/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Hvordan sikrer man flybillet fra 3.part
Fra : Desmersnaps
Vist : 482 gange
175 point
Dato : 07-04-17 11:10

Hej alle

Jeg har bestilt et par flybilletter igennem en 3. partsside. Jeg fandt dem på Momondo, blev ført videre til 3.partssiden (2fly.dk) og bestilte og betalte dem på den. Jeg tjekkede ikke lige op på siden inden, da jeg sad på arbejdet og gik ud fra at Momondo har styr på 3. partssiderne (hvilket der står på deres side at de har). Nu kommer jeg så lidt i tvivl om denne 3. partsside. Den har fået utroligt dårlige anmeldelser på Trustpilot (1/5 hele vejen igennem), og en skriver at han aldrig modtog billetterne selvom de var betalt. Jeg har snakket med Momondo, og de har ikke hørt om at der skulle være nogen problemer med siden (de vidste så tydeligvis heller ikke så meget om det). Jeg ville være meget ked af stå om en måned - hvor jeg og min kammerat skal flyve - og så eksisterer billetterne ikke. Mit spørgsmål er så: hvordan sikrer jeg mig at billetterne findes og det ikke er et scam? Man får først boardingpas 4 dage før afrejse, og lige nu står jeg bare med et internt ordrenummer fra deres system.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-04-17 11:14

Har du prøvet at ringe eller skrive til dem?

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 07-04-17 11:44

Det har jeg - de siger at flyselskabet udsender boardingpasses 4 dage før afgang, hvilket jo giver fin nok mening. De hjælper bare ikke min situation, da jeg stadig ingen garanti har for noget som helst - andet end deres ord og interne ordrenummer.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-04-17 12:47
Kommentar
Fra : netop

Dato : 07-04-17 12:50

Du har selvfølgelig betalt med dit Master Card eller Dankort, så du er jo sikret en tilbagebetaling såfremt du ikke får billetterne...

Det er sikkert den eneste garanti du i denne situation har.

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 07-04-17 13:09

@katekismus: jeg har skrevet til dem

@netop: det er sandt, men jeg kan ikke bruge det til så meget at få pengene tilbage 4 dage før afgang, hvis der ikke er flere billetter

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 08-04-17 09:53

I dagens Politiken d. 8. april 2017 er netop skrevet 5 råd mod at blive snydt på AIRbnb:
- Mød udlejer ansigt til ansigt
- krydscheck net oplysninger
- check at udlejer reelt ejer udlejede
- indbetal aldrig indskud/depositum
- Brug sund fornuft - hav is i maven

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-17 11:27

Det lugter langt væk .
Den med boarding pass, som kommer få dage før,lyder ikke rigtigt, hvis det er et reelt rutesfly
Når man har købt flybiller får man en kode, som kan slås op i den base, som er fælles for alle flyselskaber. Så kan man se at billetterne er reelle.
Jeg tror desværre du skal se at sikre dig andre billetter.

Men du kan prøve at kontakte selve flyselskabet og høre om de kender til biller på dit navn.

'Det er lidt anderledes hvis du har købt en plads i et charterfly. så er der ikke reelle billetter og sælgeren har måske ret.
Kan du oplyse hvad flyselskabet du skal flyve med hedder?

Kommentar
Fra : RejseEntusiast

Dato : 09-04-17 14:53

Jeg tror transor (med ovenstående svar) har ret. Det lyder ikke legitimt nok, desværre. I må hellere få fat i nogle andre billetter.

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 10-04-17 12:33

Hej Transor og co.

Det er Ryanair jeg skal flyve med. Jeg har haft ringet til Ryanair, og de sagde at 3. parten burde kunne oplyse et bookingnummer og en emailadresse, som jeg så kunne tjekke op med på Ryanair.com. Jeg ringede derefter til 3. parten og bad om disse oplysninger. De gav mig bookingnummeret, men ville ikke udlevere mailadressen da de siger at man så har adgang til alle billetter (lyder underligt). Jeg kontaktede derefter Ryanair og sagde at jeg havde et bookingnummer men ingen emailadresse til den. Jeg sagde at jeg skulle til Køln i starten af næste måned og hvad bookingnummeret er. De forsøgte at slå det op, men sagde at det ikke eksisterede. Det havde det rigtige format (6 cifre, startende og sluttende med bogstaver), men jeg havde jo også oplyst 3. parten om formatet før jeg fik det. Det lugter langt væk, og jeg køber nogle andre billetter meget snart. Jeg venter lige en dag eller to - det burde være ok, da der er længe til - og ser om 3. parten svarer på en mail jeg sendte dem, hvor jeg skriver at bookingnummeret ikke eksisterer i Ryanairs database (jeg kan have hørt forkert, da hans engelsk var lidt gebrokkent). Jeg er næsten overbevist om det er fake(De har dog ikke trukket pengene på mit kort endnu, hvilket undrer mig lidt), men nu må vi se. Jeg håber faktisk det er fake, da der så er mulighed for at jeg kan få pengene refunderet fra VISA/Banken. Heldigvis drejer det sig kun om knap 2.000, men det er stadig enormt irriterende.

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 10-04-17 12:36

Update - pengene er trukket nu ser jeg.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 175 point
Dato : 10-04-17 20:42

Hvis du ikke har fået en bekræftelsesmail med et bookingnr, som flyselskabet kender til, så kan du være sikker på at det er fup.
Bede din bank om at trække betalingen tilbage. Det skal du gøre aldeles omgående.
Du bliver dog nød til at oplyse din bank om sagsforløbet, samt at det principielt er en E-handel, hvor du ikke har fået varen.

Godkendelse af svar
Fra : Desmersnaps

Dato : 12-04-17 09:36

Hej alle.

Jeg har nu snakket med Ryan Air igen, og vi har fundet ud af at det bookingnummer jeg fik var noteret forkert - med et "L" i stedet for "1". Bookingen i mit navn eksisterer til den korrekte afgang, så alt er vist i orden. Jeg vil dog ikke anbefale denne 3. partsbooker. Det er virkelig irriterende at jeg ikke bare kan få emailadressen til referencen, så jeg selv kan gå ind på Ryan Airs side og verificere. Er generelt ikke imponeret af deres kundeservice (altså 3. parten. Ryan Airs kundeservice har været fin).

Men tak for hjælpen