/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
handicap hjælpemidler
Fra : denevigeuheldige
Vist : 414 gange
100 point
Dato : 18-02-17 18:47

Ud over at vi er igennem en ret hård periode med dødsfaldet af min far, er min mor inden for relativ kort tid blevet voldsomt handicappet på hørelsen og nu også synet. Hun er blevet ekstrem handicappet og familien forsøger at give hende bare lidt livsglæde ved at hun i hvertfald kan få mulighed for at kunne se (især læse) bedre. Det ene øje er blindt, det andet ser hun kun 50% med og kan ikke se os tydelig når vi f.eks sidder over for hende. Hun ser kun "skygger" osv.
Læsning har altid været hendes hobby så jeg vil høre jer kære brugere om I har erfaring med nogle rigtig effektiv hjælpe midler til især læsning af blade, bøger osv?
Håber på et mirakel svar her:)

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-17 19:21

Der findes diverse læselamper med en stor lup.
Samt du kan få scannere der forstørrer teksten op på en skærm, sikkert ikke billigt, men prøv at hør dig frem gennem Kommunen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-02-17 19:22

I samme hug vil jeg påstå at du også kan få scannere der laver teksten om til lyd - lidt alá Carsten talesyntese:
https://www.google.dk/search?q=Carstens+talesyntese&oq=Carstens+talesyntese&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=Carsten+talesyntese

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-02-17 19:50

Har I kontaktet Dansk Blindecenter?
Hvis ikke, så synes jeg det ville være en god ide.

https://blind.dk/om-os/find-din-lokale-konsulent

Har kommunen ikke vejledt jer om, hvor I skal henvende jer, for at få den hjælp til de hjælpemidler, som der er behov for ?

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 18-02-17 22:24

Blindesamfundet vil vi kontakte hurtigst muligt, og jo kommunen har da nævnt en enkelt adresse på et firma de har et sammenarbejde med og som vi også vil kontakte, men derud over søger vi efter alternative råd hvis det første skulle glippe. Ofte er der - formoder jeg - også andre muligheder end dem som de ligenævner?
Hvis tekst kunne blive lavet om til lyd ville det da være det helt rigtige:)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-02-17 08:53

http://www.adgangforalle.dk/
https://etlivsomordblind.dk/ordtavlen-om-hjaelpemidler/oplaesning/

Min Win7 har en oplæser liggende i Start/ alle programmer/ tilbehør/ systemværktøjer/ øget tilgængelighed

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 19-02-17 10:19

Ser på det indtil vi har fundet en permanent løsning. God dag.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-17 17:42

Hvad er årsagen til din mors synstab?
Hvis det er grå stær, kan det jo afhjælpes ved en ret lille operation..

Det må være træls at være både døv og blind...

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 21-02-17 18:08

MED HENSYN TIL BØGER, HAR BIBLIOTEKERNE MANGE UDMÆRKEDE BØGER
UDGIVET PÅ LYDBÅND.
DE KAN OGSÅ DOWNLOADES DIREKTE TIL HENDES PC, HVIS HUN HAR SÅDAN EN.
SÅ KAN HUN HØRE BOGEN DER, ELLER ANSKAFFE EN BLUE TOOTH, SOM HUN KAN HAVE
I ØRET, MÅSKE HUN KAN HØRE NÅR DEN ER DIREKTE I ØRET, DET KAN DA VÆRE VÆRD AT PRØVE.
GOD BEDRING MED HENDE.
MVH AG112

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 04-05-17 23:13

Tak for svaret mig-selv. Det blev løsningen.