/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Dokumentere afsendelse af e-mail
Fra : ebg_888
Vist : 751 gange
200 point
Dato : 11-05-17 22:43

Hvordan kan jeg dokumentere, at jeg har afsendt en e-mail til en bestemt person?

Jeg bruger Outlook, og for nogle måneder siden afsendte jeg en e-mail med vedhæftede dokumenter til en sagsbehandler i SKAT.

For kort til siden påstod denne sagsbehandler, at hun intet havde modtaget.

Jeg fandt derfor den gamle e-mail frem i mappen "Sendt post" og "videresendte" den til sagsbehandleren - og regnede så med, at jeg havde bevist, at hun havde modtaget den rettidigt.

Men nu får jeg at vide, at det er den forkerte e-mail-adresse, som jeg har benyttet, da der er
en apostrof (') både før og efter hendes (korrekte) e-mailadresse.

Disse apostroffer sætter Outlook imidlertid selv omkring modtager-adresser i mappen "Sendt post" - så hvordan overbeviser jeg nu en påståelig skatte-medarbejder om, at det er hende, der har fejlet???

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-05-17 23:11

Det er IKKE hende, der har fejlet, men dig.

Du har modtaget en e-mail om, at den ikke kunne leveres, men den har du overset/ignoreret.

Så fejlen er din!

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 11-05-17 23:30

Citat
Du har modtaget en e-mail om, at den ikke kunne leveres, men den har du overset/ignoreret.

Nej, Bille 1948, det har jeg bestemt ikke, hvorfor tror du dog det?

Jeg ved 100 %, at jeg har benyttet den rigtige e-mail-adresse.

Accepteret svar
Fra : netop

Modtaget 210 point
Dato : 11-05-17 23:36

I indstillingerne er der jo flere muligheder for at sætte flueben ved kvittering for modtagelse og afsendelse af mail - samtidig giver Outlook jo også en melding hvis mailen ikke er eller kan leveres...

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 11-05-17 23:47

FREMOVER ER DET EN GOD IDE AT SKRIVE I MAILEN,
AT DU GERNE VIL HAVE EN KVITTERING FOR MODTAGELSEN AF DIN MAIL.
SÅ VED DU DE HAR FÅET DEN.

MVH AG112

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 11-05-17 23:59

netop og AG112:

Ja, jeg kan se nu, at jeg kunnet have gjort noget for at sikre mig kvittering, for eksempel med flueben ved "Kvittering for modtagelse".

Men det tænkte jeg ikke på, og jeg betragtede e-mail som langt mere sikkert end at sende et A-post brev.

Jeg er altid meget omhyggelig med at checke at modtager-adressen er korrekt.

Jeg tænker dog stadig, at min afsendte e-mail ikke ville være havnet i mappen "Sendt post", hvis den ikke var blevet afsendt???

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-05-17 10:44

Én ting er at den ligger i Sendt post, noget andet er om den er modtaget hos korrekt modtager.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-05-17 11:10

Du har denne mulighed (..blandt flere!):

1.) https://chrome.google.com/webstore/detail/save-emails-to-pdf/dngbhajancmfmdnmhhdknhooljkddgnk

2.) https://www.slipstick.com/outlook/email/how-to-save-email-in-windows-file-system/

3.) http://smallbusiness.chron.com/save-email-microsoft-word-53358.html

..bare for at nævne et par eksempler

Det nemmeste er dog at gemme et 'screendump' = TAST - Print Screeen, og 'gemme' billedet via Microsoft Paint ...eller tilsvarende billedbehandlingsprogrammer. Så er (..for så vidt 'uret' vises på skærmen?) også dokumanttion for tidspunktet og datoen, hvor mailen er sendt/modtaget/vist.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-17 17:02

Jeg bruger også at sende kopi til mig selv samtidig.
Enten som blind kopi ( bcc ) eller bare kopi ( cc )
Så kan jeg se om der er " hul i gennem "

Selv om vedkommende ikke har modtaget noget, er der vel kommet den sædvanlige autosvar mail.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 13-05-17 17:44

Citat
Selv om vedkommende ikke har modtaget noget, er der vel kommet den sædvanlige autosvar mail.

Eyvind - nej, jeg får desværre intet autosvar, når jeg sender direkte til en medarbejder i SKAT.

Men dit forslag, om at sende en kopi til sig selv, er godt - det må jeg huske på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-05-17 14:28

Man har e-box til at sende til offentlige myndigheder. Så bkliver beskeden elektronisk dsigneret, og du har bevis for at have afleveret den. alt andet er kun for amatører.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 15-05-17 22:31

Citat
alt andet er kun for amatøre

- jamen, jeg er jo også amatør!

Jeg har hovedsageligt betragtet e-boks og digital boks som steder, hvor man modtager post fra det offentlige eller private virksomheder- og en sjælden gang svarer på en mail.

Jeg tror ikke, at jeg kan bruge e-boks til at sende en besked til en bestemt medarbejder inden for det offentlige?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-05-17 22:38

Det kan du heller ikke, og mail derfra tager EKSTREM LANG TING, FØR DE BLIVER BESVARET.

og så skal transor have nyt tastatur, da hans ikke kan stave.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-05-17 07:52

Jeg vil lige minde om at der er noget som hedder : Telefon.

Har jeg haft 'problemer' med Skat? Så har jeg grebet knoglen og ringet vedkommende op. Hvis denne person har ville have skriftlig dokumentation (f.eks. indskannede dokumenter), så jeg jeg sendt denne medens jeg har haft pågældende i røret. Så får man straks bekræftet om vedkommende har modtaget mailen ...eller ej.

Ofte har 'tingene' kunne ordnes uden at skulle fremsende noget som helst.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 25-05-17 02:12

Tak for svarene til jer alle - dem har jeg lært meget af!