/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Nye hadeobjekter.....
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 790 gange
200 point
Dato : 24-02-17 10:23

Nu fik vi da endelig nedbragt antallet af fæle tobaksnydere......
Men antallet af personer som får konstateret lungekræft eller KOL er ikke dalet......ups!

Hvad gør speltfolket så..? Jo, de opfinder nye hadeobjekter, som er dødsensskadelige for os mennesker.

Nu skal brændeovne satme ha' den store tur igennem møllen; Forurening fra brændefyring er hvert år skyld i, at 550 danskere dør for tidligt, mens 330.000 danskere får luftvejslidelser.

Det skal koste 40 kr. i timen at fyre i en gammel brændeovn, 30 kr. i timen at fyre i en nyere brændeovn og 10 kr. i timen at fyre i en nyere miljømærket brændeovn. De tilsvarende afgifter pr. time på landet bliver 5 kr., 3 kr. og 1 kr. for hhv. gamle, nye og miljømærkede brændeovne.
ForeslårDet Økologiske Råd, som i øvrigt er finansieret af DONG & Vindmølleindustrien.
Det her, lugter vist mere af "bestilt" arbejde end af brændeovnsrøg.

http://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE9388521/det-skal-koste-40-kr-i-timen-at-fyre-i-en-gammel-braendeovn/

I disse dage er der enorm focus på Radon. (Gasart, der siver op i boligen) Radon - som angivelig skulle forårsage over 300 tilfælde af lungekræft???
Jeg siger ikke det er løgn - langtfra. Men jeg forstår ikke, hvorfor der først kommer focus på Radon nu, hvor lungekræfttilfældende hos mennesker ikke kan skydes over på rygning.
(Jeg har ikke linket til Radon, da jeg går udfra at de fleste så udsendelsen på DR1 "Penge" - her forleden.)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-17 12:51

Så er det da godt at vi lige har foræret vor gamle brændeovn væk.
For ung til at få skrotpræmie og for gammel til at kunne sælges.

Den er erstattet af varmepumpe forsynet med el fra vore solceller,
begge er fremtidens bedste miljørigtige og billige energi kilder.
Og fint hvis de efterhånden kan erstatte de forurenende brændeovne...

Vi har næppe Radon her hvor jeg nu bor, men måske der hvor jeg først boede på Als,
i Ulkebøl, hvor flere af vore naboer fik lungekræft.

Og så spiller jeg golf med en gammel pensionist fra Køge,
der nu må have ilt flaske med, men det skyldes snarere rygning?

Altså ikke flere hadeobjekter her hos os...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-02-17 13:53

Citat
Vi har næppe Radon her hvor jeg nu bor, men måske der hvor jeg først boede på Als,
i Ulkebøl, hvor flere af vore naboer fik lungekræft.
Så er det godt du fik solgt din brændeovn.

Citat
Vi har næppe Radon her hvor jeg nu bor,
Har du foretaget en måling på det ?

I udsendelsen om Radon blev det netop påpeget, at alle huse har Radon risiko, indtil det modsatte er bevist ved måling.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-17 14:49

Vi har kun et par meter ned til grundvandet her, ti meter fra Flensborg Fjord.
Ikke megen plads til radon opsivning.

Iøvrigt tænkte jeg ikke på radon dengang i Ulkebøl, men mere på jordstråler.

Og jeg har ikke solgt vor gamle brændeovn, men foræret den væk,
håber ikke den bliver brugt ret meget og forurener, den ender vist i et sommerhus.

2.
3.
4. gang

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-02-17 15:17
Kommentar
Fra : lgs

Dato : 24-02-17 15:28

Jeg har brændeovn (Morsø mini fra 2005) og vil kæmpe med næb og klør for ikke at blive tvunget til udskiftning til nyere model så længe skorstensfejeren siger god for den.
Går lange ture, der ind imellem fører gennem villakvarterer og der hænger en umiskendelig lugt af røg fra brændeovne.
Men er der ført håndfast bevis for deres sundhedsskadelighed?

Radon: i.h.t. en risikovurdering, jeg tilfældigvis faldt over på nettet, ligger mit gl. bindingsværkhus i Radonklasse 3 - hvor "farligt" det er, aner jeg ikke.
Men igen: er der ført håndfast bevis for radons sundhedsskadelighed?

