/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Aldrig mere en SONY skærm.
Fra : Han_Solo
Vist : 419 gange
100 point
Dato : 13-12-01 21:52

Hej NG,
Her har jeg troet, at SONY stod for kvalitet, men jeg har lært noget andet inden for det sidste styk tid. Her er historien, til advarsel for andre, som uforvaret kunne komme i samme situation:
Jeg købte en SONY MultiScan SDM-M51B 15" TFT skærm. Flot så det ud og det fylder jo heller ikke så meget på skrivebordet, prisen 5.200 kr.

Stor var derfor min skuffelse, da jeg ser, at der ca. midt på skærmen er konstant lysende grøn plet, forstyrrende og smadder irriterende at se på. Først troede jeg, at det var noget som kunne justeres væk, men da dette fænomen ikke var beskrevet, hverken på SONY'S eller forhandlers hjemmeside, ej heller var dette nævnt i den medfølgende manual, kontaktede jeg SONY DK, for hjælp.

Hos SONY fik jeg oplyst, at dette var en såkaldt pixelfejl, og selv om der tydeligt indgik benævnelsen "fejl" i ordet, så var det, ifølge SONY, ikke nødvendigvis nogen fejl, underforstået at SONY ikke vil anerkende dette som en fejl med mindre der her var tale om mange og/eller store pixelfejl. Endvidere blev jeg belært, at det var sådan "branchen" er blevet enig om at handle.

Nu ved jeg ikke hvem "branchen" blev enig med, jeg antager at det må nødvendigvis være forbrugerorganisation i Danmark, men jeg har ikke hørt om det, og jeg tror ærlig talt heller ikke på det.

Men under ingen omstændigheder kan man vel kalde et produkt for kvalitetsprodukt, når produktet har synlige fejl, og hverken producenten eller forhandleren orienterer køberen om denne risiko/fejl ved produktet, men vifter med en fiktiv og dubiøs adfærds kodeks efter købet.

Det er bondefangeri af værste skuffe. Heldigvis har jeg købt skærmen over Internet og havde derfor fra forhandlerens side en 14 dages ubetinget returret, som de til sidst og modstræbende måtte acceptere. Jeg har modtaget penge med ca 3. ugers forsinkelse og har således "kun" mistet 180 kr. i retur porto. Men blev en erfaring rigere og vil derfor også ADVARE andre MOD at KØBE SONY skærme (TFT ?). Produktets kvalitet samt firmaets forbrugerpolitik er så dårlig, at man må kraftigt advare andre om at handle med SONY. Det er jo ikke småpenge vi taler om her, men over 5.000 kr.

Tilbage er spørgsmålet, hvad skal jeg så købe ? Jeg vil stadig gerne have en TFT skærm, helst i sort, så det passer til min sorte Logitec optiske tastatur og mus.
Er der nogen forslag ?

Han Solo

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 13-12-01 22:20

Hej han_solo

Må sige, at jeg virkelig føler med dig, samt sige dig tak for "advarslen". Følelsen af at "støde" hovedet mod en mur af dårlige undskyldninger, det er SÅ #&"!)¤# Heldigvis fik du dine penge retur,-men Harmen over en dårlig behandling det kan jo ikke gøres op i penge.
Jeg har fundet frem til en Fujitsu-Siemens C384F-M skærm. Den er kåret af DATATID som bedste køb. Du kan tage et kik på:http://www.loeftgaard.dk/tilbud/fladpris.htm
Håber uanset hvilken skærm du beslutter dig for, at du må blive forskånet for flere dårlige erfaringer med den slags Hø.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Han_Solo

Dato : 13-12-01 22:43

Tak for linket Parkenss, men ved du om også de har en forbrugerfjendsk
politik vedrørende de såkaldte pixelfejl ?

