/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
urinprøve.
Fra : sigfrid
Vist : 584 gange
200 point
Dato : 20-07-16 16:59

Nu skriver jeg igen har lige haft en tråd inde for et par dage siden, skal aflevere en urinprøve ved dyrlægen når jeg kommer med hunden, men hvordan faen får jeg taget den er sikker på at hunden holder op med at pisse når jeg holder et glas under maven på ham, nogen gode forslag søges. V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-07-16 17:49

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-07-16 18:12
Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 20-07-16 18:35

Ked af det katekimus, men det er en han hund.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-07-16 19:28

Havde Dyrlægen ikke et godt forslag..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-16 21:00

Forslag
Hæng en pose under tissetrolden med en snor om ryggen og støttet af en snor frem til halsbåndet.
Så skal du bare finde en lygtepæl eller et træ hvor der har været en anden hund.
Den vil automatisk tisse.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-07-16 21:47

Åååh jo, den er ikke nem, har selv prøvet det.

Han var ikke så stor, ca. størrelse som en kat, så et syltetøjsglas var for stort, jeg endte med, at stikke låget fra syltetøjsglasset ind under ham, og så efterfølgende hælde de dyrebare dråber over i glasset.

Dyrlægen foreslog mig, at bruge en suppe-ske.

Ind i mellem må man være kreativ, men uanset hvad, så skal du forberede dig på, at det kan kræve nogle forsøg før det lykkes, så måske er det meget godt, at det er en hanhund, de letter jo ben hele tiden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-07-16 21:52

Citat
Forslag
Hæng en pose under tissetrolden med en snor om ryggen og støttet af en snor frem til halsbåndet.
Så skal du bare finde en lygtepæl eller et træ hvor der har været en anden hund.
Den vil automatisk tisse.

Hmmm, er det en metode du selv har afprøvet?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-16 21:56

Nej - men det var jo også kun et forslag.........................

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 20-07-16 22:18

Hav en meget lav bakke, evt. Et låg, når hunden så skal til at tisse, så skub Bakken / låget hen til pælen / træet, der skal nok havne lidt på det rigtige sted. Håber det lykkedes.??

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-07-16 22:56

Citat
Nej - men det var jo også kun et forslag......................... [Blink]

Fint nok, for det havde ihvertfald ikke virket på den hanhund jeg havde, han var slet ikke gået med ud af døren med sådan en anordning på.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 21-07-16 06:36

Jeg plejer at bruge en suppe-opøserske, både til hanner og tæver. Så kommer du ikke så tæt på hunden så det generer ham.

Hvis du stadig vil bruge skeen til suppe også, så kan du putte den i en plasticpose eller vitawrap.

Det er jo ikke flere liter, du skal fange.. Og du behøver heller ikke tænke på, om noget ryger ved siden af. Bare lige fange en lille sjat, og så lad ham tisse færdig i fred og ro.
Og så skal du selvføljelig have en lille en beholder med tæt låg til at hælde de dyrebare dråber over i.

.....alternativet er at lade dyrlægen tage en urinprøve direkte fra blæren..... DET er ikke sjovt.. og det koster selvfølgelig også ekstra.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-07-16 07:58

Det er en labrador du har, ikke ? De plejer at være meget medgørlige og specielt den hund på 8 år burde ikke indgyde de store problemer !
Giv hunden godt med vand, så den skal af med noget urin. Sæt snor på vovse og bevæg dig ud i haven medbringende en flad skål/en leverpostej-form el.lign. Opmuntrer hunden til at tisse og når den gør anstalter til det, sæt stille og myndigt skålen under - det kan godt være du skal prøve til et par gange ! Vigtigt er det, at hanhunden ikke skal have mulighed for at tisse op ad stolper eller træer/buske, men skal gøre som da den var hvalp, nemlig at sætte sig på græsplænen. Tal stille og roligt og opmuntrende til den, ikke noget med kommandoer, medmindre den har lært det !!

