/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Undertryk i lejlighed
Fra : futze
Vist : 2857 gange
200 point
Dato : 12-05-17 21:50

Hej
Kan du fortælle og hvilke gener et højt overtryk i
lejligheden kan medføre.
Her er en alt for kraftig centraludsugning fra toilet og bad.
Åbner jeg de små kanaler i vinduerne trækker det i lejligheden.
Holder jeg de små luftkanaler i vinduerne lukket trækker undertrykket
En masse pollen ind igennem utætheder fra døre og
Vinduerne.
Vh
Futze

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-05-17 02:48

Mon ikke anlægget yder det det skal, eller skal man jo få det indreguleret. Udformningen er et levn fra tidligere Bygningsreglementer, der fordrede at der SKAL være konstant sug i bad og køkken og køkkenet skal kunne forceres til det dobbelte. Erstatningsluft skal så sikres f.eks som nævnt enten som fornuftigt placerede og udformede riste eller riste i vinduer. Disse må så ikke kunne lukkes. I takt med at bygningers isolering og tæthed forbedres, er systemet indre heldigt, da radiatorer ikke kører så meget og der ikke derfra skabes varme der kan sikre en ordentlig opblanding af friskluften. Derfor siger det nuværende Bygningsreglement at der SKAL genvinding og indblæsning af erstatningsluft til. Systemernes luftmængder er fastlagt i Bygningsreglementet for at sikre at etageboliger udluftes tilstrækkeligt, for at imødegå sygt indeklima og syge beboere og alle de følgevirkninger der er ved dette.

Du kan ikke gøre meget andet end at tage kontakt til udlejer og bede om at få kontrolleret indreguleringen af anlægget. Der skal suge 72m³/h fra køkken og dette forcerer man ved emhættebrug til det dobbelte. Badet skal have 54m³/h. Grundventilationen må man reducere hvis lejligheden er særlig lille. Formentlig er anlægget trykreguleret. Hvis dette er defekt kan det yde forkert. Eller hvis en masse andre lejere har pillet og proppet alt muligt lort i kanalerne (for at det ikke skal suge hos dem), så flyttes problemet rundt og nogle får for meget sug. Det tager en tekniker under en time at måle hvad der faktuelt er hos dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-05-17 02:49

...og det er undertryk du har!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-05-17 12:02

Jeg har spurgt vores varmemester flere gange om de ikke vil montere nattesænkning, men han påstår af det fungerer, der suges MEGET varme ud af min bolig og det larmer, dertil kommer at andre beboere i opgangen dækker ventilerne til.

Nå, jeg flytter snart, så det er ikke mit problem længere.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 14-05-17 14:16

Luft ud af lejlighed er svært at mærke, men man kan se om et stykke køkkenrulle klæber sig fast til udtræks kanal.

jeg forventer du har undertryk i lejlighed, og jeg foreslår et filter f.eks. fra støvsugeren i luftindtag ved vindue

Af hensyn til indeklimaet bør du have nogen luft skift i lejligheden.

Så du bør kunne mærke lidt træk ind ved det af dine luftindtag, du vælger at bruge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-05-17 14:55

->Luffe. For år tilbage var det lovligt og anerkendt i Bygningsreglementet, at man sænkede luftmængden i forhold til krævede luftmængder. Den sætning lod man så udgå for et par udgaver siden og holder i dag fast i de oprindelig SOM ET MINIMUM. Dette uden tvivl i takt med at husene bliver mere og mere tætte. Det er jo sådan so oder so, men i "gamle dage" fik du ventileret når det blæste og eller ikke. I dag fordrer love og regulativer at det pågår konstant med svarende til en 1/2 gang pr time i en bolig. Og man har så lovfæstet at det skal ske som udsugning fra vådrum og tilførsel af friskluft i sove og opholdsrum. I dag skal du så bruge et ventilationsanlæg for at minimere varmetabet. Og der er klare regler for energiforbrug og støjniveau. Sådan et som i har er formentlig et lidt ældre trykstyret anlæg - kun med sug. Og vedligholdes de ikke, begynder de at støje og fungere mindre godt. Så har vi den med at lukke og så skrider det fuldkommen. Så lidt vedligehold med rens af kanaler. Gennemgang og indregulering og man kan ti år igen. Men nyt som gammelt - skidtet skal vedligeholdes. Det er enormt så meget skidt der ligger i kanalerne efter bare 10 år.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-05-17 18:52

