/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sløv motor
Fra : doktor10
Vist : 893 gange
150 point
Dato : 26-06-03 15:04

Hej

Jeg har en mondeo V6 fra 97.

Jeg har et problem med at motoren virker sløv til tider. Dette sker hver gang jeg har kørt på motorvej og kører fra. Når jeg så vil accelerere er der ingen kraft. Motoren går fint på alle seks cylinder og man kan ikke høre noget mærkeligt. Hvis jeg slukker motoren, efter den har været sløv, og starter den igen er der ingen problem og den trækker ligeså hårdt som den normalt plejer at gøre.
Den samme sker nogle gange ved en acceleration, hvor det giver et lille ryk i bilen omkring 4000 omdr, hvor efter den bliver sløv.

Håber nogen kan hjælpe
Jonas

Accepteret svar
Fra : arly

Modtaget 150 point
Dato : 28-06-03 23:19

Hej doktor10,

Med de oplysninger du her oplyser tyder det på at det er luftmængde føleren der er defekt. Føleren er placeret mellem indsugningsmanifold og luftfilterboksen, du kan eventuelt prøve at rense den i propanol ved at lægge den i væsken i ca 15. minutter og lade den tørre inden du monterer den. Årsagen til at du ved at afbryde tændingen kan "fjerne" fejlen er at du resetter motorstyringen, men næste gang du ved at accellerere kraftigt kommer føleren ud af sit arbejdsområde grundet fejlen og motor styringen går over i et "limp me home mode" for ikke at beskadige din motor.

Du kan også få udlæst eventuelle fejl fra motorstyringen på et Bosch Service værksted.
Føleren koster ca. 1200 kr.

Med venlig hilsen
Arly

Godkendelse af svar
Fra : doktor10

Dato : 30-06-03 14:01

Tak for svaret arly.