Hvis der er tale om en steril prøve, skal dyrlægen udtage den direkte fra blæren via et kateter. Jeg ville insistere på at hunden bliver bedøvet - har selv prøvet at få et kateter sat op - lad mig sige det på den måde: Har bestemt været ude for nogle ting der er langt behageligere og jeg tror det samme vil være gældende for en hund.
Når hunden er bedøvet, er det en smal sag at udtage en blodprøve samtidig. Som jeg fornemmer, er det en evt. mistanke om diabetes dyrlægen vil have klarhed over ?
Jeg synes det er underligt, at dyrlægen ikke har fortalt dig hvorledes du udtager urinprøven, men !!!!

Håber I finder ud af seancen sammen

ØV4

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-16 17:37

Eyvinds forslag med en pose på tissetrolden kan være meget god, hvis fyren ikke er alt for næn om sine ædlere dele..

Jeg ville dog nok foreslå at bruge en lidt speciel "pose", et kondom.
Med en bukseelastik sat fast i hver side af kondomet og trukket op over lænden, så var det måske muligt at fange et par dråber, inden det hele ryger af..

Jeg har ikke prøvet det... Men tror det kan lade sig gøre..

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 22-07-16 08:44

Fint med alle de forslag, det er først mandag morgen jeg skal til dyrlæge med ham så jeg prøver med en stor bøtte i haven søndag aften som reserve og mandag morgen i skoven med en suppeske, og det er en gammel jeg bruger til kloak så ikke til suppe.
Jeg skal nok orientere hvordan det gik.
Sigfrid.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-07-16 09:33

Citat
det er en gammel jeg bruger til kloak så ikke til suppe.

Gør den godt ren inden du bruger den.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 22-07-16 10:47

Det har jeg gjort Troldepige.
Sigfrid,

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-07-16 11:23

Citat
Det har jeg gjort Troldepige.

Super. Det ville jo være ærgerligt, om det hele blev ødelagt af noget snavs fra kloakken.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-16 13:24

Fortæl, hvordan det går ....du kan da godt tage suppeskeen med på alle turene, så din hund vænner sig til at tisse selv om du går og stritter med den underlige dims..

Har dyrlægen ikke talt om at det skal være morgenurin? Det skal den nogle gange, alt efter hvad urinen skal undersøges for..
Men hvis dyrlægen ikke har sag noget, så er det sikkert ligemeget..

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 28-07-16 07:34

Så fik jeg taget en urinprøve på hunden, det gik rimeligt fint med suppeskeen men de første par gange stod han op i den med bagbenet, men øvelse gir mestrer jeg tog den om morgenen for jeg tror Birgitta har ret med at det skal være om morgenen. Der blev ikke konstateret sukkesyge så det var rigtigt øjenvidnet4 det gik man også efter. Men hun kunde se der var noget med øjnene, og vil sende os til en øje specialist med ham, så må vi se hvad der senere sker.
Tak for alle forslag. V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-07-16 10:01

Dejligt at høre du ikke fik de store problemer med at tage en urinprøve ! Det er absolut også positivt, at der ikke er konstateret diabetes - en modbydelig sygdom, ikke blot for mennesker, men så sandelig også for dyr.
Hvad der så vil fremkomme ved en udvidet øjenkontrol er ikke til at sige, men skal man ikke vælge at tro at der "blot" er tale om ældresyn, noget som overgår alle, mennesker såvel som hunde - held og lykke med det videre liv for du og din familie, samt jeres gode men aldrende ven, som på trods af et øjenhandikap sagtens kan fungere i mange år endnu - det vælger jeg at tro !

ØV4

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-07-16 12:37

Tillykke med den veludførte mission! Og det fine rensultat!

Silke fik konstateret grå stær af en af vores faste dyrlæger da hun var.. øh.. tror hun var omkring 10 år..

