/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Skattevæsenet
Fra : vagnr
Vist : 482 gange
300 point
Dato : 26-08-16 14:28

Hej

Jeg har netop set det nye udspil til "vores" skattesystem, det mest positive var vist, at nu hedder det igen skattevæsenet (SV), ordet skat har man vist opgivet, skat er vores kære, så kært er skattevæsenet vist ikke for ret mange!

Men, udover glæden ved at kunne kalde min viv skat, uden at hun tror jeg taler om penge, har jeg nogle spørgsmål til den nye skattemodel!

Et moralsk først:

1) Er det rimeligt, at SV eftergiver gæld til det offentlige, fordi det er for dyrt at inddrive gælden?

Jeg har altid betalt min skat med, om ikke ligefrem glæde, så tilfredshed over hvordan vores system fungerer.

Hvis jeg, og andre lovlydige borgere, finder ud af at "man" kan beholde pengene selv, trække sagen i langdrag, så det ikke bliver rentabelt for SV at få "mine" penge, vil jeg måske overveje om jeg skal betale bøder osv!

Den nemme løsning kunne være, at SV forhøjer trækprocenten, så pengene passer, det kræver nok en lovændring, men dem har vi 100-vis af årligt.

2) Ejendomsvurdering, hvorfor fx, kunne grundpriserne stige ved seneste vurdering, mens boligpriserne faldt?

Kunne det være, man (SV) bevidst forhøjede værdien af grunden (som ikke er omfattet
af skattestop), mens prisen for ejendommen (grund+bolig) var faldet på boligmarkedet!

Nu handler udsving i boligpriserne primært om renteniveauet, lave renter=høje priser og omvendt. Men for boligejeren, der fornuftigvis har fastforrentede lån i boligen, betyder det kun at de ikke aner hvordan deres økonomi ser ud fremover.

Min "løsning", de fleste boliger er handlet til en pris som køber var villig til at betale, den kunne SV opskrive årligt med den procentsats, som folkepension og andre offentlige ydelser årligt forhøjes med (så skal pensionister ikke gå fra hus og hjem), og en skat af fortjenesten (ex. dokumenterede udgifter til vedligeholdelse/ombygning) ved salg!

Og så er der lige spm. om, hvorfor grunde til lejigheder (leje-, eje- og andelsboliger) systematisk vurderes lavere pr. m2 end grundene på husene ved siden af?

Jeg har en vis forståelse når det gælder gamle og billige lejligheder, men liebhaverlejligheder på Holmen??

Der er sikkert meget andet, hold jer ikke tilbage!

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 300 point
Dato : 26-08-16 15:28

Uanset om det koster mere at inddrive skyldig skat, end man får ind, bør man gøre det.

Hvorfor skal vi betale skat, når skattesnydere slipper gratis?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 26-08-16 17:06

At skattevæsenet er korrupt som i alle andre lande kan ikke komme bag på folk! Men at det er os almindelige dødelige der hæfter for skatteministeriets fejl og mangler er noget svineri, nnu hæver de bare skatterne og momsen - grundskyld + ejendomsværdibeskatningen Hvis de blot tog ulandshjælpen i tre år og indefrøs den ville de penge være hjemme - ja for de kan da for H#¤%&# ikke være bekendt at tage pengene fra pensonisterne og sundhedsvæsenet IGEN - de kan lade være med at købe fly til om 25 år og sende alle arbejdsløse ikke danskere hjem til deres respektive lande så spares der også lidt dér!
Gad vide hvad dét ender med?
MV2

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-16 18:33

Citat
1) Er det rimeligt, at SV eftergiver gæld til det offentlige, fordi det er for dyrt at inddrive gælden?

Nej det er ikke rimeligt, da det nedbryder danskernes retsbevisthed.

Den udgift der er i forbindelse med inddrivelsen skal da betales af skyldneren.

Man kommer jo også til at betale når der skyldes / overtrækkes i banken.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-08-16 19:06

Det er simpelthen så moralsk forkasteligt, at det skriger til himlen. Igen, jeg havde nær sagt et skulderklap, til de kriminelle. At opgive på forhånd, det er jo forrykt. Selvfølgeligt vil det nok være et mindre beløb, de ville få krasset ind.........men principielt.......

Os små skatteydere, kan de til gengæld overskue. Jeg har fået min ejendomsværdiskat, hævet med 100 %. Uden mindste begrundelse. Husets vurdering, er ikke ændret. Har udbedt mig en forklaring, men selvfølgeligt intet svar fået.