Han Solo

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-01 22:48

> Her har jeg troet, at SONY stod for kvalitet, men jeg har lært noget
> andet inden for det sidste styk tid. Her er historien, til advarsel for
> andre, som uforvaret kunne komme i samme situation:
> Jeg købte en SONY MultiScan SDM-M51B 15" TFT skærm. Flot så det ud og
> det fylder jo heller ikke så meget på skrivebordet, prisen 5.200 kr.
>
(cuttet)
> Hos SONY fik jeg oplyst, at dette var en såkaldt pixelfejl, og selv om
> der tydeligt indgik benævnelsen "fejl" i ordet, så var det, ifølge SONY,
> ikke nødvendigvis nogen fejl, underforstået at SONY ikke vil anerkende
> dette som en fejl med mindre der her var tale om mange og/eller store
> pixelfejl. Endvidere blev jeg belært, at det var sådan "branchen" er
> blevet enig om at handle.
>
> Nu ved jeg ikke hvem "branchen" blev enig med, jeg antager at det må
> nødvendigvis være forbrugerorganisation i Danmark, men jeg har ikke hørt
> om det, og jeg tror ærlig talt heller ikke på det.
>
Branchen er forhandlerne og importørene. Alt, alt for mange skærme - alle
fabrikater - har sådanne fejl. I forhandler materialet står der
vejledninger om hvor mange pixels der skal være defekte før importørerne vil
tage skærmene retur (og kasserer dem).
Men det er absolut ikke i forbrugernes interesse - så brug returretten og
sikre dig den skriftligt, hvis du handler i en butik.

> Men under ingen omstændigheder kan man vel kalde et produkt for
> kvalitetsprodukt, når produktet har synlige fejl, og hverken producenten
> eller forhandleren orienterer køberen om denne risiko/fejl ved
> produktet, men vifter med en fiktiv og dubiøs adfærds kodeks efter
> købet.

Det er utroligt at de vil lægge navn til den dårlige kvalitet. Ofte påstår
de endda at de har "kvalitetskontrol" - hvad mon de mener med det.
>
> Det er bondefangeri af værste skuffe. Heldigvis har jeg købt skærmen
> over Internet og havde derfor fra forhandlerens side en 14 dages
> ubetinget returret, som de til sidst og modstræbende måtte acceptere.
> Jeg har modtaget penge med ca 3. ugers forsinkelse og har således "kun"
> mistet 180 kr. i retur porto. Men blev en erfaring rigere og vil derfor
> også ADVARE andre MOD at KØBE SONY skærme (TFT ?). Produktets kvalitet
> samt firmaets forbrugerpolitik er så dårlig, at man må kraftigt advare
> andre om at handle med SONY. Det er jo ikke småpenge vi taler om her,
> men over 5.000 kr.

Det gælder nok alle TFT skærm mærker. Returret, returret og atter SKRIFTLIG
returret.
>
> Tilbage er spørgsmålet, hvad skal jeg så købe ? Jeg vil stadig gerne
> have en TFT skærm, helst i sort, så det passer til min sorte Logitec
> optiske tastatur og mus.
> Er der nogen forslag ?

Få den demonstreret ved købet...
>
> Han Solo
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 13-12-01 23:07

Nej,-det tør jeg ikke udtale mig om. Men kan du ikke spørge forhandleren direkte ,--Du har da et godt argument til at ville have ren besked.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 13-12-01 23:44

Til Parkenss
Idag er det vestergade der har glemt at logge af
Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 14-12-01 00:04

Åhhhhhh........Undskyld.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-12-01 00:22

Tillæg
Jeg skulle måske lige tilføje at der er mange forretninger der allerede er begyndt med de der 2 år
så forhør dig lige hvis du handler i år-det er da bedre med 2år frem for e1 år som det er idag
MVH Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-01 00:53

Han_Solo wrote:

> Nu ved jeg ikke hvem "branchen" blev enig med, jeg antager at det må
> nødvendigvis være forbrugerorganisation i Danmark, men jeg har ikke hørt
> om det, og jeg tror ærlig talt heller ikke på det.
>
Så har du åbenbart ikke sat dig ind i tingene for det er lige præcis sådan branchen er!