Der skulle bare holdes øje..
Så nåede døvheden at indhente hende.. Men øjnene blev ikke værre.

Og en anden af vores faste dyrlæger sagde at der alligevel ikke var tegn på grå stær..

Ældre hunde får noget, der hedder "Senil nukleær sklerose" i øjnene.
.....Det er normalt, at ældre hundes øjne får et gråligt skær. Det hæmmer ikke synet. Og hunden bliver ikke blind.

Heldigvis! Det er problematisk nok at have en døv hund... Hvis Silke heller ikke kunne se, så ville vi få nooooet svært ved at kommunikere..

Men selvfølgelig må øjendyrlægen lige tage et kik, når din dyrlæge mener at der kan være noget bekymrende..

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 29-07-16 17:05

Hvordan takler du døvheden hos Silke , er det ikke svært med indkald.
Fordi jeg sagde til konen det var bedre han blev døv, han er bange for alle lyde, tordenvejr, kraftigt regn, skud, og ellers alle høje lyde. Han skulde heldigtvis ikke bruges som jagthund så var han nok ikke nået så langt.
V.H. Sigfrid.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-07-16 17:42

Det er ikke mig du spørger, men for mange år siden havde jeg en dværgpinscher, som ikke hørte så godt på sine gamle dage, alt andet virkede super godt lige til det sidste.
Det var nok startet lidt tilfældigt, hun havde næsten aldrig snor på, og når jeg kaldte på hende klappede jeg mig samtidig på låret.
Da hørelsen så begyndte at forsvinde skulle jeg bare sørge for, at hun , at jeg klappede mig på låret, så kom hun straks.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-07-16 17:51

Silke har aldrig været bange for lyn og torden og nytårsaften. Hun er en golden af jagtlinier, og hun blev skudtestet og bestod retrieverprøven da hun var 10 mdr.

Og de sidste mange år har hun bare sovet fra ALT .

Indkald ER et problem... Men jeg vil ikke tage hende i snor, når hun altid har kunnet gå løs...
Så hun får bare lov til at rende.. Og så må jeg jo prøve på at følge med.

Hun er meget opmærksom på mig. Hun skæver tit tilbage på mig, for at se om jeg er med .
Og hvis hun ikke kan se mig, så styrter hun tilbage af stien, til vi igen har fået kontakt..
Så har jeg lige en mulighed for at kalde hende til mig med tegn, eller vise hende hvilken vej vi skal, også med tegn.. Det er rigtig dejligt at have en hund, der både har lært tegn og tale .

Hun har haft problemer med andre hunde, især hvalpe og unghunde. Men efter hun har fået gigtmedcin, så viser hun meget større overskud.

Vi har et stort, skønt naturområde, som vi går tur i daglig. Så vi kender næsten alle hundene.. Lige nu er der dog ikke ret mange på grund af sommerferien.. Men det er jo også rart. Vi (hun) samler hindbær og mirabeller og sådan noget. Og Silke ved lige præcis hvor de bedste buske er.. Jeg ryster træene, så de mest modne mirabeller falder ned. Dem som Silke ikke finder, dem finder rådyrene... Nej, hun render ikke efter dem.. Hun ved godt at hun ikke kan/må fange dem..

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 30-07-16 14:11

Tak for svaret Birgitta.
Super med suppeskeen.
Sigfrid.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-07-16 06:40

Ja, en suppeske er som skabt til at samle tisseprøver med!

Tak for accepten af mit svar! Jeg håber at øjenspecialisten siger at det bare er normal aldersforandring i øjnene, ligesom Silke har..

Da dyrlægen først sagde at det var grå stær, så bildte jeg mig selv ind, at hun vist så dårligt og jeg syntes at det blev værre og værre. Men det VAR altså bare indbildning. De normale aldersforandringer kan godt hæmme synet lidt. Men hunden bliver ikke blind.
Silke kan stadig fange en bold som jeg kaster til hende..