/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
PPD para-phenylendiamin
Fra : manolo
Vist : 949 gange
200 point
Dato : 24-06-03 20:12

jeg har brug for et eller andet der kan fjerne pletter fra para-phenylendiamin der bruges som farvemiddel i ¨hennatatoveringer¨,paa 100 % hvid bomuld,der har vaeret gennem vaskeproces med saebe,60 grader varmet vand og klorin (hipoclorito sodio).jeg har intet forstand paa kemi,men er naaet frem til at PPD er krystaller der ved ilttilfoerelse bliver moerke,bruges til farvning af haar,skind,klaeder,paa trykkerier,ved fotofremkaldelse etc.,er oploeseligt i vand,sprit,aeter og kloroform.
hvad kan der bruges???
en blanding af????????? syre-base
brintoverilte opvarmet??? acetone med??? alcohol isopropilico???? sprit med??
jeg kan ikke give flere point for svaret,da jeg er ny og havde skrevet spoergsmaalet foerst i andet hus og have.
jeg har fundet frem til et produkt der fjerner pletten,men det koster mig 80 dkr.literen,og jeg har selvfoelgelig ikke indholdsbeskrivelsen,det lugter syrligt og farven er transparent,vaesken er i en ikke transparent plasticdunk, og skal holdes vaek fra sollys.
hvem kan hjaelpe?????
arly..beckski..strarup..wollfi...master of....eller hvem der eller maatte have forstand..
hvis jeg kunne betalte jeg endda gerne euros for svaret...
ja euros,da jeg bor i Spanien

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 24-06-03 21:19

altså da det er et stort organisk molekyle bør du starte med at bruge sprit på pletten.

hvis dette (evt. i blød i en time) ikke tager pletten ville jeg (prøve med lidt saltsyre på pletten) det skal været lynbehandling, da bomuld kan ødelægges hurtigt i syre. (salpetersyre og svovlsyre MÅ IKKE RØRE BOMULD - dels bliver det sort men det kan i voldelige tilfælde stikke i brand.
Klorin er dumt at bruge, da du der kan få mørkfarvet PPD.
Hvis spritten ikke tager pletten, prøv da acetone (gør det udenfor) sørg for ikke at behandle andet end pletten, da du måske opløser pletten med acetonen som så løber ned af trøjen, fordamper og pletten er flyttet.
isopropanol = alcohol isopropilico er OK, men ligeså effektivt som sprit (alm. husholdningssprit)

brug ikke brintoverilte (samme situation som cholrin.

måske skal du prøve med lidt eddikesyre før saltsyre.

spørgsmålet er hvor stærk en syre der skal til at opløse pletten - prøv først sprit, så eddikesyre, så saltsyre .... og hvis trøjen ikke er ren, så skriv igen

BECKSKI !!!

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 25-06-03 01:04

Grundigt min gode Beckski! Flot!

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 25-06-03 14:37

når folk kalder på min "ekspertice", så giver jeg gerne.

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 25-06-03 15:00

hej igen
problemet er at det er lagener fra hoteller jeg for ind,og derfor er de alle vasket og har vaeret i klorin og 60 grader(jeg har et vaskeri).
ville der vaere nogen mulighed for at analysere en vaeske(den der koster mig 80 dkr.literen)???
ville du venligst give mig navne paa de der vaeske,altsaa de latinske......
jeg ved hvad sprit,acetone og brintoverilte hedderpaa sapnsk, men ej eddike syre og saltsyre...
saa jeg straks kan komme igang med at proeve..
tak for svar......
hilsen Lone
ja det er under min bedre halvdels navn..

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 25-06-03 21:24

hej igen,nu er jeg naaet til at saltsyre er paa spansk acido cloridico,og det jeg har koebt i drugstore er paa 24%,er det ok??? spriten er 96% o g der staar komposition: Alquilbencildimetilamonio
cloruro 0,1 g.
etanol 100 ml.
saa har jeg ogsaa koebt acetone:
acetone 99.5 %

eddike syre kan ej koebes som saadan, det "laves" paa apoteket hvilken procentdel????

jeg har saa koebt en flaske,som jeg kan se bruges til afkalkning af kaffemaskiner,til rengoering a gulvtaepper etc.det eneste der staar er at det indeholder 5 % amoniaco???? og lugter meget staerkt..
jeg takker og bukker for svar og selvfoelgelig de 100 point hvis pletterne forsvinder..
med saltsyren,hvad kan der ske ?? laver jeg hul i lagenerne???
hilsen Lone

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 28-06-03 10:45

hvor meget vil du ofre???
jeg er ikke spanier og er ikke i stand til at give et kvalificeret bud på hvad alle dine væsker er.
amoniaco er ammoniak og det lugter skidt.
Alquilbencildimetilamonio er med garanti et denatureringsmiddel (så du ikke drikker det)

