/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Ka'abaen
Fra : moccarouladen
Vist : 1078 gange
50 point
Dato : 24-06-03 20:37

Er det sandt at Ka'abaen engang i tidernes morgen - bygget af den forviste Adam - var hvid??

Eller var det først efter genopbyggelsen - foretaget af Ibrahim og Ismail - at den var hvid??

Og endeligt............hvorfor blev den sort?

Jeg ser gerne henvisninger til noget skrevet - nu da jeg er blevet mindet om, hvor vigtigt det skrevne ord er!!!

Accepteret svar
Fra : mblm

Modtaget 60 point
Dato : 24-06-03 20:53

Hehehe

Dit spørgsmål kan ikke umiddelbart besvares kære moccaroulade. (Du stiller også ret mange af dem for tiden). Der er tale om en hel del mytiske og religiøse påstande/legender som mikses ind i det historiske og som ikke umiddelbart kan besvares uden at inddrage "det troende" element.

Det skrevne ord (hvis det er mit indlæg i en tidligere tråd du hentyder til) er ikke vigtigere eller mere korrekt end det talte. Med "det skrevne ord" tidligere henvistes naturligvis til at nogle bestemte værker/bøger tillægges specielt kulturhistorisk/religiøs værdi og derfor selv influerer på verden snarere end at beskrive denne.

Det er absolut ikke mere troværdigt at noget er nedskrevet i en eller anden bog. Men Bibelen, Thoraen og Koranen er jo heller ikke lige en eller anden bog.

Mvh.
The Unseen
-/-

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 24-06-03 22:20

Hvorfor kan mit / mine spørgsmål ikke umiddelbart besvares??

Det er da ganske simpelt!!

Har den Ka'aba været hvid engang eller ikke............og hvis ja - hvordan blev den sort?

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 25-06-03 07:25

Lidt firkantet sagt:

Der er ikke nogen overlevende fra den gang som kan fortælle dig det: Derfor er du afhængig af kilder - disse kilder er i denne sag ret forstyrrede af diverse legender fra forskellige religiøse retninger. Derfor.

Du kan godt tilnærme dig et svar - men det vil være meget svært at sortere mellem skidt og kanel, og det hjælper ikke at en eller anden håbefuld læser noget på en eller anden hjemmeside... Der skal nok en historiker eller religions-historiker til for at besvare dit spørgsmål - og sådanne huserer vist nok ikke på Kandu.dk endnu!

Mvh.
The Unseen
-/-

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 25-06-03 09:50

Det var en Ålborg-gensisk konvertit, der bragte den hvide Ka'aba på banen i en chat - og jeg vil gerne om muligt have et link eller anden henvisning til svaret. Han må dog have læst det et sted!!

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 25-06-03 15:32

Prøv at kontakte Johnny Thiedecke fra forlaget Pantheon. Han er ekspert i religion og ved det næsten med garanti, hvis der er nogen der ved det....

www.pantheon.dk

Mvh.
The Unseen
-/-

Kommentar
Fra : moccarouladen

Dato : 25-06-03 15:37

Aii fedt - tusind tak........sætter mig straks ved det kabelstyrede kanonpc agregat og mailer vedkommende....TAK! *S*

Godkendelse af svar
Fra : moccarouladen

Dato : 16-07-03 21:55

Tak for svaret mblm.