Citat
Så lidt vedligehold med rens af kanaler

Lidt ............ det er ikke ordet.
Her blev der renset for et par år tilbage, der var næsten lydløst et halvt år, og nu larmer det lige så meget som for 8 år siden da jeg flyttede ind.
Vægventilen er ø 100., men jeg vil tro at der er ø 150 inde bagved.......... sikkert eternitrør fra 1971 da blokken blev opført..

Denne opgang har 4 etager med 4 hybler som min hvor der er et par kogeplader i en niche og ingen emhætte, der er nu heller ikke beregnet til at lave varm mad hver dag, der er heller ikke en ovn hvor en and eller flæskesteg kan fedte hele lejligheden til, men den bliver sgu fedtet alligevel.

Nå, der hvor jeg flytter ind er der et lille køkken med en stor emhætte, så er jeg sgu for at tørre fedtede ting af.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-05-17 19:12

Uha, det er sjældent godt, hvis der bygges videre på sådan noget gammelt skrammel med eternitkanaler. Eternit kanaler kan og må heller ikke renses.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-05-17 15:44

Med mekanisk ventilation, anbefales det, at have et lille undertryk. Ved overtryk, kan fugt med tiden "presses" ud i fx vægen, og give fugt & skimmel. Ved undertryk forekommer det ikke.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 16-05-17 10:36

Hej
Jeg er sikker på at min udluft kanal i toilettet suger for meget,
Da altandøren er svær at åbne på grund af undertrykket.
Skruer jeg ventilen til er der ikke nogle problemer.
Spørgsmålet er hvorledes undgår jeg undertrykket uden at
Sidde i træk fra ventilerer i vinduerne.
Jeg tror et så kraftigt undertryk giver gener
På os mennesker
Vh

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-05-17 12:45

Trykket, næh så ville du blive sløj af at køre over Ejer Bavnehøj.

Ulempen er at boligen er tæt og for at udligne SKAL du have ventilerne i væggen/vinduerne. I øvrigt er du selv lidt en skurk ved at ændre på indreguleringen af udsugningsanlægget. Når du piller vil du flytte rundt på luftmængderne. Dvs skrues dit til, generes naboen måske mere. Derfor er sådanne systemet oftest trykstyrede, men der er for det meste grænser for hvor langt du kan nedregulere, og har 50% af brugerne på et anlæg været inde og skrue, er chancen for at det begynder at blive noget bøvl, ganske overvældende - specielt hvis det er ældre scirocco ventilatorer med en standard AC motor.

Så lad fagmanden om at fejlsøge på anlægget og indregulere dette, med mindre du selv har et ordentligt måleudstyr. Og det nytter ikke så meget "at man synes". Der er faktisk regulativer der angiver hvad det SKAL ligge på. Det i generes af, er at boligen efterhånden er blevet så god, at det skaber gener. Og i øvrigt har vinduesriste altid været noget slemt lort og har generet mere træk end godt er.

Og skal det fikses topdollar, hedder det et ventilationsanlæg med balanceret ud og ind. Men ulempen der er prisen og hvad sådan noget fylder. Det er som oftest aldeles ikke bare lige at lave.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 16-05-17 17:40

fint nok med teorien, men nu er det sådan at undertrykket samtidig suger pollen, og støv ind igennem døre og vinduer selvom alle er lukket.
Luft kanalen skal jo have den samme luftmængde som den sender op på taget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-05-17 18:35

