/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ScanDisk
Fra : 1249
Vist : 403 gange
445 point
Dato : 25-06-03 17:30

Hej alle
Jeg har netop brugt programmer Scan Disk og den kommer med følgende fejl : Følgende filer og mapper er krydssammenkædede C:Windows\AplicationData\Microsoft\InternetExplore
C:Windows\Sysbckup\rb001.cab
C:Windows\MenuenStart\Programmer\Windows Stifinder
Hvad gør jeg nu af fornuftige ting ? Der er følgende forslag til udbedring :

Giv hver fil en separat kopi af de delte klynger
Slet alle filer
Afkort alle alle filer ved punktet med krydssammenkædninger
Behold den markerede fil og slet de øvrige
Behold den markerede fil og afkort de øvrige
Ignorer denne fejl og fortsæt ( på denne måde kommer fejlmeddelelsen bare igen )

ScanDisk stopper ved fejlmeddelelsen og kører ikke videre !
Et godt forslag som virker efter hensigten er velkommen.

Hilsen 1249

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 25-06-03 17:56

Hej 1249

Mine egne erfaringer med den fejl du beskriver, er en beskadiget Fat-tabel. Første gang jeg stødte på den var den forårsaget af af controlleren anden gang af Harddisken. Begge gange tabte jeg data, da de krydslinkede filer ikke var til at rede. Det drejer sig om filer der i følge Fat-tabellen enten overlejrer hinanden eller har flere pointere.

Mit bedste råd er tag backup af alt hvad du kan kør et disk recovery tool. f.eks recover NT: http://www.raxco.be/pages/forms/Recovermenu.htm

Den er gratis at prøve i 30 dage.
Når du har redet hvad der kan redes skal du formatere harddisken om, så den kan allokere evt. beskadigede områder som "bad". Vælg f.eks at formatere til NTFS, hvis du benytter WinXP eller Nt/200 som operativsystem. NTFS er et noget sikre filsystem.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 25-06-03 18:54

Som oplysning kører jeg Windows 98.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 25-06-03 19:03

Okay, ja så går den jo ikke med NTFS

Jeg ville dog alligevel gøre som jeg har beskrevet, men det er muligt der kommer en forbi der har en bedre ide

mvh srhansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-06-03 20:17

Som srhansen - red hvad reddes kan af filer, som du vil bruge senere, inden du begynder at "reparere". Bagefter er det muligt du kan "rulle" din w98 henover.
Emesen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-06-03 20:19

prøv at før du starter scandisk at markere
automatisk udbedring af fejl (måske er det det du alerede har gjort!!!)
virker internet explorer ikke derefter kan du repereer den ved:
http://www.wintip.dk/artikler/rep_ie.htm
eller ved at afindstaller til ie 4.0 og derpå opgradeer til 6 på windows opdate
men ellers er scandisk der jo for at rette fejl så mon ikke den gør det.....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-06-03 20:20

om filer der ikke må slettes ved jeg ikke noget om...så lyt til de andre ..... håber det lykkes....

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 25-06-03 22:46

til xou

Jeg opdagede fejlen ved at køre SacnDisk med afmærkning om at reparere fejl - den stansede 2/3 henne i pogrammet.

mvh

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-06-03 14:52

ok
så åbn scandisk og i avanceret skulle der kunne markekes
[x] Duplicate names (på den egelske win98)
kør det igen med at rette felj automatisk

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-06-03 15:10

hej igen
fandt ud af at måske er det mere logisk at du har det på,med at tjække dobbelt navne,men skal slå det fra.

