/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Timeløn på en kølemontør
Fra : mig-selv
Vist : 305 gange
50 point
Dato : 07-11-16 23:37

Hvad er den?

Syntes dæleme de tager sig godt betalt når det bare skal tilsluttes rør/el/ suges vacum:
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=luft+til+luft+varmepumpe+montering

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-11-16 23:52

Ja da, og det er utrolig nemt. Uddannelsen tager ingen tid (4 år for de rigtige), værktøjet er nærmest gratis. Og klampmontørerne formår alligevel at spilde et par timer og de omhyggelige det tredobbelte. Moms betaler vi ikke, ejheller sociale tillæg. Kobber er utrolig billigt i tiden. Ligeledes det selv vi bruger når vi lodder. Skal vi have fikset vores computere får vi det lavet gratis og skal ikke af med 1500 kr i timen til en EDB mand. Bilen har vi hugget og brændstoffet ligeså.

Og så klager dem der får vores regninger over de selv får alt for lidt i løn.

Du henvender dig bare til et kølefirma, underskriver en ansvarsfraskrivelse (du har formentlig selv købt apparatet, fordi du ikke under kølefirmaet den fortjeneste) og får det lavet billigst i regning, i stedet for at alting skal købes på nettet. Hvordan tror du de laver en levevej? Ved at snøre dem der kan snøres, og ved at minimallevere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-11-16 07:54

Mester skal beregne timelønnen til svendene højere, ellers kan han lige så godt lukke............og kørsel er ren spidtid der også skal dækkes ind, for at kunden kan gennemskue en regning skrives denne særskilt, og så kommer der moms oveni.
De mange som klager over dyre varer og tjenesteydelser vil jo også gerne have en passende løn for det de selv laver, pengene kan ikke hentes i den blå luft.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 08-11-16 08:42

Vi havde en energikonsulent på besøg i ca.2,5 time,det kostede 3.500,00 kr.Han skulle ikke køre ekstra,da vores adresse lå på hans rute,hans arbejde var meget overfladisk,og efter at vi selv har gennemgået huset for isolering,og derfor skal have en ny vurdering,kan man jo sige,at han har taget sig godt betalt.Efterfølgende havde vi besøg af en kølemontør (varmepumpe),han skulle køre fra Fredericia til Nordfyn,arbejdede i et stræk i ca.5 timer,så den regning på 4.500,00 kr.kan man vel ikke klage over.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 50 point
Dato : 08-11-16 10:25

For at skrue lidt på anlægget, 200 kr
For at vide hvor der skal skrues, 1200 kr.
Så enkelt er det såmænd.l

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-11-16 14:30

Når man så slår lønnen op på nettet:
Citat
Så meget tjener en kølemontør
Den gennemsnitlige månedsløn for kølemontørerne ligger omkring kr. 32.287, timeløn ligger på kr. 196

Så er der stadig en god forskel på de priser de tager for en varmepumpe.

Sidst jeg fik en pumpe monteret, skulle der bruges en time og den var klar til brug, om der så gik en time med kørsel er 3-4000.- stadig dyrt.
Havde så en anden montør ude et nogle år efter for at tjekke yderdelen for fejl, det kostede mig ikke en krone, da han ikke kunne finde fejl - hvilket så kan undre mig da pumpen ikke kunne varme, og han må da have en vis form for uddannelse...skulle man da tro.
Samt det undrer mig at så snart ordet varmepumpe dukker op, så stiger prisen hvilket i mine ører lyder som kartel-priser.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-11-16 17:27

Måske er der en form for kartel dannelse, hvem ved.

Men ellers skal man jo tænke på, "følge udgifter", et firma har: Lønninger, feriepenge, syge dagpenge, til måske 20% af mandskabsstyrken, som de "raske" skal slæbe sammen. Biler, værktøj og arbejdstøj. Bliver der lavet fejl (og det gør der) er det også arbejdsgiveren, der hænger på den. Der er mange ting en selvstændig, skal have til at "falde i hak", for at få det hele til at løbe rundt.

Sagt af en lønmodtager hele sit liv.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-11-16 17:44

Citat
Måske er der en form for kartel dannelse, hvem ved.

Jep, der er medarbejdernes overenskomster..............og moms samt skat skal alle betale hvilket vi kan kalde lovmæssig karteldannelse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-16 18:01

Du er da fuldkommet lammet i roen. Dit problem ligger i du bestiller klovner fra nettet, oftest smede eller elektrikere, der har det helt lille kursus på Hadsten, så de må pille ved små varmepumper. Hvis du læser hvad jeg skriver, bestiller du en RIGTIG kølemand, lad os så sige 2 timer incl kørsel, lidt kilometer penge, gas kobber og hvad han nu bruger. Skal vil gætte på noget under 2000 kr + moms altsa knap det halve, såfremt den af dig oplyste tid on-site passer. Vi man tørres, bliver man tørret.

I øvrigt er det kun spader der sammenligner lønnet manden får udbetalt, med hvad firmaet udbetaler. Når mekanikeren forlanger 500 kr i timen hvad tror du så mekanikeren får? Det er et af de ringest lønnede håndværksfag! Eller Computermanden der måske (og jeg siger)måske får små 40 om måneden. Når mester sender regningen koster han 12 eller 1500 i timen. Der der regnestykker afhænger af IPO tid og hvilken service der skal være råd til.