Der er en vis forskel på hvad de forskellige firmaer har som kriterium
for hvornår de tager en skærm retur og det varierer sikkert også mellem
de forskellige modeller. Kigger du dig omkring burde det være muligt at
finde artikler om emnet, men jeg tror ikke du finde en eneste som ikke
tilllader en vis mængde pixelfejl.

Årsagen er at teknologien i TFT skærme er så kompliceret at det er svært
at lave flere millioner billedpunkter så de virker allesammen, derfor
accepterer man en hvis mængde fejl for ellers ville priserne være mange
gange højere.

Skal man købe en TFT skærm er det eneste rigtige at finde en butik hvor
man kan vælge præcis den skærm man vil havde og det sammen gælder
faktisk også de traditionelle CRT skærme! På en CRT skærm oplever man
blot ikke pixelfejl, men i stedet vil der ofte være problemer med
geometri, konvergens, farver som ikke er de samme over hele
billedfladen. Disse fejl er blot svære at opdage og for en almindelig
bruger derfor også lettere at leve med.

Som med alt andet får man hvad man betaler for og selv når man køber en
mærkevare er det desværre ikke nogen garanti for at der ikke er fejl,
men blot at risikoen for fejl er mindre. Jeg er sikker på at der er
masser af mennesker som har fejlfri Sony skærme og med sikkerhed også en
hel del der har skærme med pixelfejl, der måske er mere eller mindre
generende.

Mvh

Bruno

PS. Jeg er forøvrigt en meget glad Sony kunde

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-01 07:00

"Han_Solo" <Han_Solo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:er8S7.7421$z4.982461@news000.worldonline.dk...
> >
> Tilbage er spørgsmålet, hvad skal jeg så købe ? Jeg vil stadig gerne
> have en TFT skærm, helst i sort, så det passer til min sorte Logitec
> optiske tastatur og mus.
> Er der nogen forslag ?
>
> Han Solo
>

Hej

Jeg har 2 Samsung TFT'er stående (15" 151BM-Sølv og 17" 171B-Sort)

De kører uden problemer og pixelfejl - desuden er Samsung også kendt for at
tage
skærme retur hvis der skulle være pixelfejl - såfremt det er "1-grade
skærme" der er
tale om, dvs. skærme som er solgt gennem de "officielle importører" -
Samsung, og
de fleste andre har forskellige "kvaliteter" : de bedste (dvs. dem uden
fejl) bliver solgt
gennem deres officielle distributørnet, derefter bliver de så inddelt i op
til 3 forskellige
klasser (alt efter hvilket mærket vi snakker om), som så bliver solgt
billigt igennem de
"u-officielle" kanaler.

Hvorfor de gør det forstår jeg ikke helt, det er jo med til at give de
enkelte mærker
et dårligt ry. Det er ikke engang noget som de forsøger at skjule specielt
meget - på
et seminar jeg var på for et par måneder siden, hvor bl.a. Samsung var
repræsenteret,
fortalte de selv om denne fremgangsmåde. Det har desunden også været omtalt
i
"Reseller News" for ½ års tid siden.

Håber at det kaster lidt lys over sagerne

Mvh.
Brian S Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-01 08:25

On Thu, 13 Dec 2001 20:52:25 GMT,
Han_Solo <Han_Solo.news@kandu.dk> wrote:
> Tilbage er spørgsmålet, hvad skal jeg så købe ? Jeg vil stadig gerne
> have en TFT skærm, helst i sort, så det passer til min sorte Logitec
> optiske tastatur og mus.
> Er der nogen forslag ?

DU kan købe stort set ethvert mærkevareprodukt. Du skal bare købe
deres dyre model til prisen. Så bytter de hvis der er bøvl.
Billigmodellen er 2. sortering.

