/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Julesange
Fra : svendgiversen
Vist : 645 gange
148 point
Dato : 09-12-16 15:01

Alt for tidligt at 5. eren begyndte med julesange hele tiden,
drummer boy har jeg hørt der flere gange, men ikke denne min yndlings jule sang:

https://www.youtube.com/watch?v=ANUV9vD1zg8&feature=related

Og så én som jeg ikke kan finde, fra mit første franske, sikkert stavet forkert?
"Il e ne le divin enfant"

Mange år senere måtte jeg belære min nye fransk lærer om at divin
ikke udtales devæng men divine...

Hvem kan finde devine enfant??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-16 15:59

https://www.youtube.com/watch?v=UNrEDRo2FDQ

Det man i ungdommen nemmer,
man ikke i alderdommen glemmer.

Selv om næsten har glemt mit franske, vil jeg kunne forstå det meste af divin enfant.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-16 09:35

Retttelse;
"Il est ne le divin enfant"

Andre må også gerne tilføje deres yndlings julesang...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-12-16 10:15

Jeg har slet ikke hørt "The little drummerboy" endnu, i år.

Det er længe siden jeg har hørt "Jeg tror der findes nisser" med Thomas Kjellerup.

"Mary's boychild" med Boney M er også en af mine favoritter.

Da jeg gik i skole opstod der en tradition, at "min" engelsklærer oversatte en engelsk julesang til dansk, og så sang vi den i kirken. Og da vi ("min" klasse) blev store nok var vi med til dette arbejde, som en del af undervisningen, og vi oversatte bl.a. "Mary's Boychild".

Cliff Richard har også lavet en julesang, tror den hedder "Christmastime", den er også rigtig god.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-16 11:45

Gode forslag Troldepige, savner links.

Og så fandt jeg selv:

https://www.youtube.com/watch?v=dXUN7Yo98Iw

Ikke jeg lige den indspildning jeg husker?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-16 12:47
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-16 14:10
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-16 15:30

Lige før min yndlings sang: The First Noel, går i gang står der kortvarigt vist: "dân ca ahn",
hvad betyder det?

First Noel er jo hverken engelsk eller fransk, men en blanding,
endnu mere mystisk er underteksten??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-16 10:46
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 148 point
Dato : 12-12-16 21:11

Jeg skulle lige se om du igen lagde First Noel ind <3 Rigtig god jul Svendgiversen

https://www.youtube.com/watch?v=dXUN7Yo98Iw

Måske det er denne du efterlyser??

Denne er også en af mine favoritter at lytte til - ikke Kim Larsens udgave - men denne

https://www.youtube.com/watch?v=7EsMCTYfRog

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-12-16 21:12

Ups, havde jeg hørt dine links, havde jeg hørt at du havde fundet en udgave af den efterlyste

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-12-16 21:15

Din genfundne melodi, er i mange udgaver. Jeg har aldrig selv hørt den før

https://www.youtube.com/results?search_query=Il+est+n%C3%A9+le+divin+enfant

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-12-16 07:41

Soleado, er også smuk - uden sang - du kan finde den både med og uden. Den er oprindelig italiensk, men er på flere sprog

https://www.youtube.com/watch?v=cRi1GT67CSA

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-16 09:18

Tak, den med Lexi vinder.

Lader de smukke julesange stå indtil freden sænker sig...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-16 09:20

Og hvad betyder så:

"dân ca ahn"?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 13-12-16 19:43

Her er en til dig svendgiversen "bjällerklang / Agnetha Fältskog.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-16 20:33
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-12-16 21:27

First Noel er jo hverken engelsk eller fransk, men en blanding,
endnu mere mystisk er underteksten??

Definitioner af Noel
substantiv
Christmas, especially as a refrain in carols and on Christmas cards.
So this Noel , a trip to the City's business district may well pay off.

Så det er åbenbart brugt på engelsk.

Og teksten under The first noel.... et skud i blinde.... kan det være stedet? Jeg har også glemt mit franske :-/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-12-16 19:20

Der kommer vist noget i aften m den rigtige Julemand:    Joulupukki

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-16 16:03

En meget skuffende udsendelse, hvor de talte engelsk og gik ind på Santa Claus Hotel.

Men stadig mest sandsynlig at julemanden, Joulupukki, kommer fra Finland.
I hvert fald får de nu flere gave ønsker end vor Julemand på Grønland.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-16 19:32

Tak for svaret Nordsted1.