Jeg har ikke skrevet det gamle bygningsreglement! Og ja sådan er det. Og åbner du vinduet er det magen til. Og bor du i et gammelt hus det er utæt er det nøjagtig det samme. Undlader du at udlufte får du en række andre problemer som skimmel, fugt og alt muligt andet. Skal du uden om dette, hedder det balanceret ventilation. Det er som du ved heller ikke altid uden problemer, idet den konstante ventilation forårsager et nogengange ret tørt indeklima. Altså.....Det er ikke bare lige og der er ingen genveje. En moderne bolig er så tæt det ikke er sundt at bo iden. Så udlufter vi den på den ene elller den anden måde og en ny række gener og problemer opstår. Så er valget, hvad vil vi? Undlade at ventilere og så komme til at lide af husstøvmideallergi, få gener af skimmel og mug, ødelægge den bolig vi bor i, eller bøvle lidt med uønskede luftbevægelse (hvilket man i nogen grad tilrettelægge sig ud af) - noget med at have riste åben i de rum man ikke er i), og døje lidt med tørre bussemænd om vinteren.

Jeg valgte det sidste....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-05-17 18:42

...og inden kloge mennesker kommer med alverden smarte råd. Ja du kan ventilere med en roterende genvinder der jo i nogen grad er fugtoverførende - ja men også lugtoverførende. Du kan befugte - ja, men det må du ikke i en bolig - og ejheller er det gavnligt for dit helbred. Og kan der ikke lavet et anlæg der styrer fugt, temperatur. Jo sagtens, det er bare dyrt. Befugtning er kun tilladt når særlige bevaringsmæssige eller produktionsmæssige forhold taler herfor (og derudover er det rasende dyrt at køre med). Og derfor, ikke mindst i den almennyttige boligmasse har man i årevis kørt på kompromisser. Nu er den strammet, så nu hedder det balanceret ventilation, hvilket koster og desværre bliver lavet rædselsfuldt ringe qva den manglende lyst i DK til at betale noget som helst for noget.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 16-05-17 18:47

Så der er kun en vej. Sørg for at det udsugning i har er korrekt indreguleret og vedligholdt. Brug det foreskriftsmæssigt. Er det lavet for ringe så få det i det mindste rettet op til noget brugbart. I øvrigt er det besynderligt at folk er pollen-forskrækkede inde i deres huse, når de samtidig ukritisk går rundt udendørs!?!?? Og allergi er noget bæ. Har selv med nogen "glæde" måttet æde allergipiller nogle dage, pga tilstandende udenfor. Ikke på grund af mit indeklima, men pga det udenfor.

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 16-05-17 19:08

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 03-06-17 18:10

Hej 3773
Hvot tæt skal vindues rammerne lukke mod karmen.
Jeg har prøvet med etA4 ark papir i klemme imellem vinduerammen og tætningslisten i vinduesfalsen.
Ved lukket vindue kan jeg trække papiret ud ganske let.
Skal tætningslisten og rammen ikke lukke stramt om papiret.
Vh
Futze

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 04-06-17 11:20

Du kunne få placeret rist med filter - passende sted i lejligheden - så du uden væsentlig undertryk i lejligheden, opnår ønskede luftskifte.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 04-06-17 13:26

Det kan da ikke være rigtigt at vindues listen og falsen ikke
Lukker tæt, så man meget let kan trække et stykke papir
Ud af rammen , når vinduet er lukket.

Men samtidig er det så underligt at der er et undertryk
Når jeg feks åbner altan døren
Vh

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-06-17 07:18

Det er en naturlov.

Luften i en skorsten (udluftningskanal) er normalt varmere end udetemperaturen.

Hvorfor luften i skorsten har udvidet sig lidt - og har mindre vægtfylde end luften omkring.

Og vægten af den luftsøjle der står i skorsten er lidt mindre end tilsvarende luftsøjle uden for skorstenen.

Hvilket giver et mindre undertryk i bunden af skorstenen.

NB: Når vi har omkring 1 atm. lufttryk ved jordoverfladen, er det fordi luftsøjlen over 1 kvadratcentimeter ved jordoverfladen på ca. 10 km. højde vejer ca. 1 kg.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 05-06-17 19:54

Alt det er godt nok
Men bør papiret ikke klemmes fast når man lukker vinduet