/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Lecablokke ovenpå fundament
Fra : pedroso
Vist : 410 gange
200 point
Dato : 24-03-17 09:33

Så er fundamentet støbt og jeg har sat lecablokke ovenpå, sådan som man kan læse man skal på FC betons hjemmeside. Jeg synes bare ikke de sidder fast, den ene blok er i hvert fald løs. Er det noget, som betyder noget?

Jeg støbte i går, så måske er den gået løs fordi jeg rokkede med den og betonen ikke er helt hærdet endnu.

Desuden kunne jeg ikke se at man skulle mure blokkene, så flere steder gaber det jo imellem dem. Betyder det noget?

Der skal et par ekstra rækker med leca sten ovenpå, de skal jo mures.

Jeg har sat stænger ned i betonen, det regner jeg med skal holde tag og vægge.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 24-03-17 09:34

Det skal lige siges at det er til en garage af træ på 6x6 m.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 24-03-17 10:23

Ja undskyld jeg retter mig selv hele tiden :) Men jeg har lige snakket med FC beton, og de siger at der bør mures også i det nederste lag. Og ja, der skulle have været muret en studs fuge. Det stod der bare ikke noget om i deres vejledning :/

Men er det ikke en ok plan at tage blokkene op, og så mure dem sammen? Der skal så også mures i bunden nu, hvor fundamentet jo er hærdet.

Mine gevindstænger sidder lidt for langt inde pga. blokkenes bredde. Kan man ikke bore nogle nye ned igennem blokkene? Det kan vel støbes eller limes ned i? Skal man helt ned i fundamentet?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 24-03-17 13:54

Mon ikke det var en idé at få talt ordentlig med det firma og få afklaring på spørgsmålene der i stedet for at føre en dialog med dig selv her på Kandu...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-03-17 23:00

Citat
Kan man ikke bore nogle nye ned igennem blokkene?

Sagtens? hvis det er til dine ? gevindstænger, bare det ikke er helt ude ved kanten, så tvivler jeg på det kan holde - hvis vind og vejr begynder at vise sine luner.
Men hvis det kun er til en garage - spørg forsikring - hvis den skal forsikres:
Citat
Det skal lige siges at det er til en garage af træ på 6x6 m.

Min er vel på samme størrelse som din og har stået i 60 år på 6 pæle af træ.
Ren hjemmefusk? i gamle dage - træet er frisk men tagpladerne kan jeg smuldre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-03-17 23:03

NB, går ud fra at resten af garagen skal ´hænge´ fast i dine gevindstænger..= husk at brug ? tagpag eller lignende mellem betom og træ, så fugt ikke trænger op i træet.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 25-03-17 13:01

@mig-selv:
Citat
Min er vel på samme størrelse som din [Hihihihihi] [Pinnochio] og har stået i 60 år på 6 pæle af træ.

Det var jo også noget ordentlig træ man kunne få dengang

Citat
husk at brug ? tagpag eller lignende mellem betom og træ

Ok, det skal jeg huske.

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 200 point
Dato : 26-03-17 10:05

Hvor skævt står dine gevinstænger forhold til hvad du skal bruge... kan du ikke bare bukke dem så de rammer rigtigt?

Hvis du beslutter dig for at der skal nye i, kan du købe en 2 komponent lim til formålet, hvor du borer ned fundamentet (betonen) og fylder dette op med limen inden du sætter stængerne i. Men det er både dyrt og noget bøvl.

Jeg tænker at det er en fin fremgangsmåde at tage stennene op igen, og så starte forfra, det bør være relativt hurtigt fixet.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 26-03-17 23:47

Citat
Hvor skævt står dine gevinstænger forhold til hvad du skal bruge... kan du ikke bare bukke dem så de rammer rigtigt

Ca 10 cm. Men jo, det kan du ha ret i. Det er meget nemmere.
Nu har jeg i hvert flad muret alle stenene i nederste lag, så de kommer ikke op igen.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 27-03-17 13:17

10 cm det går nok...

God arbejdslyst.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 29-03-17 22:58

Tak for svaret sybil3. Points til mig_selv også