Avislæsning: personligt finder jeg avislæsning særdeles sundhedsskadeligt, men bruger alligevel flere timer på det dagligt. Skadeligt? Jo, tag f.eks. den stakkels familie, der mistede en søn p.g.a. dårlig bemanding på alarmcentralen. Samtidig kan jeg læse om norske opgørelser over omkostninger til underhold af "uindbudte gæster", opgørelser, der uden tvivl kan antages stort set at gælde for DK også. "Samfundskagen" har en vis statisk størrelse, så når der skæres en del ud af denne kage, må der logisk blive tilsvarende mindre til andre fornødenheder - f.eks. akutberedskab - osv osv osv. Det er så logisk at jeg næsten skammer mig over at fremføre tanken.
Her kommer så sundhedsrisikoen ind: mit blodtryk lider under tanken på dette som de utallige andre lignende forhold.
Bevis herfor? Når de andre ikke endnu har ført håndfaste beviser for deres påstande skulle da jeg være forpligtet dertil?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-17 15:33

Som nævnt er jeg ikke bange for radon, der hvor vi nu bor, men noget jeg kom til at tænke på:

Det må da statistisk være muligt at sammen koble data, eksempelvis levealder i gader/veje
med eksempelvis radon udslip, antal af brændeovne etc.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-17 17:57

Citat
Jeg har brændeovn (Morsø mini fra 2005) og vil kæmpe med næb og klør for ikke at blive tvunget til udskiftning til nyere model så længe skorstensfejeren siger god for den.

Har lige købt en ny 2800.- med levering, glæder mig til at få gang i den - den gamle har jeg haft siden 2000 og virker upåklageligt, men ville have et nyt design + svanemærket.

Kræft og anden sygdom kan man få af meget - andre holder stress væk med en smøg og en brændevin.

Hvorfor bliver det ikke vedtaget ved lov, at man skal drikke rødvin hver dag... er det ikke livs forlængende.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-17 17:58

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-17 18:01

Daglig dagen byder også på uventede overraskelser.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-02-17 19:14

Grundet til at Radon - og især brændeovne lige pludselig er kommet i søgelyset er fordi; Hvad skal vi ellers finde på, der er snart ikke er flere rygere at jagte.

Det Økologiske råd, som bliver sponseret 100% af Dong & Vindmølleindustrien, foreslår sjovt nok ikke partikelfiltre i dieselbiler. Det er der ligesom ikke nogen penge i - set fra Vindmølleindustrien og Dongs kulfyrede kraftværkers økonomi.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-17 21:07

Citat
Hvad skal vi ellers finde på, der er snart ikke er flere rygere at jagte
Citat
Indsæt dit citat her

Læste det på siden du linker til, og den har vist været oppe for flere år siden - men heldigvis ikke blevet til Lov, endnu.

Kan huske at der engang var en debat om 'genbruge' varme fra Kirkegårdenes/ hospitalers krematorier ? OGSÅ ET VARMT EMNE.

En grund til at man får diverse sygdomme? kunne jo være at man lever længere end for XX anal år siden - samt mødrenes børn ikke er helt 'immune' for nutidens sygdomme, takket være dårlig ernæring osv i gamle dage.
Hvor mange vokser ikke op med dåsemælk og Pizzaer - samt børn får ikke ordenlig skolemad - for ikke at sige INTET at stå dagen ud med.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-17 21:09

Citat
XX anal år

den smuttede sgu = ANTAL

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-02-17 21:26

Citat
XX anal år

Vi skal ikke have gang i noget anal her. Dette er en pæn side.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-17 22:02

Der har været flere gamle fremtids romaner om hvor man udnyttede forbrændings varmen
og kemikalie resterne fra de døde, mest kendt er vist George Orwell eller hvad han nu hed?

Men det er vist ikke det det drejer sig om lige nu?
Og ikke noget analt her, men måske en modsigelse:

>Modstanden mod afgifter på kulfyrede brænde ovne og Dongs kulfyrede kraftværkers økonomi.

Og ingen har endnu godkendt mine gode råd om fremtidens rene energi.
Varmepumper forsynet med strøm fra solceller.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 24-02-17 23:07

Citat
Hvad gør speltfolket så..? Jo, de opfinder nye hadeobjekter, som er dødsensskadelige for os mennesker.

Og speltfolket bor som regel i den store by. Uden brændeovn, selvfølgelig. Danmark ledes af DJØFFERE uden erfaring med praktisk arbejde. Mange år på skolebænken, og derefter ind på et offentligt kontor.

Joseph Goebbels skrig "Wollen sie den totalen krieg" er udskiftet med "Vil i have mere velfærd", og
folket skriger tankeløst JA. Tankeløst fordi, pengene skal jo komme et sted fra, så nu er det
brændeovnene der står for skud. Fotovogne cirkuset kan ikke give mere, CO2 har sikkert flere
uudnyttede muligheder, hvor imod sådan noget som el, ikke kan presses mere. 12% af din el-
regning, er selve strømprisen. Resten er afgifter. Sindsssygt.

Du har garanteret ret i din antagelse Tommy. Det er bestilt arbejde. Det er en torn i øjet på hele systemet, at der findes en opvarmningskilde, der ikke pålægges afgift. Det kan vi ikke have.

