/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
2 skærme med hver sin visning
Fra : o.v.n.
Vist : 307 gange
200 point
Dato : 09-01-17 00:00

I Windows 10 er der kommet mulighed for flere skriveborde, smart nok men jeg savner muligheden for at kunne vise det ene skrivebord gemmen HDMI på TV skærmen og samtidig arbejde på det andet skrivebord, eksempel: Der vises en film jeg har gemt på computeren på TV skærmen og samtidig kan jeg sidde og følge med på Kandu eller læse nyheder.
Kan man det og hvis ja hvordan gør jeg?
Lad nu være med at påstå at jeg ikke både kan følge med i filmen og samtidig læse nyheder

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 210 point
Dato : 09-01-17 00:17

Du kan sagtens både se film på den ene skærm og alt andet på den anden uden at de to skærme, styresystemmæsigt, skal være på to forskellige skriveborde.

Det du gør er først og fremmest at stille grafikkortet til at udbrede skrivebordet ud over begge skærme (den ene skærm må altså IKKE blot være en clon af den anden). Når du så vil se en film så åbner du dit afspilleprogram, og føre den over på den skrærm du vil se den på med musen. Når du så herefter starter filmen og vælger fuld skærm så er det kun DEN skærm den vises på. Den anden skærm er så til fri afbenyttelse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-17 02:53

Enig. Sådan opfatter jeg det også. Bruger faktisk et TV som monitor to på jobbet. Og det er bare ind i skærmopsætning, sætte som to (ikke som kopi). Så giver resten vist sig selv.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-01-17 02:53

Interessant vil jeg mene! Men hvordan gør man rent praktisk (findes der en guide) så vi som almindelige mennesker kan gøre det?

MV2

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-17 02:54

Ideen er så ikke ny. Bruger Windows 8 Pro på jobbet, og den kan i hvert fald det du søger.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-17 02:59

i 8 Pro går du ind i skærmopsætning og stiller til to skærme ved siden af hinanden. Så tilpasser du skærmopløsningerne og så vupti. Curseren hopper så fra den ene skærm til den anden. Startede egentlig med "bare" at have mail på den ene skærm, men lynhurtigt lærer man at klippe, redigere og f. eks køre flere beregninger parallelt er snildt. Ligeledes er det vildt nemt at klippe klistre i tilbudsøjemed osv osv.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-01-17 03:08

Det prøver jeg og tak til o.v.n. fordi du stillede spørgsmålet!
Jeg tager lige en ½ time på øjet så prøver jeg!
MV2

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 09-01-17 03:29

Hvordan gøres det i win 7?

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-01-17 03:49

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. Super tak for hjælpen til både Soren_Steen_Nielsen og 3773 det vidste jeg slet ikke at man kunne
Ind i Indstillinger og klikke på System der er Skærm øverst i venstremenuen, der hvor der står Flere skærme skal der rettes til Udvid og klikke på Anvend for at gemme rettelsen så er jeg klar.
Når begge skærme er tilsluttet og jeg flytter musemarkøren helt over til højre så forsvinder markøren på computerskærmen og vises på TV skærmen, forsøges med filmen jeg ser nu over computerskærmen afslører at der ingen ikoner er på TV skærmen så filmen startes på computerskærmen og afspilleren trækkes over til højre og over på TV skærmen, nøjagtig som Soren_Steen_Nielsen skrev, det er slet ikke så svært når bare man får det forklaret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-01-17 03:54

Det kan vist også gøres ved trykke på Windows tasten + P og vælge Udvid, det prøver jeg næste gang, computeren har lidt sin egen vilje og når sætter HDMI kablet i vælger den automatisk Kun anden skærm så computer skærmen bliver sort