/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Bevæge med elektromagnet!
Fra : lukas2502
Vist : 369 gange
85 point
Dato : 01-03-17 13:42

Jeg har brug for at flytte ca. 100 gram ca 10 mm. Men jeg finder kun værdier i Newton, men hvor meget/mange n har jeg brug for, for at bevæge ovennævnte?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 85 point
Dato : 01-03-17 15:54

Tyngdekraften på de 100g er ca. 9,82 N , lidt afhængig af hvor i verden det foregår.

Men det er kun hvis du skal hæve denne masse lodret at der er brug for de 9,8 N .
Hvis det er vandret vil den nødvendige kraft kun være hvad der skal til for at ophæve friktionen. På en glat flade kan det være betydelig mindre.
Men husk at kraften fra en magnet normalt er opgiver for situationen hvor den er i tæt kontakt med den magnetiskr last. Bare med en brøkdel af en mm luftspalte vil kraften falde betydeligt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-17 16:00

Lodret eller vandret, hvis vandret skal du bruge en friktion fra underlaget.

N er en kraft, det du skal bruge er en energienhed, Nm, Newton Meter.

Hvis lodret: K = m * g, regn alt om til SI enheder. hvor g er ca 9,81 N/kg

0,1 kg skal så med en tyngde kraft på 0,981 N hæves 0,001 m, det giver 0,000981 Nm.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 01-03-17 18:01

"Stemplet" på elektromagneten har direkte kontakt med det der skal bevæges, det er altså "kun" den kraft der skal til at bevæge "stemplet" + vægten, ca 100 gr.
Hvor meget tyngdekraften indvirker her?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-17 18:42

Jeg havde ikke set kloge transor`s svar, da jeg svarede,

vægten/modstanden er, hvis de 100 g, lig 0,1 kg skal bevæges lodret er kun ca. 0,982 N
men der kan jo være friktion der forøger?

Da du også angav en afstand, kom jeg med energi forbruget,
nok ikke noget problem, da du har direkte kontakt??

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 01-03-17 19:34

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-17 19:50

>Tyngdekraften på de 100g er ca. 9,82 N , lidt afhængig af hvor i verden det foregår.

Jeg ser nok ikke det igen, men jeg håber da at den der har besvaret dette spørgsmål,
gør dig opmærksom på sin faktor 10 fejl.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-03-17 21:06

Glem Svends sidste kommentar, han regnede en faktor 10 galt. Hvis alt andet fejler, så gør et praktisk forsøg. Fortryder du, kan du bruge en lille elektromotor, hvor du vinder træksnoren omkring motorakslen. Hvis du skal flytte ting frem og tilbage, kan du bruge en såkaldt servo, som bruges ved fjernstyring af modelbiler/modelfly/modelbåde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-17 21:18

Og/men, det var ikke mig der regnede galt.

Ikke første gang nogle med forkerte udsagn har fået points her i kandu,
det har jeg også selv fået...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-17 21:34

Et kilo tynger her på jorden, ca. 9,81 Newton, i Danmark 9,82 N,
hvor meget tror du så, pbp, at gravitations kraften fra 100 gram er?

Skomager bliv ved din læst...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-03-17 08:49

Til Svend: Skomageren er blevet pensionist ligesom du men har en fortid som fysiklærer, så du behøver ikke undervise mig i kræfter og mekanisk arbejde. Det der med servoer arbejder jeg en del med; de kræver bare lidt elektronik for at styre frem og tilbage.
Forøvrigt viser det sig, at lofthvidt hænger rimelig godt fast på slebet og grundrenset plasticmaling. Jeg tror, du forvekslede lofthvidt og hvidtekalk. Det første er pulveriseret tavlekridt med klister, det andet er calciumhydroxid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-17 09:34

Når jeg reagerede:
>Glem Svends sidste kommentar, han regnede en faktor 10 galt.

Og vindersvaret, ikke mit:
>Tyngdekraften på de 100g er ca. 9,82 N , lidt afhængig af hvor i verden det foregår.

Godt ord igen...