24% saltsyre er meget stærkt og bør nok fortyndes 10-20 gange (altså 1 dl saltsyre + 9 dl vand) OG HUSK !!! syre i vand ikke omvendt (og rør rundt undervejs og bland udendørs og tag gerne sikkerhedsbriller ohg hanskedr på)

mht 80kr/liter så har jeg ingen ide, men hvis jeg så en lille del af den skulle jeg hurtigt på identificeret den (hvad er der så særligt ved den væske???)

eddikesyre laves ikke på apoteket og er i danmark i hvert fald kanon billigt og let tilgængeligt (acido acetatos) måske .... jeg aner sgu ikke noget om spansk.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 28-06-03 10:45

hvor meget vil du ofre???
jeg er ikke spanier og er ikke i stand til at give et kvalificeret bud på hvad alle dine væsker er.
amoniaco er ammoniak og det lugter skidt.
Alquilbencildimetilamonio er med garanti et denatureringsmiddel (så du ikke drikker det)

24% saltsyre er meget stærkt og bør nok fortyndes 10-20 gange (altså 1 dl saltsyre + 9 dl vand) OG HUSK !!! syre i vand ikke omvendt (og rør rundt undervejs og bland udendørs og tag gerne sikkerhedsbriller ohg hanskedr på)

mht 80kr/liter så har jeg ingen ide, men hvis jeg så en lille del af den skulle jeg hurtigt på identificeret den (hvad er der så særligt ved den væske???)

eddikesyre laves ikke på apoteket og er i danmark i hvert fald kanon billigt og let tilgængeligt (acido acetatos) måske .... jeg aner sgu ikke noget om spansk.

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 28-06-03 23:55

hej beckski..
eddikesyre er acido acetico,saa dit spanske er ikke helt ved siden af,jeg udtrykte mig forkert ved at skrive at de lavede eddikesyre paa apoteket, jeg gaar ud fra at de laver forholdet altsaa 30% eller hvad jeg nu ber om...ligesom saltsyren er paa 24 %...
den der vaeske til 80,-dkr.goer foelgende at jeg i en balje med 3 liter varmt vand og 40 ccl. af denne vaeske laegger et lagen i bloed.og 15 min. efter saa er pletten vaek....
men nu proever jeg med de her forsoeg,mangler bare det der med eddikkesyren ,procentdelen.. og jeg skal nok vende tilbage med resultatet....
god
weekend..

hvis der var en enkel simpel loesning eller blanding som tog pletterne,ja saa betalte jeg gerne,pris at diskutere...men jo meget interessant ville det vaere for mig..

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 29-06-03 14:04

acetic acid på engelsk ... så det var blot et dejligt gæt med sund fornuft.

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 03-07-03 17:39

hej Beckski

3 forsoeg gjort.....
sprit intet resultat...
acetone intet resultat....
saltsyre intet resultat.....
ingen af de ovenstaaende vaesker har flyttet eller formindsket pletten...
nu mangler jeg bare det med eddike syren jeg proever i morgen..

den vaeske jeg koeber som tager pletterne kan blandes med klorin, det har jeg spurgt
fabrikanten om. men selvfoelgelig for taeller de mig ikke hvad den er lavet af..
ikke andet at det allerede er en blanding med chloro.........................
hvis jeg kunne faa en proeve af denne vaeske til Danmark,.............

hilsen Lone

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 03-07-03 17:44

Eddikesyre vil ikke virke, når saltsyre ikke gør....
og bad dig også prøve eddikesyre før saltsyre ...
det har noget med styrke at gøre
kan en mus flytte stenen sætter du ikke en elefant til det.
står der slet ikke noget på "flasken" som jeg kan få at vide???

BECK

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 03-07-03 18:16

endelig skal det siges at chlorin (undskyld min meget engelske stavemåde) faktisk er basisk.
men hvis du jeg var dig ville jeg forsøge at købe en pose afløbsrens i supermercado'en (natriumhydroxid) (sodio hi(y)-droxido) opløse en spiseskefuld i en deciliter vand (HANDSKER OG UDENFOR OG BESKYTTELSESBRILLER) - og husk, at vandet bliver stærkt basisk og varmt!!! og prøv at dyppe et lagen-hjørne i det.

dette tester muligheden for at det farve du har på stoffet er et salt "af sig selv" .... behandlingen skal være rimelig hurtig - OG INGEN HUD/øjenKONTAKT!!!!

BECK

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 03-07-03 18:17

sjovt forslag:
forhøj point'ene, så kommer du øverst på "top-25"-lisetn igen .... kan være nogen har en ide.