Prøv at blive selvstændig og lær selv hvad der skal til. 200 til manden bliver til en omkostning på over 300,- formentlig 325,-. Så skal huslejen betales. Der skal være lidt til kontorholdet, derunder hende der skriver regningen. Der skal være lidt til uproduktiv tid. Der skal være lidt til at parlementere med klovner der har købt håbløse kinesiske varmepumper. Så kan mester får en bette klatskilling. Slutteligt topper skattevæsenet op og lægger 25% på. Har du så oveni selv været ved at eksperimentere, skal der lige et kg kølemiddel til. Pris + 1000kr når man regner afgifterne med + moms. Og ja, selvfølgelig skal der afgift på afgiften.

Vil se du avancer du kan få ondt i røven over, så koncentrer dig om brille branchen, tøjbranchen og den slags. De tager oftest netto indkøb og lægger adskillige hundrede procent på. Selv når de sælger til halv pris er det en vældig forretning.

Næste gang. Prøv at vælge en fagmand i stedet for at tro på nettets lyksaligheder. Og skal tingene laves ordentlig, tager det tid (eller kræver viden - meget viden).

Hvad er det for resten lige du selv ernærer dig ved mig-selv? Dette kunne være sjovt at vide?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-16 18:04

Ret selv stavefejl. Tror meningen er klar nok! Kun torske der er endog meget røde og intet har med rigtig forretningsdrift at køre, kan strø om sig men sådan en gang LAL.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-16 18:19

Tænker man "mig-selv'sk" og kører med 0-margin, 0 dækningsbidrag, 0-moms, 0 husleje, 0-løn til kontoret, vil jeg gætte på man ryger konkurs indenfor en måned.

Vi starter så bare en internet baseret butik, hvor vi får det til at lyde dyrt, sælger det billigt, og udfører så ekstremt minimalt. Skidt med om det vakumeres korrekt og tæthedsprøves. Det betyder intet, da det jo alligevel er noget kinabras.

Hvorfor tror du vi oftest afviser "mig-selv" kunder? Fordi de spilder 2 timer administrativ tid, hver gang de har købt en time. Hos os får de at vide: Billigst i regning + ansvarsfraskrivelse (vi skal ikke yde garanti på noget vi ikke har leveret). Og vi skal heller ikke stå på mål på alt mulig fjummer en gør-det-selv torsk har lavet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-11-16 20:19

Citat
Men ellers skal man jo tænke på, "følge udgifter", et firma har: Lønninger, feriepenge, syge dagpenge, til måske 20% af mandskabsstyrken, som de "raske" skal slæbe sammen. Biler, værktøj og arbejdstøj. Bliver der lavet fejl (og det gør der) er det også arbejdsgiveren, der hænger på den. Der er mange ting en selvstændig, skal have til at "falde i hak", for at få det hele til at løbe rundt

Det er jeg helt klar over, og skriver det vist også = plus kørsel osv.
Citat
Skidt med om det vakumeres korrekt og tæthedsprøves. Det betyder intet, da det jo alligevel er noget kinabras.

Ved virkelig ikke HVAD du snakker om? skal skidtet ikke virke når det er ny opsat - gætter du eller hvad.

Og sikke da nogle kvababbelser du fyrer af, bare fordi man spørger om hvad deres løn er.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-11-16 20:25

Citat
Næste gang. Prøv at vælge en fagmand i stedet for at tro på nettets lyksaligheder. Og skal tingene laves ordentlig, tager det tid (eller kræver viden - meget viden).

Hvor megen ´viden´ skal der til at montere et rør på en ventil og eller suge luft??? og så tage en meget høj løn for det - og jeg skriver montere da de bare skulle skrues sammen = 2 svensknøgler.

Citat
Hvad er det for resten lige du selv ernærer dig ved mig-selv? Dette kunne være sjovt at vide?

DIT spørgsmål - ikke mit.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 09-11-16 20:27

Tak for svaret trimare46.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-16 21:08

Nå, du laver altså ikke noget. Så er det også meget nemmere at nedgøre andres erhverv. "Bare et par svensknøgler - et glimt og et brag, og så duer det"! Du har tidligere imponeret med dit ret alternativt vid, og denne gang overgår du dig selv! Hvad fanden bilder sådan et subjekt sig ind, at nedgøre et fag, hvorom du temmelig synligt INTET aner om. Havde du anet bare lidt, ville du have anet en digital præcisionsvægt, en lækagetester for nu bare at vælge et par stykker værktøj man ikke får gratis. Har montøren udvist lidt omhyggelighed, har der også været kalibrede manometre i spil (hvis firmaet har en seriøs ISO). Og det der er så nemt at skrue sammen, medførte sjovt nok en utæthedsrate så høj at selv EU måtte sande det går ikke, med så store kølemiddeltab som man havde på den konto. Men det er da dejligt at du har observeret at kølebranchen er bemandet at svindlere og tyveknægte. Er så glad for jeg er ansat i et kølefirma, der ikke har slam-pam tilbud på nettet, som mig-selv'ere ville finde attraktive, i deres ufattelige visdom! Du fortsætter bare med at indkøbe den slags service via nettet. Så tales vi nemlig aldrig ved. Og der er jo ingen grund til at jeg sender folk ud for at hjælpe personager som dig.

Og du må sandelig undskylde jeg tager på vej. Jeg har bare en tilgangsvinkel til tingene og en proffessionalitet der gør at jeg IKKE vil nedgøres af nogen der bare render og suger på lappen, OG samtidig udviser en total mangel på viden om hvad der faktuelt foregår (når vi taler om de korrekte løsningsmetodikker).