Det her socialistiske mareridt er tæt på sit mål om, at konfiskere det arbejdende folks fulde indkomst til fordeling efter deres smag. Har et håb om, at der er forandring på vej.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-17 11:31

Jeg har en lille Morsø støbefidus (20 - 30 år gammel)
Efter aftale med naboen, brænder jeg ikke gamle bildæk om søndagen.
Men ellers oppebærer jeg super smiley fra skorstensfejeren.

Udendørs prøver jeg at holde varmen med en uldtrøje .........shyyys - ellers skal der bare betales kropsvarmeenergiafgift

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-17 12:58

Nej man skal ikke betale for at afgive kropsvarme, men alskens forurening.

Men man skal måske en dag betale for at indånde ilt, også en fremtidsroman.

Og her er brændeovne jo stor forbrugere, resultatet sammen med kul er CO2,
eller i værste fald CO, kulilte som man kan dø af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-17 14:21

Man dør da vist ikke af CO² men af den manglede ilt som fortrænges...........som jeg har hørt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-02-17 15:54

Måske ikke lige det, kaptajnen forstår ved hadeobjekt. Men jeg kom såmænd til at tænke på, Microsoft og Win XP. De har arbejdet hårdt, for at få skippet XP, og få os lempet ind på Win 10. (Nye indtægter). Alle opdateringer stoppede i 2014. Og det forlød, at det var nærmest livsfarligt at bruge XP.
Jeg har nu både Win XP, 7 og 10.

XP`en kører langt bedst af de tre. Også uden opdateringer. Bruger den dagligt. Også til Netbank og e-boks. Uden problemer. Måske er det den sikreste af alle, netop fordi den er kørt ud på et sidespor.

Så alle Microsoft`s gyselige advarsler, ta`r jeg med et gran salt.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-02-17 20:39

Citat
Du har garanteret ret i din antagelse Tommy. Det er bestilt arbejde. Det er en torn i øjet på hele systemet, at der findes en opvarmningskilde, der ikke pålægges afgift. Det kan vi ikke have.

Det her socialistiske mareridt er tæt på sit mål om, at konfiskere det arbejdende folks fulde indkomst til fordeling efter deres smag. Har et håb om, at der er forandring på vej.
Hele EU-systemet er mere eller mindre opbygget af afgifter og afgifter på afgifterne.

Er der nogen der kender - eller har hørt om "Barcelona aftalen"
Underskrevet af, Poul "Stuerene, set med mine øjne, bliver I aldrig" Rasmussen. ca. midt i 1990serne. ??

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 25-02-17 22:57

Barcelona aftalen er nok noget af det mest tys-tys, der findes i EU sammenhæng. Er der nogensinde kommet en officiel bekræftelse af aftalen? Eller henstår den som en slags konspirationstori.

Hvis aftalen står til troende, er det det største svigt, og svig der nogensinde er begået overfor Danskerne og de øvrige europæiske befolkninger. Et forræderi af hidtil uset omfang.

Interesserede bør læse http://balder.org/avisartikler/Barcelona-Deklarationen-Euromediterranien-Hemmelige-Aftaler.php

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-02-17 23:37

Virkelig skræmmende læsning.

Lad os få en lille bid:

- At der i år 2010 skal være fri bevægelighed for varer, tjenesteydelser, penge og mennesker, fra landene Marokko, Algeriet, Tunis, Ægypten, Jordan, Det Palæstinensiske Selvstyre, Syrien, Libanon, Tyrkiet og Israel.
Altså, der er tale om fri bevægelighed over grænserne, og sidst jeg så efter, havde vi fjernet grænserne mellem alle lande i E.U., hvilket betyder, at enhver fra ovennævnte lande til den tid kan spadsere lige ind i Europa og helt op til det nordligste Sverige og Finland.

fra 2010 til nu - anno 2017 - passer alt som fod i hose. Bevægeligheden har været så stor, at div. motorveje blev omdannet til Gågader.

Som Reset så rigtigt skriver:
Barcelona-aftalen = konspirationsteori......Måske...? Måske ikke..?

Røgen fra en stakkels brændeovn er vidst i småtingsafdelingen sammenlignet med underskriften fra Barcelona-Poul - alias four more years.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-02-17 23:43

Jeg glemte lige....... at nedenstående er sakset fra "Barcelona-aftalen"
Citat
- At der i år 2010 skal være fri bevægelighed for varer, tjenesteydelser, penge og mennesker, fra landene Marokko, Algeriet, Tunis, Ægypten, Jordan, Det Palæstinensiske Selvstyre, Syrien, Libanon, Tyrkiet og Israel.
Altså, der er tale om fri bevægelighed over grænserne, og sidst jeg så efter, havde vi fjernet grænserne mellem alle lande i E.U., hvilket betyder, at enhver fra ovennævnte lande til den tid kan spadsere lige ind i Europa og helt op til det nordligste Sverige og Finland.

