/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Pension.
Fra : sigfrid
Vist : 552 gange
200 point
Dato : 05-04-17 15:35

Hej med jer, nogen der kan svare på hvad årstal man starte med at indbetale til pension , jeg tænker inden for byggeri. både fra mestre og lønmodtagere.
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-17 16:00

Øøh, vel i princippet fra man bliver født, hovedsagen er at det bliver en lukket opsparing med skattefradrag..............hvor staten i sidste ende æder hele kagen uanset

Når vi taler om byggeri er det lokale overenskomster der bestemmer uanset om man vil være med eller ej, ATP er dog obligatorisk for alle lønmodtagere og deres arbejdsgivere.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 05-04-17 18:46

1989: Start på arbejdsmarkedspensionerne, der betyder flere penge til den enkelte, når vedkommende går på pension. 2 pct. i pension

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-04-17 11:50
Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 08-04-17 16:36

Tak for svaret katekismus.
Du får point for du var nærmest, men jeg opdagede selv det jeg ledte efter 15 år siden at arbejdsmarkedspensionerne blev indført i det danske overenskomstsystem.
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-04-17 18:57

Selv tak
Fælleserklæringen var startskuddet til indførelsen af de arbejdsmarkedspensioner, der blev realiseret via overenskomstsystemet på det offentlige (1989) og det private arbejdsmarked (1991), og som er blevet et centralt element i det danske velfærdssystem.
http://faos.ku.dk/arbejdsmarkedets-begreber/faelleserklaeringen/