/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skal mine lægter forebores til skruerne.
Fra : ara
Vist : 514 gange
100 point
Dato : 12-06-17 22:17

Hej.

Jeg skal have nyt beklædning på mine gavlender på huset.
Jeg vil montere det uden på de gamle brædder der sidder der i forvejen.
Dette gør jeg med lægter som jeg vil skrue direkte ind på det eksisterende træ
der sidder der nu.

Men skal man egenligt bore for i lægten til skruen, eller skruer man bare skruen direkte
gennem lægten og ind i det eksisterende træ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-06-17 22:25

Hvor "klogt" er det at montere ny beklædning uden på noget "gammelt lort"?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 12-06-17 22:32

Hvor har jeg skrevet at det er noget gammelt lort ?

Jeg vil have Ivarplank på istedet for træ. Ivarplanken skal monteres på lægter da der skal være luft bagved.

Accepteret svar
Fra : TEAS

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-17 23:28

Her i Munkebo er der sat ivarplank på træværket omkring vinduer og i gavlen.
På en Afd. af sociale boliger.
Nu er der svamp indeunder for der er ingen afstand. ( Men flot ser det ud )
Med en god skrugemaskine skal der ikke bores for.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-06-17 00:28

Citat
Ivarplanken skal monteres på lægter da der skal være luft bagved.

Så bliver der jo hulrum hvilket jeg ikke er sikker på er tilladt idet det det kan fungere som brandkanal.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-06-17 11:30

Der behøves ingen forboring i lægter, har aldrig oplevet det ved tag eller facade.
Citat
Jeg vil montere det uden på de gamle brædder

Hvis det er uden på gamle brædder, er det vist en anden sag.
https://www.google.dk/search?q=ops%C3%A6tning+af+eternit+br%C3%A6dder&oq=ops%C3%A6tning+af+eternit&aqs=chrome.3.69i57j0l4.13972j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
http://www.cembrit.dk/media/3111/380_montagevejl_facadebeklaedning_20160224_web.pdf

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-06-17 16:19

Kode
Der behøves ingen forboring i lægter, har aldrig oplevet det ved tag eller facade.

Selv ikke for 40 år siden hvor man ikke havde de sejtrækkende lavgearede batterimaskiner forborede de meget i taglægter når de brugte de ru galvaniserede franske skruer, kun et lille hul som spidsen af gevindet kunne få fat.
Og i dag bruger man torx som er lige så gode som sekskantede hoveder når værktøjet skal have ordentilgt fat, stjerneskruer får smadret hovedet når de møder modstand.
Dog, hvis det er hårdttræ eller kernetræ bør man bore for, men det er lægter næsten aldrig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-17 21:17

Det afhænger helt af hvilke skruer du bruger.

De gamle skruer skulle forbores med noget der svarede til kærven,
mange nye skruer er forberedt med selv skærende gevind...

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 04-09-17 10:28

Tak for svaret TEAS.