/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Er dette lovligt???
Fra : viskinge
Vist : 535 gange
200 point
Dato : 25-06-03 13:23

Jeg kontaktede et firma i mandags, vedr. noget ledning jeg skal bruge. (jeg skal bruge en del)
Det som jeg søgte, mente firmaet at kunne levere. Jeg spurgte om de kunne sende en prøve, blot 10 Cm, og firmaet svarede, at jeg kunne få en meter, da de ikke solgte mindre. Det var helt fint, fra min side. Så var jeg fri for at købe en hel rulle.
Dagen efter modtog jeg 1 meter ledning, som vi havde talt om. Men der fulgte også en faktura med:
1 meter ledning incl. 25% moms Kr. 6,40
Momsfri porto Kr. 25,00
Ingen girokort med,
man skal overføre beløbet fra bank til bank. Pris Kr. 30,00
Jeg har idag kontaktet firmaet, og fik at vide at momsfri port, også gælder for ekspeditionsomkostninger!
Jeg vil også gerne lige oplyse, at den 1 meter ledning, jeg modtog, blev sendt i en ganske alm. kuvert, hvorpå der sad et frimærke til Kr. 4,25 (alm. brev under 50 Gr.)
Jeg syntes, at jeg er blevet taget i hoved & r..
Er det virkeligt rigtigt at man må tage Kr. 25,00 momsfrit porto, og at dette beløb også indeholder ekspeditionsgebyr ??
Udgiftet for firmaet har jo kun været Kr. 4,25

MVH

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 25-06-03 13:30

Uelegant firma, men jeg tror gerne de må. Det du skriver der, er et mønster eksempel i dårlig kundebetjening, og jeg synes ikke du skal finde dig i det. Returner lortet.

Med mindre det er noget meget specielt, så find en anden leverandør.

PS: Hvad er det for noget ledning du skal bruge?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-06-03 13:46

Viskinge, jeg tror desværre at firmaet har ret til det. Om du så skulle betale beløbet på posthuset eller i en bank så ville du også der skulle betale et gebyr for at sende pengene.

Men nu har du da fået dig 1 meter ledning, som er noget værd, eller?

mvh ans

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 25-06-03 13:50

Jeg vil mene det er et en gros firma og - det med udgift kr. 4,25 er rent vrøvl jeg vil mene ekspeditionen reelt koster firmaet MINDST kr. 150/250,00. Noget andet er at de burde have fortalt deres "regler". Mange har gebyr på 1-200 for eksp. under et givet beløb, sagde de ikke SOLGTE... ikke mindre

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 25-06-03 15:41

Jeg er ikke i tvivl om at det er fuldt lovligt hvad de gør, og de oplyste dig jo også om at de ikke solgte mindre end 1 meter.

De burde jo nok have oplyst dig om ekspeditionsomkostningerne ved telefonsamtalen, men du kunne jo også have spurgt!!!, da man jo nok kan sige sig selv at man ikke får noget forærende i dag, og havde du nu købt de meter ledning du skulle bruge havde ekspeditionsomkostningerne nok været de samme.

Hvis du har netbank koster det da kun 2 kr at overføre, og hvis du ikke har, kan du så ikke gå i forhandlerens bank og indbetale på hans konto i stedet for at betale det dyre bankgebyr det koster at overføre fra din bank?

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-06-03 15:50

Bantam banken vil altid forlange et "gebyr" uanset om den ene eller anden er bruger af banken. Det er et surt show, at skulle gå på posthus eller bank, for at betale sine regninger.. For viskinges vedkommende er gebyrerne nu større end det 1 meter ledning koster.

Momsfri porto dækker ikke kun frimærke, men også de udgifter der er forbundet med at pakke og sende (arbejdsløn).

mvh ans

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-06-03 16:47

Hvis en kunde spørger om en vareprøve, får man jo normalt en sådan. Kun at ville sælge vareprøver er et klart signal til "bliv væk". Jeg er da enig i alt bøvlet med at sende og fakturere og omkostningen ved samme. Det er også derfor jeg sige: "Giv da vareprøven, væk", og klip så kunden senere. Klipper man ikke i bund, er der hår der skal klippes igen.

Viskinge - gider du fortælle hvad det er for noget kabel du skal bruge?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-06-03 18:24

Hej Viskinge
Hvis du ikke er blevet gjort opmærksom på fortrydelsesretten inden aftaleindgåelsen, har du ret til at returnere varen op til tre måneder efter, at du har modtaget den. Hvis virksomheden inden for de tre måneder gør dig opmærksom på, at du har fortrydelsesret, kan du fortryde fjorten dage efter, du har modtaget beskeden.
Kilde: http://www.forbrugersikkerhed.dk/doc_128_1.asp

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-06-03 06:11

Til 3773: det er "ladkrids" ledning jeg søger. Det er der mange der kan levere, men jeg skal bruge det så blødt
så muligt, helst silikoneisolereing.

Til Ans: Nu nævner du, at det også omfatter andre ting, feks. arbejdsløn. Den bliver vel ikke momsfri, fordi det er
forbindelde med afsendelse.

MVH

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-03 07:19

Der burde have stået ekspditionsgebyr.

Sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-03 07:24

Firmaet burde have sendt dig de 10 cm uden beregning.

Sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-06-03 08:26

Lakridsledning???? Hvad er det?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-06-03 08:57

Fladledning. Som feks. de ledninger, der er i en pc, mellem motherboard og hardiske, floppydisk, CD-rom.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-06-03 09:15
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-06-03 09:33

Nej det er ikke RS.
Jeg har fået en lille rulle fra RS. Det er lige så stiv som en bryllups p..

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-06-03 09:39

RS har mange forskellige slags.

Du kan forsøge med Malmbergs, ved bare ikke om de har den slags 44 50 03 77

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 30-06-03 20:13

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-07-03 08:10

Fandt du dit kabel viskinge?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-07-03 08:30

Ikke endnu, men har fat i flere, der undersøger sagen.

MVH