/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Min bærbar - som er helt ny
Fra : kipumi
Vist : 349 gange
100 point
Dato : 28-10-16 22:26

Jeg har haft min bærbar Lenovo i 1 måneds tid, den fungerer normalt helt upåklagelig, og jeg er meget tilfreds. Jeg har brugt den i dag,uden problemer, og mener, at jeg lukkede låget ned som jeg plejer. Da jeg skulle ruge den nu, sker der intet. Skærmen er sort. Jeg mener, at jeg så, at der ikke var noget strøm tilbage, da jeg slukkede den, men kan det gøre, at skærmen er sort, (at den har for lidt strøm) Jeg mener, min søn har stillet den sådan, at den lukker ned efter et stykke tid, og når jeg lukker låget op, så skal jeg trykke på en knap, så lyser den grønt , der kommer et billede,og jeg laver mit fingeraftryk, og den er klar. Den grønne knap plejer at gå ud efter ½ time eller lidt før, men den lyser hele tiden. Jeg har prøvet at holde den grønne knap inde, for at slukke maskinen, men den slukker ikke. Jeg kan ikke se, at der er andre slukknapper. Kan den mangle strøm, jeg har sat den i strømstikket, men måske tager det tid ? - Hvad kan det ellers være. Husk jeg ikke er særlig god til pc og al det der, så jeres svar må være tydeligt for en som mig. Tusind tak.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-16 22:51

Du skal bruge 'knappen'/menuen: Luk Computeren.

Al anden 'automatik' er softwarestyret og kan 'omgås' af andre programmer med administrator styret administration/adgang.

Sluk 'manuelt' via Windows menuen; hvis du vil være HELT sikker på at systemet nu også 'lukkes'!
..og PC'en ikke længere står 'åben' og bruger strøm.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-16 22:58

Ps. Dit batteri kunne også vøre 'nedslidt'?

Så hjælper det 'sjovt nok' at tage batteriet ud af maskinen, når det er 'løbet tørt'.
Lægge det i en fryser ved min. -18 grader i et døgn.
Sætte det i maskinen igen ...og lade det fuldt op!

Dette noget 'mystiske' råd, som der ikke findes en god 'teknisk' forklaring på?
..har i mange tilfælde vist sig, at afhjælpe oplade problemer i bærbare PC'ere!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-10-16 23:52

Citat
Ps. Dit batteri kunne også vøre 'nedslidt'?

Skulle være lidt underligt hvis maskinen kun er én måned gammel - dog skal det siges, at batteriet på ingen måde har godt af at blive helt afladet. Faktisk skal det have strøm hele tiden for at fungere bedst. Selvfølgelig kan man bruge maskine uden, men husk ikke at aflade den totalt.

Hvis den ikkevil noget, ville jeg nok gå til forhandleren og reklamere istedet for at eksperimentere alt for meget og derved lave noget som måske ikke kan falde ind under garantien.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-16 23:56

Windows 10 opdaterer om natten hvis der ikke er helt slukket for den.

I øjeblikker er rigtig gang i opdateringen, og det bruges der meget strøm til.

Sæt strømstikket til.
Når du lukker låget op og trykker på startknappen (den mekaniske på tastaturet)
Er der så noget som lyser / blinker på computeren.

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 100 point
Dato : 29-10-16 07:03

Det ser ud til, at du ikke slukker computeren rigtigt. Det er vigtigt, at man ikke bare lukker låget. Både harddisken og batteriet kan tage skade på længere sigt af denne behandling.
Ældresagen har sikkert en computerhjælp i dit område. Tag computeren med til dem og lad dem forklare dig, hvordan man lukker ned og slukker. Måske kan de også hjælpe med at få den igang igen, hvis der ikke er sket større skade.
I Windows 10 kan det godt være lidt besværligt for begyndere at slukke korrekt. Der hvor jeg er IT-hjælper for Ældresagen, installerer vi en genvej på skrivebordet, som man blot skal dobbeltklikke på, så lukkes der korrekt.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 29-10-16 20:27

Tak for svaret hvaderikkeibrug. Jeg har fået hjælp i dag, han holdt tænd-slukknappen nede i flere minutter, så gik den ud. Efter nogle startproblemer, så kom den pludselig i gang, og nu fungerer den fint igen. Jeg aner ikke, hvad der er gået galt, vidste heller ikke som en anden skriver, at pcen ikke har godt af at aflade helt. Det troede jeg ( også med telefonen) var en glimrende ide. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-10-16 00:08

I Windows Kan du under strømstyring indstille en hel del parametre omkring hvad der sker i diverse situationer, herunder hvad der skal ske når låget lukkes (sæt den til 'intet'), når du skal lukke compen så højreklik på Windows ikonet i værktøjslinien og vælg luk computeren. Som standard står Windows 10 til "dvale" når låget lukkes. Hvis du så lukker låget, maskinen går i dvale og batteriet afledes, så opstår lige præcis problemet med at compen ikke vil starte, også selv om batteriet lades op. For at nulstille denne låsning holdes tænd/sluk knappen inde indtil maskinen stopper, tag ladeledningen og batteri fra maskinen, hold tænd/sluk knappen nede i minimum 10 SEK. Sæt batteri og ladestik i maskinen og start den på normal vis.