Resten af indlægget er jeg forfatter til.
Så blev det bragt på plads.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 26-02-17 01:03

På mit tidligere link er der yderligere et link, hvor webmasteren gengiver en korrespondance med daværende statsministl Anders Fogh Rasmussen. Her benægter AFR på ingen måde, at Barcelona aftalen eksisterer.
Det begynder efterhånden, at give mening, når man ser hvor lidt der bliver gjort for, at forhindre muslimsk indvandring. Det er en politisk aftale, som er blevet indgået, uden at vende det med befolkningerne. Fy for satan.
http://balder.org/avisartikler/Aabent-Brev-Til-Statsminister-Anders-Fogh-Rasmussen-Om-Euromediterranien.php

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-17 13:52

Ja, jo mere man kradser i EU-lakken desto dårligere får man det.

Der er også blevet underligt stille på Kandu-bagsmækken.
Og indrømmet, det er tarveligt at smide fakta på bordet i disse fake-tider.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-17 14:48

>stille på Kandu-bagsmækken.

Undskyld jeg troede det drejede sig om danske afgifter på brændeovne,
ikke om gamle, fordækte, Anders Fjog EU aftaler.

De første har jeg kommenteret, de sidste kender jeg ikke nok til.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-17 16:10

Citat
ikke om gamle, fordækte, Anders Fjog EU aftaler.
Det var Poul Nyrup der underskrev.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-02-17 18:15

Citat
Undskyld jeg troede det drejede sig om danske afgifter på brændeovne

Spørgsmålet ligger trods alt, under Smaltalk. Derfor håber jeg også på syndsforladelse, for at skeje lidt ud. Mens i andre velsagtens sad og gloede på melodi grand prix, fik jeg en historisk kulturperle, under huden på DR-K.
"STARFIGHTER - SIE WOLLTEN DEN HIMMEL EROBERN". Rigtig god film, om datidens korruption. Også i det vesttyske luftvåben. Daværende forsvarsminister Franz Josef Strauß, fik købt over 900 Lockheed F-104 Starfighter. De styrtede på stribe. Over 200 styrt, 116 piloter dræbt.

Alle raporter gik ud på, det var pilotfejl. Fakta var de var ombygget til at bære atomvåben. Men de var oprindelig beregnet som alm. jagerfly. Derfor skete ulykkerne. En af pilot enkerne, ville ikke finde sig i, at hendes mands død, blev tørret af som pilot fejl. Og hun fik til sidst kæmpet sig frem til at lægge sag an mod Lockheed. (Sikkert aftalt, at Lockheed tog skraldet, så den Vesttyske regering stod pletfri). Det viste sig, at Lockheed havde gået konkurs, hvis de ikke fik handlen igennem med Franz Josef Strauß. (Penge under bordet). Luftwaffe ville ellers hellere have haft Mirage flyet.
Det viser bare, hvor korrupt tingene var, også dengang: Skideværre med piloterliv, bare pengene er der.

Nærmest halv dukumentar film, selvom den er fra 2015, og med skuespillere. Jeg husker godt meget af forløbet, med alle de styrt.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-17 18:38

Du er altid velkommen Mosebaek.
Nej, jeg så ikke melodunte granprix

Citat
Lockheed F-104 Starfighter.
Fik også øgenavnet; Enkemageren.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-02-17 18:40

Er historien ved at gentage sig???

Køb af F-35 Lockheed Martin. Til mia. af kroner. Et fly der slet ikke er færdig udviklet. Måske slet ikke bliver det, efter udsagn af Trump. I så tilfælde, hvad med de mia., vi har indbetalt???

Til tre dobbelt pris, af et svensk kvalitets-fly. Der kan udrustes til næsten alle opgaver. Er i brug i flere lande verden rundt......jag undras........

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-17 19:09

Historiske fejltagelser og dumheder har det med at gentage sig i en uendelighed.

Læs blot dette her: De Radikale, Alternativet og SF vil have en aftale, der sikrer mod, at EU-medlemskabet skal til afstemning.

Der skal laves en musketered blandt de EU-positive partier, hvis det står til De Radikale, Alternativet og SF.

Hvor syg i hovedet har en politiker egentlig lov at være?
De radigale hjernedøde har ganske vidst tradition for landsforræderi. FY FOR SATAN !!!
Men nu må dette stoppe!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-17 19:17

SF bliver nok det nye hadeobjekt ........................måske er der nogen som vil kalde dem for simple landsforrædere.................altså med mindre de igen skifter heste.

