/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Cigaret stik / USB lader
Fra : mig-selv
Vist : 286 gange
100 point
Dato : 22-04-17 21:52

Har haft en del problemer med min ? USB lader til bilen, nu viser det sig så at det er bilens Cigaret stik der er fejl på/ i???

Og så melder spørgsmålet sig? der er masser af strøm i stikket = kan tænde en smøg (anden genstand i stikket), men kan ikke lade en tlf/andet - og det lyder i mine øjne helt forkert.

Hvad kan give den forskel? på at virke og ikke.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-04-17 22:18

Citat
Hvad kan give den forskel? på at virke og ikke.

Plus og minus i cigartænder stik skal måske ombyttes, plus plejer at være i midten og minus det yderste!

Måske

Tjek med et multimeter!

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 22-04-17 22:20

Virker din lader i et andet stik, eller hvordan ved du, det er stikket det er galt med?
Det er måske sikringen i din lader, den er gal med!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-17 22:52

Citat
Virker din lader i et andet stik, eller hvordan ved du, det er stikket det er galt med?
Det er måske sikringen i din lader, den er gal med!

Der er lys i lade-fiduserne, så noget strøm kommer der ud ) samt jeg kan smide en `Smøgtænder´ i stikke og den er rødglødende efter et ½ minut.
Citat
Plus og minus i cigartænder stik skal måske ombyttes, plus plejer at være i midten og minus det yderste!

Måske

Tja, min første tanke var at strømmen kom direkte fra generator = vekselstrøm, men +/- er i orden.
På video har sat kameraet direkte på batteriet

Ved ikke om det kan vises kameraet der er sat på batteri med ladestik osv:
https://www.dropbox.com/s/cnpvmvycjgnfqjx/20170422_180731A.mp4?dl=0

Men stadig lidt af en gåde.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 22-04-17 23:03

Har du prøvet, om kablet virker i en anden lader?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-17 23:11

Der er masser af strøm, ellers kunne jeg ikke smide en cigaret tænder i den, som er varm på et ½ minut

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-04-17 23:13

Citat
Har du prøvet, om kablet virker i en anden lader?

Har også en ? multilader til samme stik, som slet ikke gider noget mere.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 23-04-17 00:11

Altså, du har 3 fejlmuligheder.
1 Stikket virker, for ellers ville cigarettænderen ikke virke.
2 USB laderen: virker den måske, med et andet kabel?
3 Kablet: virker den i en anden strømforsyning?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-17 19:28

Hvis der er sikkert at det ikke er laderen , eller ledningen fra den det er galt med , må det være forbindelse mellem stikket og laderen som fejler . En rigtig cigaret tænder får godt og grundigt mekanisk fat i bunden af stikket. Varmen og askerester giver tilgengæld snavs ok korrosion i stikket.
De elektroniske dimser har som regel kun en lille stift som skal danne kontakt. Det kan svigte med et snavset stik.
Det er umuligt at polariteten kan være vendt forkert.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-17 19:54

Nogle af mine ladestik til cigartænder kan ikke nå ind og få forbindelse.
Men virker fint i ladestik til cigar > 230 volt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-04-17 21:45

Citat
1 Stikket virker, for ellers ville cigarettænderen ikke virke.
2 USB laderen: virker den måske, med et andet kabel?
3 Kablet: virker den i en anden strømforsyning?

1 enig
2 har prøvet masser af kabler og andre ´ladere´.
3 virker i hjemmet = og som på video hvor jeg har sat det i et ekstra Cigar stik direkte på batteriet - med usb ladestikket i enden.

Citat
Varmen og askerester giver tilgengæld snavs ok korrosion i stikket.

Stikke? er total rent - jeg skrev bare at det virker og kan få det til at gløde - dog skal jeg holde stikket inde da der ikke er Automatik så den hopper ud selv.

Men stadig en gåde for mig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-04-17 21:50

Citat
Nogle af mine ladestik til cigartænder

Der er masser af lys i mine = samt de genstande jeg smider i lyser op med ladelys.