Hørte deres topchef, er sat på porten. Men det bliver jo sikkert med et vist antal mill. i baglommen.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-08-16 19:13

Hørte i aftes, at Tyskland på samme måde, er blokket for 100 mia. Gad vist om Merkel er lige så gavmild.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-08-16 20:51

Jeg kan kun give vagnr og alle andre ret.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-08-16 21:11

Nu kan man jo selvfølgeligt ikke gi`Skat hele skylden. Det skyldes også politisk inkompetence. Her er et udpluk fra Herning Folkeblad anno 2010:
Citat
Endvidere kunne man i en af Morgenradioaviserne for nylig høre S-skatteordfører Nick Hækkerup oplyse, at der siden 2005 er fyret ca. 3000 skattemedarbejdere, og at der yderlig skal fyres ca. 1500 skattemedarbejder.

Hvordan kan man fyre et stort antal medarbejdere, og regne med den samme effektivitet ??

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-08-16 21:37

Tak for bidragene!

En af de ting jeg glemte at nævne, er den sære idé, at "man" kan igangsætte et "spændende" IT-projekt, der løser alle problemerne.

For at finansiere projektet skulle man først fyre medarbejderne der havde arbejdsopgaverne, så gik der flere år, og så var systemet alligevel ikke svaret på alt!

Tilsyneladende havde ingen af cheferne forstået, at man måske kan automatisere de nemme sager, måske 90% af sagerne, men at der altid vil være sager, der ikke passer i automaten, og skal håndteres individuelt, af rigtige mennesker med uddannelse, erfaring og sund fornuft.

Optimismen gælder ikke kun skattevæsenet, eller kun den offentlige sektor!
Når private firmaer laver de samme fejl, bliver de aldrig offentliggjort, årets resultat bliver bare mindre, og kurserne falder

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-08-16 15:18

Nu vil Enhedslisten så have placeret, et politisk ansvar. Det synes jeg er helt iorden, selvom der selvfølgeligt kun sker det, at der måske bliver uddelt et par "næser".

I stil med dem Uffe Ellevild fik. Og som han fik meget morskab ud af. Det beviser bare hvor lidt ansvarsfølelse, vore politikere har.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-08-16 17:40

Enhedslisten er et af de få partier, der aldrig har haft skatteministerposten, eller andre ministerposter, men det har vist alle regeringsbærende partier, så der kommer nok ikke så meget som et næsehår!

Det undrer mig meget, at man fyrer "Skats" direktør, pga. manglende skattemæssig indsigt, for at udnævne en anden, der har været ansat i 3-4 måneder

Ledelseserfaring er efter min mening ikke nok, topchefen skal også kunne forholde sig til skattefaglige.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-08-16 19:45
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-08-16 21:05

Hvis jeg (undtagelsesvist laver et sidespring, så er det pudsigt, at dagen (et par dage) efter skatteskandalen til 12,3 mia kr, bliver sagen "afløst" af socialt snyd i kommunerne til hele 300 mio/år!

Det vil sige, at i løbet af 41 år kan 100 kommuner tabe ligeså meget som "skat" kunne klare på 5 år

Mon det handler om en "lynafleder" for skatteskandalen, eller er det et tilfælde?

Uanset grunden, flytter det fokus langt væk fra Folketinget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-08-16 14:31

Citat
"afløst" af socialt snyd i kommunerne

Det har aldrig været nogen hemmelighed at der snydes med det offentlige, almene borgere bliver direkte opfordret til at anmelde sine naboer.
Skat er total utroværdig.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-08-16 21:50

Citat
der snydes med det offentlige

Det næsten modsatte sker også!

Vores ældste (nu voksne) søn er svært tunghør, en gang om året havde vi et møde med kommunen om hjælpemidler mv., fint!

Et år spurgte de, i et bebrejdende tonefald, om vi aldrig gjorde noget med ham?

Vi svarede, som sandt var, at vi tog ham med til masser af kurser, sommerlejre, tivoliture mv, arrangeret af tunghøre foreninger!

Jeg spurgte, hvorfor de troede vi ikke gjorde noget med ham?

Svaret, I har aldrig søgt om penge!

Vi var to pænt-lønnede, og havde aldrig overvejet at søge om 1000 kr for at hele familien, 2 voksne og to børn, skulle have ferielejren i en uge betalt.

Det havde kommunen lidt svært ved at forstå!

Jeg har oplevet det samme som valgtilfordnet, skal du have kørselsgodtgørelse for nogle få km?

NEJ, det koster kommunen langt mere at anvise de 14-15 kr end det er værd!

Jeg er ufattelig glad for vi har et socialt sikkerhedsnet i Dannevang, og endnu gladere for aldrig at have landet i det, det giver plads til andre med større behov

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 17-10-16 22:12

Tak for svaret svendgiversen.

I middelalderen var en af de store diskussioner blandt de lærde, altså præsterne, hvor mange engle der kunne danse på spidsen af en knappenål.

Nuomstunder er debatten vist den mere nærliggende, hvordan får vi skabt et retfærdigt skattesystem?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-16 09:33

Selv tak.

Hvordan skal korrupte politikere kunne lave et retfærdigt skattesystem,
når de selv snyder og hugger af andres kage dåser?