/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Staffilokokker Hvorfra
Fra : svendgiversen
Vist : 385 gange
200 point
Dato : 06-05-17 19:29

Jeg faldt i mørket sent søndag aften for næsten 14 dage siden og rev en dyb flænge i min hånd.

Min koner er kunstner og har små ler fugle, der sidder på søm på en træstub lige uden for døren.
Nogle er gået i stykker og det er nok et rusten søm der har beskadiget min hånd.

Det blødte kraftigt og jeg standsede blodet med det jeg havde,
et ikke helt rent lommetørklæde, så satte jeg et plasta på og gik i seng.

Dagen efter ville min kone have mig til læge, men jeg troede det ville gro sammen,
så jeg satte et par nye plastre på.

Så først tirsdag gik jeg til lægehuset.
Da var det for sent at sy flængen sammen, en sygeplejeske forbandt det og
en læge sendte mig på skadestuen i Åbenrå.
Hun var bange for at sener eller nerver var revet over.

Tirsdag eftermiddag tog en ung læge på skadestuen i mod mig,
han tilkaldte en mere erfaren lægen, der beordrede det gamle sår renset
og det gjorde en sygeplejeske.
Samtidig tog de en prøve af betændelsen og jeg fik beordret pencelin.

Senere til en kontrol om fredagen på Ortopæisk i Åbenrå, fik jeg et vide
at der var staffilkilokker i såret, og jeg skulle have noget andet og stærkere peniselin.

Noget der efter få dage slog min mave helt i stykker og jeg fik stop medicin.

Spørgmålet er: Hvor kommer de ondartede staffolekokkir fra?

Mig bekendt har jeg aldrig haft dem før, mit snavsede lommetørkæde?
Det rustne søm??
Mit eget lægehus, der først forbandt mig???
Eller skadestuen i Åbenrå, der rensede mit sår????

Jeg ved at staffelikokkor trives på sygehuse og tror mest på det sidste?????

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 210 point
Dato : 06-05-17 19:51

Start med at lytte til din kone.

Og ja - du har gjort alt du ikke skal gøre.

https://www.google.dk/search?client=opera&q=stafylokokker&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Blødning er med til at skylle såret.
En snavset klud kan kun bruges til at undgå en fare for reel forblødning.

Jeg håber du kommer af med de s........ bakterier.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-05-17 21:38

Det er svært at vide hvor stafylokokkerne er kommet fra, men jeg har altid lært, at man skal reagere hvis man stikker sig på et rustent søm.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 07-05-17 01:26

Det var dog en drabelig historie...

Hvad har du så lært af det?
Er du mon blevet klogere?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 07-05-17 10:05

Staffilokokker / staffilkilokker / staffolekokkir / staffelikokkor

Hvis du skulle skvatte over hunden en anden gang Svend, så staves det stafylokokker!

God søndag

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-05-17 11:19

Citat
Spørgmålet er: Hvor kommer de ondartede staffolekokkir fra?

Eneste sted jeg har oplevet at få diverse ? følge sygdomme er på Skadestue/ Hospital.
Mine ´dårligdomme´ har dog kun været bylder, men er det mon ikke det samme, nu om dage.
Jeg valgte ikke at lave ´vrøvl´ over mit, det gik væk af sig selv - dog ikke på rekord tid, samt de kom igen og igen gennem et års tid.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-05-17 11:24

Citat
Da var det for sent at sy flængen sammen

Jeg skar engang min tommelfinger ind til knoglen og tog på skadestuen, hvor de blev sure over at sy den, et plaster var nok syntes de, der strittede sener/nerver ud af fingeren.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 07-05-17 23:30

Citat
hvor de blev sure over at sy den, et plaster var nok syntes de, der strittede sener/nerver ud af fingeren

Det var da også en drabelig historie...

Det er da vældig som I kan dig og svendgiversen

Man skulle næsten tro det var en konkurrence om hvem der kan fortælle de mest utroværdige historier...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-05-17 12:55

Utroligt, men sandt.