Hvordan er det nu med den sang hvor der synges:"de binder os på hånd og mund"

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-17 20:02

Citat
Hvordan er det nu med den sang hvor der synges:"de binder os på hånd og mund"
For satan da, Eyvind. Sangen og teksten har ikke i nyere tid været mere aktuel.
Jeg måtte simpelthen google teksten:

Man binder os paa Mund og Haand,
men man kan ikke binde Aand,
og ingen er fangne,
naar Tanken er fri.
Vi har en indre Fæstning her
som styrkes i sit eget Værd,
naar bare vi kæmper for det vi kan li.
Den som holder Sjælen rank kan aldrig blie Træl.
Ingen kan regere det som vi bestemmer sel.
Det lover vi med Haand og Mund
i Mørket før en Morgenstund,
at Drømmen om Frihed
blir aldrig forbi.

Tekst: Poul Henningsen

Teksten giver virkelig stof til eftertanke.
Tak for det!

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 26-02-17 20:26

Citat
Der er også blevet underligt stille på Kandu-bagsmækken.
Og indrømmet, det er tarveligt at smide fakta på bordet i disse fake-tider.

Desværre er det mere reglen end undtagelsen. Ikke på Kandu alene, men i det hele taget. De fleste
gider ikke sætte sig ind i tingene. Så længe de får deres daglige skud af ligegyldigt TV, går det
hele nok alligevel.
Europa forandrer sig, og det er i en retning, som jeg ikke tror, ret mange vil synes om, når den først
er der. Så vil de fortryde deres manglende protest.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-02-17 20:30

Go`e gamle Liva Weel og Poul Henningsen. Gad vist hvad de ville tænke, om nutidens situation.
Besættelsen er den samme. Nu er hovedfjenden bare vore egne politikere?? Jo for havde vi haft ansvarlige politikere, var vi ikke besat i dag.

Anede mig:
Citat
Strauß kom i søgelyset, da en Lockheedmedarbejder, Ernest Hauser, fortalte Senatet, at forsvarsminister Strauß og dennes parti havde modtaget mindst 10 mio. dollars i bestikkelse i forbindelse med Vesttysklands indkøb af over 900 stk. F-104 Starfighter-jagerfly. Både Strauß og partiet benægtede påstanden og gik til retten for at blive renset. Da beskyldningerne ikke blev bevist, blev retssagen opgivet.

M.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 26-02-17 22:29

Kol kommer efter mange år.
Det kan være tobaksrygning eller støv og røg fra industrien
og støvet fra landbruget.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-02-17 23:49

Jeg tror du har meget ret, Reset. Der vil ske slemme ting, inden for de næste tyve år. Tydeligt at se højredrejningen, bliver forstærket for hver dag der går. Trump, Le Pen. Det vil smitte af på hele Europa, med nye højre styrer. De gamle øst stater viser vejen. Merkel er snart væk. Gad vist hvornår svenskerne sætter deres regering på porten, til fordel for Sverigedemokraterna.

Vi kan meget nem få tilstande som i 30`erne. Og HELE skylden, er det åhh så humane EU.
Der fuldstændig har forsømt deres EGEN befolkning. Og har lavet en kæmpe fejldisposition i Mellemøsten,sammen med Nato.

Bare vi fik fjernet Saddam Hussein, Muammar Gaddafi og Bashar al-Assad, ville jordkloden blive et bedre sted at opholde sig. Resultatet burde være velkendt.

Om ganske få år, vil rollerne være byttet om: Mellemøsten mere fredeligt, end Europa. Alt sammen på grund af vore stupide politikere.

M.

Accepteret svar
Fra : TEAS

Modtaget 200 point
Dato : 27-02-17 04:15

Folketinget sender fly ned og bomper til ingen verdens nytte.
Se i Libyen der er borger krig lige siden.
I Afghanistan døde der over 50 danske soldater for ingen ting.
Den danske fregat Peter willemoes er afsejlet og skal være med til
at beskytte et amerikansk hangar skib.Folketinges beslutning igen.
Amerikanerne griner af den danske fregat der ikke er blevet armeret
færdig med raketter Pgå. af pengemangel.
Det er lige som at gå på jagt uden patroner.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-02-17 10:47

