybende under hækken for at pensle naboens skvalderkål med gel.
INGELEIN

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-06-17 10:13

@ o.v.n

Jeg tror, du har glemt et lille vigtigt IKKE i denne sætning

Citat
Roundup virker gennem planternes grønne dele, nogen planter tåler Roundup bedre end andre for eksempel planter med dybe rødder har en chance for at det virksomme stof kommer helt ud i spidserne og kan derfor overleve en Roundup behandling

Ingelein

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-06-17 11:33

Værktøjet til at tage mælkebøtter op med, virker ganske godt - MEN det efterlader et stort hul, hvor mælkebøtten stod, så der skal jor og eftersås græs de steder, hvor man har brugt værktøjet!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-06-17 12:56

@alka
Jeg trækker mælkebøtten ud af jordklumpen, lægger klumpen tilbage og træder den fast. Snart er det ikke til st se, hvor mælkebøtten har været.
Ingelein

Mælkebøtter bør også fjernes inden de bliver alt for store, men dog har en størrelse til at man kan gribe om dem. Jeg bruger også redskabet til andre former for ukrudt. Iøvrigt slipper det meste ukrudt nemmest, når jorden er fugtig. Men jeg har lerjord. På sandjord er det måske ligemeget.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-06-17 20:29

Citat
det kan virke lidt selvmodsigende at fortælle at Roundup gennem bladene og så fortælle at planter med dybe rødder ikke er særlig følsomme over for en Roundup behandling men pointen er at det virksomme stof skal rundt i hele planten også rødderne for at virke 100%

Mine erfaringer med RU er begrænsede, men de sidste 5 år har jeg boet i en lejlighed med en have på størrelse med et frimærke, og da jeg flyttede ind stod der et lille træ (ca. 1,5 m højt, podet og med nedad-hængende grene, der nåede jorden). Træet fyldte alt for meget i den lille have, og det havde et sideskud, der kom op ca. 1 m fra "moderplanten", jeg mødte flere af træets rødder da jeg gravede haven igennem for at fjerne skvalderkål, så jeg ved, at det havde nogle gode lange rødder.
Jeg fældede træet og smurte den tilbageværende stub med RU, og jeg har ikke set spor af liv fra træet siden.

Så det er ikke umuligt, at tage livet af dybe rødder med RU.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-06-17 23:03

@o.v.n
Når jeg skrev millioner af liter, var det selvfølgelig worldwide. Vi skal jo se lidt længere end til eget landbrug, og jeg tror at danske landmænd har styr på koncentrationen. Jeg ved at min søster i Flensborg var lidt rundhåndet med det, men da jeg ville fortælle hende om hvor lidt der skulle bruges, ville hun se det på tryk, og da må jeg indrømme at den tyske brugsanvisning krævede et større regnestykke, når det ikke var flere hundrede liter der skulle blandes.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : Hijklm

Dato : 16-06-17 23:06

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-06-17 03:07

Tak for accept af mit indlæg
Troldepige - det er den anbefalede behandling af stød du har foretaget, behandlingen det hindrer at der kommer nye skud så roden dør, prøv at sprøjte Roundup på et stort træ med blade så vil få at se at træet ikke er så nemt at slå ihjel
Ingelein - godt set jeg skriver ikke så hurtigt som jeg tænker og derfor kom jeg til at springe et ord over, der skulle selvfølgelig være et ikke med i sætningen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-06-17 09:51

Citat
Troldepige - det er den anbefalede behandling af stød du har foretaget, behandlingen det hindrer at der kommer nye skud så roden dør, prøv at sprøjte Roundup på et stort træ med blade så vil få at se at træet ikke er så nemt at slå ihjel

Tak for din respons.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-06-17 00:43

Læs lige om de bestræbelser der er i gang for st forbyde ROUNDUP
https://aktion.bund.net/europäische-bürgerinitiative-gegen-glyphosat?utm_campaign=EBI&utm_medium=regular&utm_source=mailing
INGELEIN
ps. Du kan være med til at få indflydelse på dette pesticids fremtidige anvendelse.