Dell har angiveligt den bedste 17" på markedet, og til den
bedste pris jvf. en nylig test jeg så.

Det var den billigste, næststørste viewable area, bedste
kvalitet, flest features.

Kommentar
Fra : Han_Solo

Dato : 14-12-01 10:27

"iddqd@worldonline.dk" skrev d. 14-12-01 00:53 dette indlæg :
> Så har du åbenbart ikke sat dig ind i tingene for det er lige præcis sådan branchen er!
Det er en spøjs holdning at have, jeg og andre almindelige forbrugere opfatter
en skærm som simpel elektronik. Hvis der er nogle specielle forhold omkring produktet,
som gør at dette ikke er tilfaldet, er det ifølge min opfattelse forhandlerens/producentens
pligt at oplyse forbrugerne herom. Dette skal selvfølgeligt indtræffe inden handlen, da det jo
ellers ingen effekt har.
>
> Der er en vis forskel på hvad de forskellige firmaer har som kriterium
> for hvornår de tager en skærm retur og det varierer sikkert også mellem
> de forskellige modeller. Kigger du dig omkring burde det være muligt at
> finde artikler om emnet, men jeg tror ikke du finde en eneste som ikke
> tilllader en vis mængde pixelfejl.

Igen, meget morsomt at det er producenten som "tillader" en vist mængde fejl !

> Årsagen er at teknologien i TFT skærme er så kompliceret at det er svært
> at lave flere millioner billedpunkter så de virker allesammen, derfor
> accepterer man en hvis mængde fejl for ellers ville priserne være mange
> gange højere.

Jeg syntes det er den anden vej rundt, fejlbehæftet vare, uanset hvor lille en
fejl der er tale om, er en anden sorterings vare, og skal sælges som sådan.
Så for mig at se, tager Sony overpris for deres varer, da de er fejlbehæftede.
I øvrigt så har jeg siden hen, fundet en citat fra Anette Høyrup,
jurist i den private organisation Forbrugerrådet. Og hun er bestemt ikke enig med din holdning:

"En vare, som man betaler fuld pris for, skal være fejlfri. Er der alligevel fejl, må sælger reparere, og det må man som køber finde sig i kan tage noget tid. Men en vare til fuld pris skal som udgangspunkt være fejlfri"
(denne citat er fundet på Ingeniøren/net http://www.b-to-b.dk/arkiv/010423/pixfejl.html)

> Skal man købe en TFT skærm er det eneste rigtige at finde en butik hvor
[..snip..]
> PS. Jeg er forøvrigt en meget glad Sony kunde

Fornemmer jeg et vist tilhørsforhold til forhandleren/Sony ?

Han Solo

Kommentar
Fra : Han_Solo

Dato : 14-12-01 10:30

"Povl H. Pedersen" skrev d. 14-12-01 08:25 dette indlæg :
> DU kan købe stort set ethvert mærkevareprodukt. Du skal bare købe
> deres dyre model til prisen. Så bytter de hvis der er bøvl.
> Billigmodellen er 2. sortering.

Men det var jo det jeg forsøgte, jeg troede at Sony var et mærke vare,
billigt er det jo ikke.

>
> Dell har angiveligt den bedste 17" på markedet, og til den
> bedste pris jvf. en nylig test jeg så.
>
> Det var den billigste, næststørste viewable area, bedste
> kvalitet, flest features.

Jeg vil straks undersøge det, selv om 17" er måske lidt i overkanten til min pung.

Han Solo

Kommentar
Fra : Han_Solo

Dato : 14-12-01 10:41

Hej Briani,
jeg er klar over den nye situation for forbrugerne fra og med den 1. januar 2002.
Jeg tror dog ikke, at det har på nogen måde indflydelse på den problemstilling jeg her rejser.
Problemet er i bund og grund, at forbruger og producenter er uenige om, at der her er tale om en fejl. Hvis først dette kunne blive fastslået, er lovgivningen ganske klar på dette punkt.

