/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Historien vil ingen ende tage...
Fra : molokyle
Vist : 377 gange
333 point
Dato : 17-12-16 20:35

http://kandu.dk/spg177274.aspx

..Ok. det koster 20 bobs at læse med, men det har de fleste vel råd til?

Kan jeg anlægge injuriesag mod denne Pia H. for beskyldninger i offentligheden om at jeg lyver?

Citat
At de godtager borgerkort, kan vel ikke komme bag på nogen og der er jo en mulighed mere, nemlig at DU er fuld af lyv.

Pia H
Pia H 17. dec. 2016 18.56
@Henrik M

Faktisk tegner der sig et billede af at Telia måske har sagt dig lidt imod og så skal de svines til, præcis den måde du agerer på her i debatten, over for folk der ikke taler dig efter munden.

Måske var det de 199 der manglede for at du kunne købe mobilen kontant, og uden rabat der har fået dig i selvsving.

Henrik M
Henrik M 17. dec. 2016 20.07
@Pia H @Henrik M

At de godtager borgerkort, kan vel ikke komme bag på nogen...

Joeh... det kommer bag på mig for et sådant ville de slet ikke godtage.

CITAT:

.. DU er fuld af lyv.

CITAT slut.

Det vil sige at du nu beskylder mig for at lyve?

I dét tilfælde? Så læner du dig op af en injuriesag!

F.eks. § 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Kilde: http://www.themis.dk/synopsis/docs/lovsamling/Straffeloven_kap_27.html

Så det vil jeg da håbe at DU kan bevise?

Som sagt: Pas nu på Pia.

Det er ikke en Hr. 'hvemsomhelst' borger du har valgt at genere.

Mvh. Henrik M.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-16 20:45

Måske skal tilføjes at denne debat foregår på Ekstrabladets debat side : Nationen!

Det er ikke mig selv som har anbragt sagen der. Det er en Ekstrablad journalist vurdering. Jeg 'tippede' blot Ekstrabladet om 'historien' telefonisk. Derefter brevvekslede jeg med journalisten i nogle dage (..har selvfølgelig gemt korrenspondancen). I denne forbindelse tillod jeg at min 'klage' (= mit Tip) kunne offentligøres ..såfremt at journalisten og hans redaktør mente at mit tip var i offentlighedens interesse.

Linket finder I her: http://ekstrabladet.dk/nationen/telia-bad-mig-fise-af-kontanthjaelpsmodtager-uden-pas-og-koerekort/6449409

Gamle 'rotter' og øvede debattører, som I andre, kunne jeg godt tænke mig at høre fra i denne forbindelse.

DERFOR lægges denne kommentar også i Kandu kategorien: Smalsnak

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-16 21:10

Ps. Læs nu hele tråden ...den er Laaaaaang [247] kommentarer ..for nuværende.
Artiklen er delt på 'Fjæset' [789] gange ...den ene gang af undertegnede selv!

Tror I at jeg ville gøre dette, hvis jeg var fuld af løgn?

</Henrik Mortensen (molo)>

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 333 point
Dato : 19-12-16 14:47

Hej molokyle. Da ingen andre har lagt indlæg i denne tråd, vil jeg gerne prøve at give dig et seriøst svar.

Kan du rejse en injuriesag, lyder dit spørgsmål. Svaret er: ja, det kan du i princippet godt, men det ville du komme til at fortryde, for det ville slet ikke løse problemet, men tværtom give dig masser af bekymringer og udgifter.

Der siges og skrives meget snavs om folk, masser af ærekrænkende udsagn i skrift og tale, hver eneste dag. Især i disse tider, hvor it har det gjort det utrolig let at fornærme hindanden i et større forum. I gamle dage, før it, ville din modpart have sagt til dig, ansigt til ansigt: "Du er fuld af løgn", og du villle have svaret tilbage "Det kan du selv være". OG dermed var sagen død. I dag er tilsyneladende mindst 787 personer indviet i denne meningsudveksling, og til hvad nytte? Teleselskaber uden virkelig konkurrence vil altid være den stærke part over for en kunde, uanset hvad uenigheden handler om. Men bid det i dag: Som et gammelt ordsprog siger: "Den klogere giver efter".