Både min gemal og jeg har opnået GENNEMSNITLIG STATISTISK levealder. Har oplevet 2. Verdenskrig i Sydslesvig (vægrer mig ved at kalde mig tyskfødt på grund af en vilkårlig grænsedragning i 1920). Vi har kendt til sult og nød og til at måtte blive i sengen om søndagen fordi vores eneste sæt tøj var til vask. Derfor krymper mit hjerte, når jeg ser på mine børnebørns forbrug og næsten krav på alting livet kan byde på. Mit oldebarn på 18 mdr. Står for sin 3. Udlandsrejse, mens forældrene lige har købt hus, anlagt et nyt barn , planlægger ny bil på grund af familietilvæksten. .......... jeg er simpelthen meget bekymret for, hvordan de vil klare en regression af format....... og glad for at de dog har haft det godt hidtil. Kvinden har en mellemlang uddannelse, manden er ufaglært.
Radon....... ja og hvad så? Microplastic? Er det godt at opbevare alting i plastbeholdere, plastposer osv. Jeg tror nej og opbevarer i glas og bruger så lidt plastik som muligt. De fleste af os har malet plastik op og ned ad huse og vægge. Skulle det være mindre farligt end Radon.
Mine forfædre blev alle midt i firserne mange generationer tilbage, trods usle levevilkår. Mon ikke der også var Radon dengang?
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-02-17 12:26

Jeg forstår godt dine bekymringer, Ingelein. Det er ikke bare dine unge mennesker der lever sådan, det er generelt over hele linjen. Jeg tror de lever i nuet, med Audi og 55`tv.

Et af vore "problemer", med børne børn, er når de har fødselsdag, at kunne købe en gave, SOM DE IKKE HAR I FORVEJEN. Og det bliver ikke nemmere, når de er ved at være voksne.

Jeg husker tydeligt tiden efter krigen, (årg. 1942) og op gennem 50`erne. Vi har aldrig sultet eller frosset. Boede på en lille husmandssted. Havde en klat høns, og en gris der kunne slagtes. Mor købte en hel kasse Sild, der kom i saltkaret: "Så har vi da altid lidt føde i huset". Hun blev bl.a. givet aflagte frakker, som hun sprættede op, vendte indersiden ud af. Og syede bukser af det, til os drenge.

Jo, unge mennesker lever i nuet. Og det gør de måske klogt i, så længe det varer. Vanskelighederne kan hurtigt blive tårnhøje. Så vil det vise sig, om de har "hår på brystet".

Vi kan hurtig komme i en situation, hvor brændeovne og Radon, vi stå som petitesser.

Når jeg forud ser katastrofen, er det ikke fordi jeg på nogen måde er synsk eller vis, men fordi det er en simpel naturlov. Og jeg tror alle kan se det, på nær vore politikere.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-02-17 13:03

Ja Mosebaek. Hvis man som vi har oplevet fattigdom også på grund af vareknaphed, ligger det dybt i en at selv rn lille stump reb måske kan anvendes engang. .
Hver gang jeg ser en lasbil drøne fra Pontius til Pilatus tænker jeg på det jeg for lang tid siden lærte på Handelsskolen: At varerne skal produceres der, hvor de skal bruges. Næste tanke er så at mange mennesker får deres arbejde på den måde....... også de der prøver på at begrænse Co2 udslippet. Jeg bliver bare så harm, når jeg tænker på de tonsvis af producerede potteplanter, som går til grunde i vore supermarkeder, fordi de ikke bliver passet med vand. Tænk på al det arbejde, ressourceforbrug, emmision og immision der er forbundet med ting som vi rent faktisk kunne producere i DK. Det er bare blevet så uigennemsigtigt, hvem der i grunden tjener på hvad.
Og fødselsdagsgaver er med børnebørn over 17 år ude af billedet. De får en plovmand og så er jeg endda klar over at det knap rækker til en tur i byen. Jeg vil ikke være med til skruen uden ende og blev nyligt lidt gal i skralden på et barnebarn som spekulerer i sine forældres penge.
Ingelein
Ps. Jeg er vild med Inger Støjbjerg, som er en kvinde efter min smag. Kan hun ikke blive partiløs, så vi bevarer hende og hendes sunde fornuft?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-02-17 13:39

Meget læseværdigt indlæg fra Ingelein - som giver stof til eftertanke. Også en tak til Teas, dejligt du også kom på banen. Også en tak til Jer andre, men I er jo altid på banen med gode indlæg.

Hold da kæft, jeg gruer for, når jeg skal uddele pointene.
______________________________________________________________________________
En lille streg for at markere at nedenstående indlæg ikke har sammenhæng med det, jeg skrev øverst.

Åh, endelig har jeg sluppet kvalmen.
"Hvilken kvalme, Tommy" Vil I nok spørge om, hvis jeg kender Jer ret.
Kvalmen over udsendelsen "Oscar uddelingen."

Lad mig give et resumé. Resuméet dækker det hele.

Hele den årlige tilbagevendende seance startede sædvanligvis med, at en "sjov Stand Upper" gav den engang Trump bashing til stor moro for de "rigtige" skuespillere, som havde truet med at flytte til Canada, hvis og såfremt Trump blev præsident - Det blev Trump som bekendt - men skuespillerne - sammen med venligboagtige musikere, som også ville flytte - de bor squ stadig i USA!!?? Hvad søren sker der for dem...?

