/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Selvrisiko- uden skyld?
Fra : ilgp
Vist : 344 gange
100 point
Dato : 10-12-16 16:34

Jeg blev for 1 uge siden påkørt bagfra, af en bilist som har påtaget sig hele skylden. Hun har erkendt ikke at have set mig. På en lige strækning med lav sol kørte jeg omkring de 60 km hvor man må køre 70, netop grundet solen. Og havde rigelig afstand til forankørende. Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal betale selvrisiko, når jeg ingen skyld har i uheldet? Hvis der sidder en som ved noget om dette, vil jeg blive glad for et svar. Har dog skrevet en mail til forsikringsselskabet, da jeg vil have alting på skrift. Bagved kørende må have haft fart på da vores bil er blevet totalskadet.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 10-12-16 16:47

Jeg går ud fra at du har en kaskoforsikring med selvrisiko.
Den har du så meldt skaden til med oplysninger om uheldet og med navn og nummerplade på modparten.
Din forsikring skal så ordne sagen med modpartens ansvarsforsikring.

Det er vigtigt at du selv udfylder og skadesanmeldelsen og ikke bare overlader det til en reperatør.

Hvis det soleklart kun er modpartens skyld vil hans ansvarsforsikring betale det hele, og du får evt udlæg for selvrisiko tilbage.
Det er vigtigt at du selv udfylder og skadesanmeldelsen og ikke bare overlader det til en reperatør.
hvis de ikke får alle informationer kan de ikke klare sagen med modparten.
Der kan være enkelte luskede forsikringsselskaber som prøver at dele i porten så man får selvrisikoen fra den ene part. Næste gang er det måske omvendt mellem selskaberne, så de i det lange løb tjener penge ved at lade begge få noget af skylden . Men som sagt er det kun luskede selskaber, som gør sådan.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-12-16 21:16

Citat
Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal betale selvrisiko,

På INGEN måde - men det kan være at de tjener penge på den slags ´stude handler´ forsikringerne imellem.
Var der Politi på ? sagen, så ville det sikkert have endt med frakendelse af kørekort - fra vedkommende der smadrede din bil = manglende afstand/ op i røven kørsel.

Var selv for et par dage siden på motorvejen hvor stort set ALLE løb ind i solen, med lang kø som resultat, da INGEN pludseligt kunne se noget som helst.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-12-16 12:09

Uden skyld = ingen selvrisiko. Sagen er formentlig ikke afsluttet p.t. Dit selskab vil så bare sikre sig, at de får deres = Dårligt selskab der lader kunden hænge på med "forudbetaling".

Er du uden skyld = er der en erstatningsansvarlig = modparten. dennes forsikring vil/skal betale alle omkostninger i forbindelse med uheldet.

kan det tænkes, at du har påkørt en forankørende ved, at den bagvedkørende er kørt op bag i dig? Hvis det er tilfældet, så er det korrekt, at du skal betale en selvrisiko, MEN normal procedure er, at den "hovedansvarlige" forsikring skal betale alle omkostninger!

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 19-12-16 10:20

Til alka. Som jeg skriver havde jeg rigeligt med afstand til forankørende, så jeg har ikke kørt ind i nogen.

Godkendelse af svar
Fra : ilgp

Dato : 19-12-16 10:23

Tak for svaret transor. Har fået brev fra min forsikring at selvrisikoen bliver refunderet når de har modtaget betalingen fra modpartens forsikring.