/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mazda 626 2,0i - Tomgang m.m. Hjææææælp
Fra : Svensson
Vist : 2733 gange
220 point
Dato : 26-06-03 14:04

Hej!

Jeg har en mazda 626 2,0i fra 89/90.

Hat skiftet følgende dele indenfor de sidste 6/8 mdr.:

Olie
Luftfilter
Oliefilter
Benzinfilter
Tændrør
Tændkabler
Køler
Termostat i køler

Spg. 1). Jeg har det problem at den i tomgang lægger sig omkring 400/500 omd. men den går aldrig ud. Er det noget man selv kan stille ? (er det ikke noget med at det er elektronisk styret når det er en injection motor ?).

Spg. 2.) Når man køre i den tager den ikke gassen i et jævn stykke men halter lidt der op af. Det giver den heller ikke et specialt godt optræk mere, nogen bud på dette, og kan det have noget at gøre med Spg. 1 ?

Spg. 3) Hvis jeg husker rigtigt er det ikke meningen at blæseren bag køleren skal køre hele tiden, men skal tænde/slukke af en termostat når motoren bliver varm, jeg har prøvet skifte termostaten i bunden af køleren uden held. sidder der andet og styre denne on/off funktion.

Har før haft 2 andre mazda'er men de har ikke været med injection og motor rummet ser jo lidt anderledes ud, har dog selv sat servoen fra den forrige over i den nyere

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-06-03 18:58

Jeg ved ikke så meget om indsprøjtningssystemer, men her er et bud alligevel.
Har du kontrolleret tændingstidspunktet.
Jeg går ud fra at der er vacumstyring af tændingen, hænger den, er den utæt.
Ledningsføringen fra thermostat til blæser kan jo være defekt (kortslutte)
Emesen.

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 26-06-03 23:54

Hej svensson:
Inden du går fallit i reservedele, skulle du prøve at stramme dit speederkabel op. Det kan over vinteren godt blive lidt slap.
Når du regugerer det på plads, kan du lige stramme det et par 100 omdr. op, så passer din tomgang med ca. 700 omdr.
og speederen tager igen fat med det samme. Du skal bruge 2 stk. 12 mm. fastnøgler til processen.
Jeg håber, at det løser dit problem.
Hilsen Az...

Kommentar
Fra : Svensson

Dato : 27-06-03 09:55

azazazAZAZ999 skrev

"Hej svensson:
Inden du går fallit i reservedele, skulle du prøve at stramme dit speederkabel op. Det kan over vinteren godt blive lidt slap.
Når du regugerer det på plads, kan du lige stramme det et par 100 omdr. op, så passer din tomgang med ca. 700 omdr.
og speederen tager igen fat med det samme. Du skal bruge 2 stk. 12 mm. fastnøgler til processen.
Jeg håber, at det løser dit problem.
Hilsen Az..."

Har jeg prøver men efter et par dage lægger den sig ned på de 400/500 omdr. igen og det er ikke fordi kablet har løstnet sig, umiddelbart vil jeg tro at det er elektronisk styret.

Jeg læste et andet indlæg om det samme problem herinde også med en 2,0i. Her var svaret at der på kaburatoren sidder en stille skrue man bare skal stille på, men hov hov så vidt jeg ved sidder der ikke en kaburator på en injection motor, eller hva ?

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 27-06-03 15:49

Hej svensson,:
Jeg kan heller ikke finde kaburator i min. - Men - stilleskruen sidder oven på den forgrening, som sidder umiddelbart efter benzinfilteret. Det er en ganske lille skrue, men med stor virkning, så husk at tælle hvis skruen behøver flere omdrejninger. Det kan være nødvendigt at gå tilbage til udgangspunktet igen, for så at skrue den anden vej. Inden der opnåes et resultat, som kan bruges. Den regulerer brændstoffet i forhold til den givne luftmængde.
Det er sansynligt, at den skal bruge mere, men jeg har også været ude for det modsatte.
Hilsen Az...

Kommentar
Fra : kdarwich

Dato : 30-06-03 21:16

Hej svensson,
jeg har prøvet det samme med en 1990 626 2,0 GTI, og har prøvet alt det du har gjort, men uden held, til jeg fik en lille tip fra een der har prøvet det samme, og det hjælp. Du skal tjek om der er hul eller rust i din påfyldnings rør til benzintanken (det er en sygdom i mazda), det gør at når bilen køre især i regn vejr at baghjul kan sprøjt vand og skit i din benzintank, og det har motoren ikke godt af hvis det bliver blandet med benzin.
Jeg håber at det kan være det, så du kan løse problemet ligsom mig. Held og lykke.

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 01-07-03 00:11

Der kan være noget om det "kdarwich" min 626,er stinker af benzin, hvis jeg tanker fuld tank. Så der er da endnu en mulighed for dig svensson. I øvrigt, fandt du stilleskruen?
Hilsen Az...

Kommentar
Fra : parfume

Dato : 12-07-03 15:40

jeg har haft samme problem med en mazda og da tog jeg strømfordeler boksen og løsnede den så jeg kunne dreje den lidt så steg tomgangen så var det fint

Kommentar
Fra : parfume

Dato : 12-07-03 15:44

det er den hvor tændrørs kablerne går fra prøv det mens mortoren køre

Kommentar
Fra : Svensson

Dato : 29-07-03 11:09

Okay en masse gode bud
Jeg har ikke nået at afprøve jeres ideer endnu da jeg lige er kommet hjem fra 3 uger i Italien, hvor den har kørt okay på nær med tomgangen.

Jeg har fundet ud af at termostaten i køleren virker omvendt (hvor sjovt det end lyder) så når motoren er kold køre blæseren men efter en tur i bjergene og bilen for lov til at arbejde slår den blæseren fra
Lige inden jeg kørte på ferie skiftede jeg roteren og strømfordeler dækslet det hjalp gevaldigt på kørslen
Nå men da jeg så kom hjem og skulle bruge bilen begyndte den at opføre sig som den havde gjort inden jeg tog på ferie (hugger og hopper) , så jeg er kommet så langt at jeg tror det har noget med fugt at gøre (Da det bliver værre når det regner) men hvor fugten kommer ind har jeg ikke lige nogen ide om

Så nogen bud ?

Kommentar
Fra : kdarwich

Dato : 29-07-03 16:26

det du nævner med fugt er lige den tegn på at der er hul i din benzin tank, som træker vand ind til brandstof. Som nævnt før, har jeg selv prøvet det.

Kommentar
Fra : Svensson

Dato : 30-07-03 16:58

Tja det lyder da som en mulighed, men tanken var lige skiftet inden jeg købte bilen og det er ca. 1½ år siden, skulle den virkelig allerede være i stykker !!!! hm jeg kigger på det og vender tilbage

Kommentar
Fra : kdarwich

Dato : 30-07-03 18:06

du skal tjek påfyldningsrør, den plajer ikke at følge med en ny tank. De har faktisk en søgdom på alle mazda.