Så sker der det, der ikke må ske..... ups!!!!
For et kort øjeblik troede alle at "LA LA Land" fik en Oscar i stedet for "Moonlight"
En Musical får en Oscar i stedet for en homofilm!!! Jamen du gode Gud, da. Homofilmen er oven i købet er spillet af negre !!!! Jamen, jamen, det er jo en skandale, det her....

Det var naturligvis også sket en fejl. Fejlen skal nu undersøges og Putin, samt Le Pen er under mistanke. Men Moonlight fik sin pris og alle var glade. De politiske korrekte kunne nu indtage scenen og modtage de go'e menneskers hyldest. Selv vores egen udsendte homo, Jesper Steinmetz, forlangte interview med hovedrolle-indehaverne, som senere kom til at omhandle Trump i stedet for homoseksualitet.

På mit arbejde har TV2 News "kørt" hele formiddagen - hele tiden og ustandselig har speakerne verbal-onaneret til Trump/Oscar/ Moonlight/ negerhomoer.

Vores egen "Under sandet" var også indstillet - men fik ingen. Hvilket jeg udmærket godt forstå, for så stor var skuespilkunsten heller ikke - set med mine øjne.

Jeg tror indstillingen til en Oscar skyldes ene og alene handlingen i filmen. Altså, at unge tyskere skulle søge efter miner efter tysken havde kapituleret og besættelsen var slut. Det er jo - set med spelt-menneskets øjne - aldeles uretfærdigt.
Fortællingen er nu heller ikke 100% korrekt... Men, lad det nu ligge, det kan vi tage en anden gang.

Men, hvorom alting er, er det vel almen kutyme, at forureneren rydder op efter sig selv. Det gjalt i fordums tid nøjagtigt som det gælder nu, anno 2017.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-02-17 16:42

Næsten uhyggeligt, som vi tænker i parallelle baner, ingelein.
Citat
selv rn lille stump reb måske kan anvendes engang.

Jeg har det på samme måde. Har en gemme gen. Sikkert arvet fra min opvækst. Konen, som kommer fra en "godt sat" by familie, mener ind imellem, der skal sorteres ud. Men her løfter jeg lige pegefingeren. Også fordi der tit følger minder med fra tingene.

Lidt sær er man jo. Hvorfor jeg har en forrude liggende til en Taunus V4 fra 1965, ved jeg ikke. Eller min Agfa Clark, fra min konffirmation i 1957. + Diverse instruktions bøger og reservedele, fra biler, jeg havde for 35 - 40 år siden. Nok fordi, det var for godt at smide væk DENGANG. Man kunne få brug for det senere.
Mine gamle pocket bøger, jeg hovedsageligt købte mellem 1960 - 65, er jeg gået ombord i igen. Det er når jeg sidder på kondicyklen. Så smerter mine ben lidt mindre, når jeg har noget at læse i.

Jeg har en "arkiv" på loftet, hvor jeg bl. meget a.,kan finde mine selvangivelser fra 1967 og frem. Jo, jeg indrømmer: Fuldstændig noller. Men de æder jo ikke brød.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-02-17 19:42

Citat
Ps. Jeg er vild med Inger Støjbjerg, som er en kvinde efter min smag. Kan hun ikke blive partiløs, så vi bevarer hende og hendes sunde fornuft?

Også her er vi enig. Hun er den eneste "mandfolk", i denne vatpikke regering. Ja, undskyld, jeg kom til at skrive, hvad jeg tænkte. Hun er den eneste, der tør markere indvandre problemet.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-02-17 09:22

Citat
Jeg har en "arkiv" på loftet, hvor jeg bl. meget a.,kan finde mine selvangivelser fra 1967 og frem. Jo, jeg indrømmer: Fuldstændig noller. Men de æder jo ikke brød
Jeg tror det kendetegner hele Jeres generation. Hvis du vidste, hvor meget mine forældre har gemt på loftet, så ville du korse dig. Bare pladesamlingerne, - som er delt op i årgange, genre, kunstnere, osv......

Bøger og gamle avisudklip, og en hel masse jeg ikke aner hvad er....
Bla. andet kan jeg se, at den gamle - ligesom dig læste pocketbøger. "De var gode at læse i når jeg tog toget til og fra arbejde, siger "den gamle"
Jeg rodede lidt i billigbøgerne og fandt:
Bill & Ben, Walt Slade, Larry Kent, Normann Conquest, Carter, sågar Davy Crockett 1+2.....
plus en hel masse andre.

