/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win7
Fra : scj
Vist : 340 gange
500 point
Dato : 11-03-17 11:03

jeg har en computer med vista ,men vil installere win7. skal jeg slette vista først, eller kan jeg bare installere win7 og så slette vista bagefter?
mvh søren jensen

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 11-03-17 11:08

Jeg tvivler på, at du kan skrive win7 ovenpå en Vista.
Jeg tror du må igang med en helt ny installation, altså slette ALT!

Accepteret svar
Fra : poten

Modtaget 510 point
Dato : 11-03-17 11:08
Kommentar
Fra : poten

Dato : 11-03-17 11:13

Her har du linket i klartekst

hvordan du opgraderer Windows Vista til Windows 7
Indsendt af: Kenneth Kisbye

Brug for at opgradere Windows Vista til Windows 7? Du kan nemt opgradere Windows Xp Vista til Windows 7. Den første ting, du skal gøre, før du installerer Windows 7 er at sikkerhedskopiere alle dine filer. Dette er meget vigtigt, så du ikke mister de oplysninger, du har gemt
Når dit klar at opgradere til Windows 7, bør du gemme alle dine filer. Sikkerhedskopiering hver fil enkeltvis er en smerte, så lægge væk at gamle floppy disk eller flash -disk. Besøg Best Buy og kigge efter Windows Overførsel. Hvis du ikke kan finde den i butikken, kan du prøve at gøre en søgning
online til download trin. Med denne let program, kan du sikkerhedskopiere alle filer i en arbejdsgang!
2 .
at opgradere Windows Xp Vista, din lyst til at vide, hvilke at downloade, 32-bit eller 64-bit. Generelt en 64- bit er for operativsystemer med 4 GB RAM. Noget under dette beløb, bør du downloade 32- bit. Hvis du ønsker at vide med sikkerhed at klikke på Start, Denne computer, og klik derefter på Egenskaber. Det bør listen detaljerne d¨¦r.
3 .
Før du installerer Windows 7, du vil være sikker på det vil køre med din computer, uden nogen problemer. Hent gratis Windows 7 Upgrade Advisor. Når du har installeret programmet-åbne den og klikke på " Start Check ”. Det vil søge efter eventuelle problemer med hardware på computeren. Når du finder disse problemer, udarbejde en rapport, så du
kan finde ud af, hvordan du løser dem.
4 .
Nu er du klar til at opgradere Vista til Windows 7. Du sandsynligvis nødt til at genstarte din computer før installation. Når du tænder for computeren igen, Open Windows 7 installation fil. Hvis installationsprocessen ikke starter automatisk, skal du gå til Start, og klik på Computer.
5 .
nu dobbeltklikke på den dvd-drevet for at åbne Windows 7 installation disk og dobbeltklik på setup. exe.
Nu kan du gå gennem installationsprocessen nemt med hver prompt .

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-03-17 11:39

Citat
Her har du linket i klartekst

Klartekst? Det er jo bare en Google oversættelse af en "udenbys'k" side!

Det bedste er at lave en helt ny "ren" installation som ThomasCSR også nævner!

Så gem alt hvad du skal bruge igen på ekstern harddisk/usb pind eller andet lager medie,
og lav en ny installation.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 11-03-17 13:15

Hvorfor ikke win10.

Det koster 25 kr for en licens på ebay.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 11-03-17 13:31

Hej scj... Du kan også lave en Dual boot, hvor du kan vælge mellem vista eller win 7 ved opstart.

McBobo

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-03-17 18:03

En ´ren' installation vil altid være bedst, men er også mest bøvlet.
Du bør absolut tjekke om din maskine er Win 10 kompatibel, og så vælge den, hvis det er muligt.
Jeg har kigget lidt rundt på nettet, og har ikke fundet nogen steder der påstår at man kan opgradere fra Vista til Win 10, så det bliver en ren installation. Jeg har indtil nu heller ikke kunne finde en advisor der kan tjekke om din PC er Win 10 Kompatibel. Prøv at gå ind på producentens hjemmeside. De fleste producenter har en positiv liste, hvor de lister op hvilke ældre maskiner der har testet med Win 10. Hvis din maskine ikke er godkendt til at kunne køre Win 10, er det som at spille i lotteriet, møske kan den køre Win 10 og måske ikke?

Godkendelse af svar
Fra : scj

Dato : 11-03-17 19:57

Tak for svaret poten.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-03-17 21:05

Lykkedes det uden at du skulle købe en licens? Lidt underligt, jeg har aldrig hørt om at man opgradere til Windows 7 fra Vista uden at skulle købe en licens. Nå! det finder du jo ud af når prøveperioden udløber.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-03-17 21:13
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-03-17 21:19

Citat
Hvorfor ikke win10.

Det koster 25 kr for en licens på ebay.

Er der overhovedet nogen der ved om disse billige licenser overhovedet er lovlige og om de får opdateringer via "Windows update"? Jeg kan godt have mine tvivl. Det skulle da være underligt at de kan fås for 25 Kr. når man normalt skal give omkring 800-900 Kr. for en Dansk udgave af Windows 10 Home.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-03-17 08:00

Win10 Lisencer er fuldt lovlige. De sælges som OEM licenser som gør at ældre eller ombyggede computere stadig har mulig for en opgradering.

Emnet har været flittigt diskuteret på danske IT-sites.
https://www.version2.dk/artikel/microsoft-danmark-droenbillige-windows-pro-licenser-paa-amazon-virker-lille-smule-underligt.

Jeg har selv 4-5 computere i familien som nu køre win10.

Typisk også når jeg hælper venner og familier med opgradering så er opskriften altid en SSD'er + en ny frisk Win10 licens.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-03-17 10:20

Det lyder da fantastisk Thomas_Mygind.
Har du også et link til en Win 10 advisor som tjekker om compen overhovedet kan køre Windows 10?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-03-17 10:33

Jeg vil vove at påstå at allecomputere siden Pentium 4 - altså 10 år gamle computere kan køre win10.

Til start kan du checke op mod disse krav:
https://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-specifications