/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Muggent fuglefoder
Fra : svendgiversen
Vist : 409 gange
100 point
Dato : 18-02-17 16:00

Vi havde problemer med rotter og jeg fik gode råd her i kandu,
jeg fulgte det bedste og hængte en ny foderkurv op i en tynd wire på frithængende gren.

Men fuglene valgte ikke den ny kurv, de foretrak den gamle oppe mellem grenene.

Da der ikke var flere solsikke frø tilbage der, mens der stadig var mange i den nye kurv,
udeblev fuglene, så tog jeg lidt af foderet fra sidste år og fyldte i den gamle kurv,
der må da være en forskel. Fuglene kom kortvarrigt tilbage, men siden har jeg ikke set dem.

Det der bekymrer mig er
om jeg kun har skræmt fuglene væk med gammelt foder?
Eller jeg ligefrem har forgiftet dem??

De gamle solsikke frø fra sidste år er delvis grønne og hænger sammen,
nærmest som grutning, kan det være gift for vore søde småfugle???

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 18-02-17 17:44

Dejligt at du er her stadigvæk, Svend, på trods af den interkønnede ans. Og dog, vedkommende er nok delvis af han køn, da vedkommende jo virker som en regulær tøsedreng.

Citat
De gamle solsikke frø fra sidste år er delvis grønne og hænger sammen,
nærmest som grutning, kan det være gift for vore søde småfugle???

Det ville jeg ikke gi`dem. Det udvikler jo sikkert nogle skadelige bakterier.
Køb noget frisk. Så dyrt er det jo heller ikke.

Om de er forgiftet??? Skal vi ikke satse på, de bare lader det ligge. Dyr/fugle, er jo ikke dumme.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-02-17 19:21

Tak gamle pioner kammerat, jeg håber du har ret?

Og ans skal du ikke tænke på,
hun har lovet ikke mere at kommentere/nedgøre mine spørgsmål.
Til gengæld er jeg udelukket fra hendes, men det generer mig ikke.

Jeg vil aldrig black liste nogen i kandu, efter en sund debat er der altid nogen har ret.

Men lige nu er det jo vore kære småfugle det drejer sig om,
når jeg kikker i bøtten med de nye solsikker lugter der frisk,
når lugter til de gamle fra sidste år lugter der råddent.

Måske er det den mugne luft der nu holder vore kære småfugle væk??

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 18-02-17 19:42

Vi har også haft problemer med rotter,som fornøjeligt sad og spiste af foderbrættet,som sidder på en tynd 1,5 m.stang.Da vi åbenbart ikke kunne holde rotterne væk,ringede vi til skadedyrsbekæmpelsen,som satte nogle sorte kasser op i nærheden af foderbrættet,og i løbet af et par dage var rotterne væk.Det der ærgrer os mest,er at vi gør alt for ikke at have noget til at stå udenfor,mens naboen roder,og har alt muligt skrammel til at stå,og ikke får lagt gift ud,skal man finde sig i det ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-17 11:03

Mosebæk.........................Ans er altså en dame, og det kan jeg bevise.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-02-17 12:12

Jeg tror ikke du skal bekymre dig, her er der heller ikke rift om foderet. Jeg tror mere, det har noget med vejr og vind at gøre .
Lige nu finder de noget alle andre steder.
Kan du ikke istedet fodre rotterne med det mugne!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-17 13:39

Nej jeg må ikke mere fodre på jorden inde i haven,
men jeg er begyndt at fodre mågerne med de gamle frø og de æder dem med velbehag.

Vi har så mange måger her ved Flensborg fjord, at hvis der dør et par af dem gør det ikke noget.

Og begge vore naboer er meget sirlige, en har robotklipper og en stor hund,
den anden har video overvågning, bagved er kirkegården og foran fjorden,
så ingen risiko for rotter derfra.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-17 19:16

Der har nu i to tre dage været nogle få små fugle under træet på jorden,
men ingen i vort kirsebærtræ med nye friske solsikkefrø, og også kugler som lokkemad.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-17 21:19

Jeg har nu fodret fugle også i den gamle kurv med friske solsikke kerner,
og der har været flere småfugle. indtil solsorten jog dem væk, men de kom igen.

Men ingen i den nye frithængende, rotte sikre, kurv,
og jeg har snart ikke flere nye solsikke frø tilbage.

Da det snart er forår vil jeg ikke købe flere i år,
skal jeg virkelig til at tømme indholdet af den nye kurv over i den gamle?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-17 16:00

En enkelt lille fugl har nu fundet den nye kurv, håber den kan lokke andre til.

Der er stadig flere småfugle i den gamle kurv, og jeg har ikke mange frø tilbage.
Da den nye kurv stadig er fuld af kerner, overvejer jeg at fylde de sidste i den gamle kurv?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-17 14:51

Tak for svaret Mosebaek.

Og flere fugle finder nu frem til den nye kurv.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-02-17 21:17

Selv tak, Svend. De skal nok komme igen. Fugle har deres egne intervaller. Der kan godt gå lidt tid, inden de vender tilbage. Vejr og temperatur, spiller også ind.

Jeg har før lagt mærke til, på en forårsdag med insekter, lader de "vores" føde ligge. Foretrækker insekter, som deres naturlige føde.

M.