Hej.......Det minder mig om, at Rest spurgte for et stykke tid siden hvad årgang jeg var.
Jeg er årgang.....da da da da daaaaaaaa......1966 - altså en gammel knark på snart 51 år.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-02-17 09:25

Det minder mig om, at Rest spurgte for et stykke tid siden hvad årgang jeg var.
Reset - ikke Rest.

Sorry.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-02-17 10:30

Citat
Bill & Ben, Walt Slade, Larry Kent, Normann Conquest, Carter, sågar Davy Crockett 1+2.....

Jeg har eksemplarer af dem alle. En "berømthed" der mangler er Walt Slade. Manden der red på sin kulsorte hingst, Shadow. Manden med to lavthængende Colts, i omhyggeligt olierede læder hylstrer. Manden der rullede en cigaret, med een hånd.

Selv et par gamle døre, som jeg udskiftede for nogle år siden, fik jeg slæbt op gennem loftslemmen. Det kunne jo være........

Vi har snakket om at bestille en containe. Men det er jo hele min identitet......

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-02-17 10:57

Citat
En "berømthed" der mangler er Walt Slade.

Jeg havde ham med på listen. Ham, den gode El Halcon med baryton stemmen, der fik enhver kvinde til at græde, når han sang sine sørgmodige men også til tider lystige ballader om den ensomme cowboy.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-03-17 16:51

@Mosebaek
Gemmegenet lader sig ikke fornægte, men jeg er dog ved at ”berede mit hus”. Vi behøver jo ikke at gøre det sværere for vore efterkommere end det
i forvejen er, selvom de nok vil vælte meget ud i en container en skønne dag.

Jeg gemmer ingen skattebilletter, men skrotter alt der er mere end 5 år gammelt . Eksamensbeviser og diplomer for det ene og det andet dog undtaget. Alt er sorteret – og det der kunne være sjovt at ha, f. eks. kvitteringer fra konfirmationer, sølvbryllup, guldbryllup etc. er gemt, enten fysisk eller scannet .

Fra min tid som designer har jeg 48 store æblekasser fyldt med garn. Alligevel strikker jeg ofte af rester, hvilket kræver opfindsomhed og hovedbrud. Hvor er det åndsvagt, i stedet for skal jeg da strikke af garn,
som der er nok af……… og det er mit nytårsforsæt.

Ofte tænker jeg på sønnen Jens, som gerne ville have et stykke af det friskbagte franskbrød. Det måtte han ikke, det gamle brød skulle spises først.
Så spurgte purken om jeg havde aldrig havde læst om den gamle kone, som
livet igennem aldrig havde smagt et friskt æble, fordi hun skulle spise sig igennem nedfaldsfrugterne først……………Jens fik et stykke friskbagt franskbrød.

Nu er jeg ved at omsætte det lærte til mit garn og mange andre ting. Og som det også hedder: ” Den der gemmer til natten,gemmer til katten”.

Vi har ingenting gemt på loftet, men 200 m2 eetplanshus kan også rumme megen god ragelse.

Hvis man som jeg og manden kan reparere næsten alting, men stadigvæk køber nyt, skal det jo gå galt-------- og det skal have en ende!

Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-03-17 21:57

Man har planlagt mange mærkelige ting, da man var ung og frisk. Det kan jeg se i dag, hvor jeg går rundt med rollator og krykker. Sidst jeg var på loftet, for at hente gamle bøger, stod konen nede ved stigen, for at tage imod, hvis jeg faldt. Jeg er blevet forbudt at kravle derop igen.

Men da gik det op for mig, at jeg har klinker liggende, til vore gulve fra 1976.....hvis nu een gik i stykker, kunne jeg skifte med en deroppe fra. I den forbindelse, kom jeg til to gamle bilradioer. 6 volt forstås, fra mine to gamle Taunus`er. Hvad de skulle gemmes til, aner jeg ikke i dag. Endelig en gammel nazi stål hjelm. Hvor den stammer fra ?????

+ lampeskærme. En gammel lysekrone af alabast, som min kone arvede. Jeg kan huske, den var så tung, at jeg hængte den op i en wire fra en gammel bremsekabel til en bil, og gjorde det fast til en spær på loftet........ to gamle gyngestole. Hvordan jeg har fået dem slæbt derop, aner jeg ikke.
Men dengang var man murer, og tog bare ved, når det var nødvendigt.

Vores hus er en ganske alm. et plans parcelhus, med 27 gr. taghældning. Så jeg kunne lige gå oprejst deroppe, når jeg gik i midten.

Ak ja, nu har jeg mere mas med at rejse mig, fra en lav stol, end jeg sikkert havde dengang, med at springe på loftet. Men det er jo livets gang.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-03-17 11:45

Tak for svaret TEAS.