/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Har de spise pauser
Fra : svendgiversen
Vist : 365 gange
100 point
Dato : 08-02-17 10:53

Jeg har nye observationer om vore småfugle på foderbrættet.

De samles typisk langt oppe i kirsebærtræet,
hvor foder kaserne hænger på de nederste grene.

Jeg må ikke længere fodre under træet af hensyn til rotter.
Vi fik tilmuret deres indgange til sidste år.

Så bevæger de sig langsomt nedad,
og pludselig er der 20 - 30 småfugle i det åbne foderbræt.

Stadig med hakke orden, men solsorten lokker vi væk med æbler
i den lukkede fugle kasse, hvor mågerne ikke kan stjæle.

En stor måge huggede vore æbler på jorden,
indtil jeg tøjrede et æble med ståltråd til en busk.

Sjovt at se den forgæves hive i æblet...
Senere bankede den på ruden i havedøren med sit store, krumme, gule næb,
næsten som en anklage??

Men pludselig er småfuglene væk, og så kan der gå timer før de igen samles øverst i træet,
og gradvis bevæger sig ned til næste spise pause???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-17 14:14

Kandu er da helt elendig lige nu, båd i går og i dag,
ikke engang sultne fugle kan komme igennem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-02-17 14:21

Mine papegøjer spiser f.eks. KUN; når jeg er hjemme !

Fugle (..både tamme og 'vilde') spiser KUN ...når de føler sig trygge i deres vante omgivelser.
Laver du om på 'systemet' = fodringstid eller fouragerings-sted? Så skal de lige vende sig dertil.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-17 14:26

Nu sidder de små fugle igen højt oppe i kirsebær træet og venter,

men begge solsorte har overtaget foder pladserne,
hunnen, den åbne kurv, og hannen, den lukkede med æbler.

Altså, fugle har tilsyneladende spisetider, men ikke altid planlagte?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-17 17:14

Ja Molo, og hvis du en dag bliver dårlig og falder om,
dør dine papegøjer så af tørst?

Vore frie fugle i haven klare den nok,
men jeg har de samme bekymringer med min lille hund.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-02-17 18:13

->
Citat
..hvis du en dag bliver dårlig og falder om ???

Mine fugle er nævnt i mit testamente
. ..og så er det ikke længere 'mit' problem svendgiversen
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-17 18:49

Jeg tænkte mere på de lidelser de måtte gennemgå inden de døde af tørst.
Håber du har alternative plejere/opsyn.

Det har jeg ikke, jeg er ikke så ung mere og min kone er ofte længe væk.
Håber ikke hun finder både mig og vor lille Debbie døde en dag, det sidste min skyld?

Findes der et forum, der kan overvåge vore kæle dyr, når ejerne er udrejst eller måske døde??

Accepteret svar
Fra : boyelauritzen

Modtaget 100 point
Dato : 09-02-17 09:00

Når jeg læser bogen "Tarm med Charme", forstår jeg at vores tarm fungere bedst med lange pauser mellem måltiderne, så tarm kan blive vasket, og tæt for uønskede fødevare.

Fuglenes tarm virkemåde er sikkert sammenlignelig.

Dernæst er det et livsfarlig opholdssted for en enkel lille fugl.

Da rovfugle også har foderbræt som godt sted for fodring .

Den mest modige og stærkeste fugl kommer først og rekognoscere.
Dernæst kommer hele flokken.
Når der spises er der hele tiden fugle i flokken der spejder efter farer, advarer hvis fare.

Måske har den fugl der kom først privilegiet, at de andre fugle spejder efter farer, mens den stærkeste fugl spiser.

Måske spiser fuglene i hierarki rækkefølge.

Og den første fugl - der risikere sit liv, hvis der er en rovfugl ved foderbræt - blot gør det for om muligt stige i hierarki.

Hvis du kan genkende nogle af fuglene, har du mulighed for interessant observation.

NB: Hvis og når der drikker sukkervand (Cola) hele tiden, holdes tarmen åben, hvilket er under mistanke for at forvolde sygdomme.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-17 09:40

Tak for svaret boyelauritzen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-02-17 09:56

Jeg fodre jo også de vilde fugle. De 'pauser' i deres 'spise-frekvens' har jeg observeret styres af 2 ting:

A. Tilstedeværelse af rovfugle (Her på egnen er det i prioriteret rækkefølge; 1. Spurvehøg, 2. Tårnfalk, 3. Rød Glente 4. Duehøg)

Aa. Rovdyr: Hund, ræv og kat. (Rotter er de 'ligeglade' med. De spiser gerne 'sammen' side om side ...UNDTAGEN hvis Kragen er til stede. Den 'NAKKER' de små bæster!)

B. Pludselige og høje lyde (F.eks. En port eller containerlåg der lukkes/smækkes i, en bil der bremser hårdt op eller 'dytter', en cykelpunktering, ..i det hele taget enhver form for høje 'brag'.)

I første tilfælde holder de 'pause' i ca. 20 minutter -> ½ time før de vender tilbage. I det andet; fra 30 sekunder til et par minutter.

Rækkefølgen i besøg ved fodringstid er oftest som følger: Klippedue, (Hætte-, Sølv- og Sildemåge) Skade, Krage, Skovdue, Gråspurv, Musvit, Blåmejse, Solsort, Råge, Allike, Gærdesmutte, Rødhals, Sang-/Havedrossel og så evt. trækfugle.

Ps. Selvfølgelig har jeg 'vagter' med egen nøgle som sørger for eller tilser gøjerne ..skulle der ske mindre ulykker eller hvis jeg skal på week-end.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-02-17 10:09

Æehhh.. Duer og mange andre fugle kaster altså ikke maden direkte ned i tarmen. Som så mange andre 'gemmer' de maden i kråsen. Tænk på når du f.eks. renser alm. høns og fasaner. Hele 'posen' under halsen er fyldt med 'mad'. Der kan nemt være over 100 gram ufordøjede frø/korn! Disse føres først til maven/tarmen, når den er 'forarbejdet' eller ...når fuglen har brug for føden.

Fugles fordøjelsessystem er heller ikke sammenligneligt arterne imellem.

Eksempelvis er min ene gøje hovedsageligt frøspiser. Den anden hovedsageligt frugtspiser. De har to vidt forskellige fordøjelsesorganer selvom de udefra set 'ligner' hinanden og også gerne deler foder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-02-17 14:08

Ps. Tilføjelse:
Nogen gange dukker der en anden 'fuglefodre' op i den anden ende af Parken. Har han/hun 'noget' med som er bedre? Så rygtes det lynhurtigt fuglene imellem ..og 'mine' fugle vender først tilbage og spiser op, når de har snuppet alle 'godbidderne' ...det andet sted
Det kunne jo være? ..At du har en foder-'konkurrent' i nærheden svendgiversen
</MOLOKYLE>