/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjææælp, mine kartofler vælter!!
Fra : Hugos
Vist : 3437 gange
50 point
Dato : 25-06-03 12:21

Andre der har været ude for, at deres kartofler vælter? Jeg har plantet Jutlandia kartofler for ca 2 måneder siden, og de har vokset
flot endtil nu. Nu er de begyndt at vælte om kuld, som om de er vokset for meget. De har sat blomst, så der sker da noget. Der har godt nok regnet meget de sidste dage, men det burde vel ikke kunne vælte dem? Er de blevet for store? Hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 25-06-03 12:41

Jeg ved ikke om det gør noget at de vælter, men hvis du ikke vil have det, kan du ved hver plante stikke en pind i jorden og binde planten til pinden med enten en strips eller en lukkeklips. Mine katowler er endnu ikke blevet så store at de kan vælte.

Med venlig hilsen Ruder4

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 25-06-03 13:25

Har du aldrig hørt at kartofler skal hyppes? Man hypper sine kartofler for at de IKKE skal vælte og for at rodknollene ikke skal vokse sig over jorden. Altså hyp dem: Skrab jord op rundt om planten. Hvis de er meget høje er det nok lidt sent at komme igang med at hyppe med hensyn til udbytte, men du kan da stadig 'redde' dem.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 25-06-03 14:51

Jeg synes, du skulle prøve at se, om der ikke er nye kartofler. De har jo blomstret. Det er faktisk sæson for jordbær og nye kartofler lige nu.
Jeg kunne aldrig drømme om at begynde med pinde og opbinding, selv om nogle af dem vælter. Kraftig regn kan godt vælte dem, og nogle rejser sig igen. Næste år kan du eventuelt hyppe dem lidt bedre, altså komme mere jord op om planterne.
Mvh
Frank

Godkendelse af svar
Fra : Hugos

Dato : 29-07-03 20:09

Tak for svaret molokyle.