Han Solo.

PS! Mit spørgsmål gik ud på anbefaledelseværdige alternativer til Sony, altså en 15" TFT (LCD ?) skærm i sort.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-01 10:40

Hej

Han_Solo wrote:
snip...

> Det er en spøjs holdning at have, jeg og andre almindelige forbrugere
> opfatter
> en skærm som simpel elektronik. Hvis der er nogle specielle forhold
> omkring produktet,
> som gør at dette ikke er tilfaldet, er det ifølge min opfattelse
> forhandlerens/producentens
> pligt at oplyse forbrugerne herom. Dette skal selvfølgeligt indtræffe
> inden handlen, da det jo
> ellers ingen effekt har.

snip resten....

Jeg vil give Bruno ret. Når du køber et en anden teknologi end den
gængse så må du selv finde ud af forskellen i forhold til det gængse -
for sammenlignes uden at kende forskellene kan de ikke. Så længe du
køber over internettet til den absolut billigste pris, så forventer du
vel ikke service fra forhandleren om dit og dat - og jeg er helt sikker
på at forhandleren har en email hvor du kunne få dine spørgsmål
besvaret. Men hvis du i stedet valgte den lokale pc-pusher og betalt
måske 20% mere for produktet så kunne han sikkert fortælle om fordele og
ulemper ved fladskærme.

Desuden har jeg tidligere været aktiv i nyhedsgruppen omkring køb af
fladskærme og har da også set flere indlæg omkring fx garanti på
fladskærme. Så du kunne jo have spurgt i gruppen - eller lavet en
søgning på Google.

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men for blot 10 år siden kunne man
'forvente' en hvis mængde snavs på indersiden af højopløsnings CRT
skærme som havde nogenlunde samme effekt som pixelfejl på TFT'ere.
Dengang måtte vi også blot leve med det.

Så hvis du absolut vil have den nyeste teknologi, så sæt dig ind i
forholdene omkring produktets formåen og dets medfølgende
serviceordninger inden du køber. Alle teknologier har nogle minusser når
de introduceres og man må betragte faldskærme som relativt nye endnu.
Når TFT salget overstiger CRT så kan vi snakke om at man kan forvente
fejlfrie skærme. Og desuden så er CRT skærme heller ikke fejlfrie.

I øvrigt så vil jeg ikke mene at 5200,- for en 15" er dyrt - nok nærmere
normen.

Men skal du kigge på andre, så tag en kigger på ADI S710 (17"). Jeg har
sådan en og den virker bare - i øvrigt uden pixelfejl, men igen det er
ikke nogen garanti for den du køber.

Med venlig hilsen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-12-01 10:53

Til iddqd@worldonline.dk
Er bestemt ikke enig i dit indlæg
Ligemeget hvad man køber så må man da gå ud fra at varen er 100% ok,og ikke behæftet med mangler
skulle det aligevel ske at der er fejl,så skal sælger reparerer fejlen eller give en ny vare.
Men efter den nye lov der kommer fra 1 Januar kan man forlange at få en ny frem for at få den repareret
Hvis man betaler 5000kr for en skærm som Han Solo har gjort-så skal den virke 100% hvis han da ikke ligefrem har fået at vide det er en 2 sorterings varer
En varer skal værer 100% ok ifølge forbrugerstyrelsen,man kan da ikke sælge en varer der har mangler
MVH Brian

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 100 point
Dato : 14-12-01 11:08

Hej igen
Hvad med en Eyegonmic t15
Den bliver lavet af et dansk firma og giver 3års garanti på skærme
Se billeder og læs en masse om den her
http://www.eyegonomic.dk/d-pro-15.html
MVH Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-01 12:56

Han_Solo wrote:

> "iddqd@worldonline.dk" skrev d. 14-12-01 00:53 dette indlæg :
> > Så har du åbenbart ikke sat dig ind i tingene for det er lige præcis
> sådan branchen er!
> Det er en spøjs holdning at have, jeg og andre almindelige forbrugere
> opfatter
> en skærm som simpel elektronik. Hvis der er nogle specielle forhold
> omkring produktet,
> som gør at dette ikke er tilfaldet, er det ifølge min opfattelse
> forhandlerens/producentens
> pligt at oplyse forbrugerne herom. Dette skal selvfølgeligt indtræffe
> inden handlen, da det jo
> ellers ingen effekt har.
>

Hvornår har du sidst købt et stykke almindeligt elektronik som var 100%
fejlfrit?

Jeg tør næsten love dig at dit stereoanlæg, din køkkenvægt, dit køleskab og
alt muligt andet alt samme har små fejl. Blot er de svære at få øje på end
en grøn pixel mit på en skærm. Hvis enhver CD-afspiller eksempelvis var
perfekt så ville der jo ikke være nogen grund til at nogen koster 300.- og
andre koster 50.000.- eller mere.

At min holdning skulle være spøjs synes jeg egentlig ikke, der er vil snare
tale om at du måske har været lidt naiv.

>
> Igen, meget morsomt at det er producenten som "tillader" en vist mængde
> fejl !
>

Som nævnt så afhænger det altsammen af prisen.

> Jeg syntes det er den anden vej rundt, fejlbehæftet vare, uanset hvor
> lille en
> fejl der er tale om, er en anden sorterings vare, og skal sælges som
> sådan.
> Så for mig at se, tager Sony overpris for deres varer, da de er
> fejlbehæftede.

Som nævnt ville 100% fejlfri fladskærme være langt dyrere, så jeg kan
egentlig ikke se problemet.

>
> I øvrigt så har jeg siden hen, fundet en citat fra Anette Høyrup,
> jurist i den private organisation Forbrugerrådet. Og hun er bestemt ikke
> enig med din holdning:
>
> "En vare, som man betaler fuld pris for, skal være fejlfri. Er der
> alligevel fejl, må sælger reparere, og det må man som køber finde sig i
> kan tage noget tid. Men en vare til fuld pris skal som udgangspunkt være
> fejlfri"
> (denne citat er fundet på Ingeniøren/net
> http://www.b-to-b.dk/arkiv/010423/pixfejl.html)
>

Og?

I en perfekt verden var alle vare selvfølgelig 100% fejlfri, men i den
virkelige verden er man altså nødt til at leve med en vis fejlmargen.

>
> > Skal man købe en TFT skærm er det eneste rigtige at finde en butik
> hvor
> [..snip..]
> > PS. Jeg er forøvrigt en meget glad Sony kunde
>
> Fornemmer jeg et vist tilhørsforhold til forhandleren/Sony ?
>

Det synes jeg var en usmagelig beskyldning. Hvis jeg havde noget økonomisk,
eller på anden måde, i klemme i forhold til Sony så havde jeg skrevet det.
Jeg er blot, som skrevet, en meget tilfreds kunde. Hvordan ved jeg forøvrigt
at du ikke bare har opfundet hele historien i håb om at få folk til at købe
skærme fra en anden producent - det kunne være du havde et vist
tilhørsforhold til en af konkurenterne

Mvh

Bruno

>
> Han Solo
>
> --
> Leveret af:

Reklame fjernet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-02 22:13

> have en TFT skærm, helst i sort, så det passer til min sorte Logitec
> optiske tastatur og mus.
> Er der nogen forslag ?

Sorte TFT skærme er ikke lette at finde, men du kan finde nogle ret fede
nogle hos Dell:)

En af mine kammerater har for kort tid siden leveret en sådan skærm sammen
med det sorte keyboard/mus + sort højtaler system til en kunde, med et
oversejt børstetstål/sort kabinet:)