Og hvorfor så ikke en injuriesag?

Første argument: Der anlægges så at sige ingen injuriesager i Danmark, måske en håndfuld om året, højst, og de handler om sager, hvor der står kendte menneskers personanseelse på spil. En videnskabsmand, der af kolleger beskydles for at plagiere deres forskning, kan være nødt til at rense sig gennem en injuriesag. En forretningsmand, der offentligt beskyldes for ulovlig økonomisk berigelse, kan være nødt til det. Andre eksempler kan forekomme. Men en almindelig mand eller kvinde, der beskyldes for at lyve, må forsvare sig ved at svare tilbage med samme mønt.

Mønt. Ja, det er det andet argument for ikke at rejse en sag. Advokattimer - hvir du går videre - vil koste dig mellem 2.000 og 2.500 kr. i timen plus moms. Hvis du kan finde en advokat, der arbejder i eksprestempo, kan sagen måske forberedes og føres på, skal vi sige 8 - 10 timer alt inklusiv. Vi du ofre de penge, når du ikke ved, om du kan vinde sagen.

Vinde sagen. Ja, her har du det tredje argument for at stoppe her, Vi jurister kander det "procesrisiko". Der er altid risiko for at tabe, uanset hvor god du selv synes din sag er. For hvad mener dommeren? Har han en god dag? Vil han fange interesse for sagen? Synes han, at din ære virkelig for alvor er krænket, jeg mener virkelig alvorligt, så det går ud over din anseelse i din omgangskreds og i din fremtid? For vi taler om "øreskrænkelse", og det er ikke bare småsure beskyldninger eller vredesudbrud, det er udtalelser, der griber afgørende ind i dit omdømme. Kan du overbevise dommeren om det?

Alle kan sikkert forstå, at du ikke er tilfreds med at blive beskyldt for at lyve. Men jeg tror, du vil blive mest glad for ikke at bruge flere ressurcer på denne for dig irriterende sag, og så skaffe dig en mobil hos et andet teleselskab, der accepterer et borgerkort eller bankidentifikation med foto (men altså uden pas eller førebevis - og det er vel egentlig det, det drejer sig om). Og hvordan er det forresten med Nettos og Coops taletidskort - de vil vist gerne have identifiikation, men jeg har da aldrig hørt om, at de vil se billedlegitimation.

Hvis du vil vide mere om, hvor dyrt og besværlig det er at føre injuriesager, kan du læse dette link:

http://www.advokatfirmaet.dk/DK/Vi%20tilbyder/Privatret/Injuriesager.aspx

Til sidst blot god jul! Med eller uden mobil!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-12-16 16:21

Er meget enig med Oldboston, uden at have hans juridiske viden. Men jeg ved omkostningerne kan være høje. Og som der også skrives, er der altid en "chance", for at tabe. "Fri proces", er også vanskeligt at få.

I visse situationer, kan det være klogest at "trække sig". Et tydeligt eksempel er Anders Samuelsen.

Han blev belønnet med et minister post.

M.

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-16 20:35

Tak for svaret Oldboston.

Kloge ord ..og er taget ad notam.
Iøvrigt HAR jeg lagt 'historien' bag mig. Man skal lære så længe man (..har en) lever
..men forstå mig ret: Man bliver sgu gal, når folk ikke tager ens ord for pålydende.
Hvilken interesse skulle jeg have i at tale usandt, når jeg går ind for at handle?
..og er det ikke forståeligt at man tager til genmæle, når klagen bliver afvist som usandfærdig?

Undskyld mig, men jeg mener uanfægtet at man kritiserer den uforurettede i dette tilfælde.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 20-12-16 05:50

Ja, det er sandt. Tak for points. God jul. Oldboston