Efter 14 dage er mit dybe sår i hånden ved at heles, men det har været en hård tid,
og Ja jeg er blevet klogere:

Man må ikke sy sår sammen, der ever 6 timer gammelt, slet ikke 36 timer,
det vidste jeg ikke.

Det med rustne søm er vist mere angst for stivkrampe? Her kunne jeg fortælle en ny historie.

Og stafylokokker, mærkeligt min stavekontrol ikke kunne finde frem til det.
Den kender slet ikke ordet og heller ikke heles?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-05-17 06:26

Åhjo, Svend. Du har såmænd nok haft stafylokokkerne før du kom til skade. De små fyre er almindelige indbyggere på huden hos alle mennesker.

Og de generer ikke nogen..... før der går hul på huden, så stafferne kan komme indenfor. Så kan du få betændelse i hånden.

Og endnu værre: der er altså en del af de stafylokokker, vi render rundt med, der er modstandsdygtige, resistente, overfor de typer penicillin, som man før kunne slå dem ihjel med. Først brugte man almindelig penicillin mod stafylokok-infektioner. Men de sejeste af bakterierne overlevede. Og når de formerede sig, så viste det sig, at også deres afkom var modstandsdygtigt overfor penicillin.

Så lavede man ny penicillin. Men det samme skete jo bare igen.

Der er nu noget, der hedder MRSA ( Metillin Resistent Stafylokokkus Aureus). Det er almindelige hudbakterier. Men nogle af dem er altså blevet modstandsdygtige, resistente, overfor de nyere penicilliner, som metillin. Og så kan det være rigtig svært at behandle en infektion. Der er faktisk nogen, der dør af sådan en infektion fordi den ikke kan behandles.

Så du har været heldig! Du lever endnu! Men hvis du kommer til skade igen, så kan du godt regne med, at det vil være endnu sværere for lægerne at finde noget, der kan slå de bakterier ihjel. For du har stadig nogle af dem. De stærkeste af bakterierne har overlevet. De resistente bakterier.
Det betyder ikke så meget lige nu. For der er ikke så mange af dem. Der er stadig flest af de almindelige stafylokokker, som KAN slås ihjel med metillin. Og heller ikke hvis du skærer dig i en finger. Så skal såret bare renses rigtig grundigt. Og holdes rent.

Hvis du ikke selv kan rense såret fordi det er for dybt eller du ikke har noget at rense det med, så SKAL du til læge. Så hurtigt som muligt!

Mindre sår kan du rense godt med masser af vand og sæbe. Skyl og tør godt. Og bagefter komme jod eller "klorhexidin sårrens" på. Begge dele kan du købe på apoteket. Køb noget NU! Og hav det stående derhjemme. Så kan du selv klare mindre skader hvis det skulle ske igen..

Prøv at google. Google gætter sig tit til hvad det er du søger efter..

Hvis google ikke kan gætte det, så må du prøve at skrive det, du er sikker på først. Hvis du havde skrevet "Bakterie staf " så havde google foreslået "stafylokok bakterier"

Jeg håber at du også fik en stivkrampevaccination? Stivkrampe kan man også få af at rive sig på et søm. Det er nogle andre bakterier. De findes almindeligvis ikke på huden, men allevegne hvor der er jord og snavs. Og rust... Og sygdommen viser sig først uger eller måneder efter at bakterien er kommet ind i kroppen.

Lægen har sikkert spurgt dig om hvornår du sidst blev vaccineret mod stivkrampe. Jeg håber at du har svaret at du ikke har kunnet huske det. For så har du bare fået en vaccination med det samme.

Det er meget, meget bedre at blive vaccineret en ekstra gang, end at man ikke bliver vaccineret, hvis man kommer til skade.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-05-17 10:43

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-17 14:58

Ok det er godt, at du vil lytte til din kone nu.