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 26-06-03 16:03

hej zou
Jeg har haft scandisk åbnet i avanceret (dansk) den har bla.følgende indstillinger :
Logfil (erstat log) føj til log og ingen log, de to er ikke afkrydsede.
Krydsrefererede filer er (afkrydset) i kopier - slet og ignorer er ikke afkrydset.
Mistede filfragmenter er afkrydset i (konventer filer) slet er ikke afkrydset.
Kontroller filer for : ugyldige filnavne er afkrydset - ugyldig dato og klokkeslet og identiske navne er ikke afkrydset.
Kontroller først værtsdrevet er afkrydset - rapporter fejl pga. lange filnavne i MCdos tilstand er ikke afkrydset.
hertil kommer vis oversigt som er afkrydser altid.

Mener du at noget skal ændres ?

mvh 1249

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 445 point
Dato : 26-06-03 20:41

ok idden var herfra:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;279331
måske var det:
Krydsrefererede filer er (afkrydset) i kopier - slet og ignorer er ikke afkrydset <--afkrys her...
andre ideer:
kør scandisk i fejlsikker tilstand
formater harddisken (skriv formater c: i dos )og indstallere windows som en ny indstallation,scanddisk vil da først tjække om harddisk er ok
tag først backup af det der kan.
scandisk tjækker om der er bad-sektor og fysiske fejl så måske en ny harddsik - hvis scandisk altså skal køre.

Godkendelse af svar
Fra : 1249

Dato : 27-06-03 00:45

Tak for svaret xou.

jeg tror at jeg nu kan løse mit problem- tak for hjælpen.

mvh

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-06-03 15:24

hvis du formater er her en vejledning
1.start med startdisk i dos (startdeskette kan oprettes i tilføj/fjern programmer i kontrol panel under fanen startdeskette)
2.skriv i dos
c:
format c:
den spør om du vil slette alle data på (hard-)disken og ved ja formaters disken(husk først at tage backup af alt da det hele går tabt,gå osse først på internettet og hent de driver du ikke har til f.eks netkort,ellers bliver det svært at komme på nettet uden netkort driver hvis du har adsl)
3.start igen på startdisk og vælg at indstallere windows (husk osse at have cd-key der stå på den medfølgene bog,hvis den er væk så skriv da den står i registreringsdatabasen lige til at læse i win 98)
4.først startes scandisk - hvis harddisk er ok uden fysiske fejl skulle der så ikke være et problem her,derfor skulle den jo formateres og indstallere win98 som en helt ny indstalleretion,ikke som en onen på den gamle.
5.lydkort driver,grafikkort driver indstallers efter win98 er på plads.
srhansen mente osse det kunne være controller og emesen mente at du måske bare kunne prøve at indstallerer win98 oveni,ved først at slette de filer der ikke duede.
men jeg håber du har hjælp nok selvom jeg fik point.skriv gerne om andet....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 27-06-03 15:24

hvis du formater er her en vejledning
1.start med startdisk i dos (startdeskette kan oprettes i tilføj/fjern programmer i kontrol panel under fanen startdeskette)
2.skriv i dos
c:
format c:
den spør om du vil slette alle data på (hard-)disken og ved ja formaters disken(husk først at tage backup af alt da det hele går tabt,gå osse først på internettet og hent de driver du ikke har til f.eks netkort,ellers bliver det svært at komme på nettet uden netkort driver hvis du har adsl)
3.start igen på startdisk og vælg at indstallere windows (husk osse at have cd-key der stå på den medfølgene bog,hvis den er væk så skriv da den står i registreringsdatabasen lige til at læse i win 98)
4.først startes scandisk - hvis harddisk er ok uden fysiske fejl skulle der så ikke være et problem her,derfor skulle den jo formateres og indstallere win98 som en helt ny indstalleretion,ikke som en onen på den gamle.
5.lydkort driver,grafikkort driver indstallers efter win98 er på plads.
srhansen mente osse det kunne være controller og emesen mente at du måske bare kunne prøve at indstallerer win98 oveni,ved først at slette de filer der ikke duede.
men jeg håber du har hjælp nok selvom jeg fik point.skriv gerne om andet....

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 27-06-03 20:08

hej xou

Jeg takker mange gange for din udførlige guide og prøver herfra.
mvh