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 04-07-03 18:18

hej..
dunken er ikke transparent,de siger mig at det fr ikke skal tage imod sollys...
vaesken er ikke hel transparent, men lidt gulig LIGESOM KLORIN), MEN LUGTER ikke saa staerkt som klorin, jo hvis du faar det paa fingerne,saa stinker de af klorin.
paa dunken staar der a det er aetsende paa huden og paa ting og ssa er der et X

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 04-07-03 18:24

i en firkant og ovenover staar der Xi.. der er ikke de der regulerende tal vedr. sikkerhed af de der der bruges i EF, altsaa R 36-37 etc.
Intet mere staar der, jeg kunne sende en literflaske med en bus til Danmark?????
naa. vedr. det med afloebsrens, saa har jeg faattet blandingsforholdet, men ej hvorfor jeg skal dyppe et hjoerne???? pletterne er allesammen saaadan set midt paa lagenerne.
hvad skal der ske med hjoernet, er det for at se om det holder??? eller hur???
en hilsen fra Spanien

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 04-07-03 19:01

"prøv på et diskret sted først" - er standard svaret. hvis nu der (hvilket der nok ikke vil) går hul på få sekunder, så er det dumt at have lavet hul i en jakke f.eks.
hvor meget af væsken bruger du til at fjerne en plet?
er den opløselig i vand?
og, nej, vil ikke involveres i at importere giftige stoffer over grænserne!!!!!!!!!
bed det nærmeste apoteks farmaceut om at fortælle hvad der er i.
óg du sagde, at der IKKE STÅR NOGET TEKST PÅ DEN ????

beck

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 05-07-03 00:27

ok
jeg proever.. som sagt er deet altid lagener det drejer sig om....
i dag har jeg faaet 120 lagener ind med disse pletter..
den der vaeske som jo altsaa koster 80 dkr. for en liter,(og det er her det for mig goer "ondt" ) den oploeser jeg ca.100 cl. i 4 liter varmt,meget varmt vand 60-70 grader,
saa kan jeg fjerne tatoveringspletter paa 2 lagener,jeg laegger dem i bloed max 1/2 time,derefter en skylning med neutraliseringsvaeske (det er en eller anden slags blanding med noget syre i,tror jeg), samme neutraliseringvaeske bruger vi altid,naar vi har vasket med klorin.
jeg proever det med afloebsvaesken,og saa maa jeg ned til farmaceuten....
jeg haaber jeg finder en loesning, baade oekonomisk og saa jeg selv kunne fremstille
produktet...
hvad hvis jeg sendte plettede lagener til danmark,eller skaffede den pasta der indeholder det der paraphenilyndiamin?????
og husk lagenerne med pletterne har altid vaeret vasket med klorin og 60 grader varmt vand, naar jeg faar dem i min besiddelse..
indtil videre tak for hjaelpen og interessen.....
jeg maa indroemme at det at finde loesningen er blevet en hel besaettelse...

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 05-07-03 00:29

og en ting til..
der staar ingen som helst tekst paa, kun det comercielle navn..

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 05-07-03 08:20

nej, ellers tak, vil ikke have noget med stofferne at gøre.
KAN ikke hjælpe mere

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 06-07-03 09:17

det var ellers en skam...
men som sagt mandag,gaar jeg til naermeste farmaceut, saa hvis jeg kan faa analyseret vaesken, saa maa de der point jo gaa til dig alligevel,eftersom at det er dit forslag at en
farmaceut maaske kan analyserer vaesken,desuden er det ogsaa i min egen interesse at vide hvad jeg arbejder med,jeg ved godt at saelge kemiske stoffer/vaesker hjemme i Danmark uden beskrivelser den gik ikke, men det her er Spanien,og tingene fungerer anderledes...
hilsen
lone

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 08-07-03 23:47

Jeg har ikke læst alle svarene, men syre virker ikke særligt godt, og sprit kun i begrænset omfang. Ud fra beskrivelsen af dit problem, ville jeg bruge natriumhydrosulfit(affarver). Dermed vil du sandsynligvis forkype farvestoffet og få det i en form hvor det kan opløses i vand. Du kan købe det i matas.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 08-07-03 23:47

Jeg har ikke læst alle svarene, men syre virker ikke særligt godt, og sprit kun i begrænset omfang. Ud fra beskrivelsen af dit problem, ville jeg bruge natriumhydrosulfit(affarver). Dermed vil du sandsynligvis forkype farvestoffet og få det i en form hvor det kan opløses i vand. Du kan købe det i matas.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 09-07-03 07:30

hvorfor ikke thiosulfat ??
eller thiosulfit ??? .... det er vel billigere som kemikalium

BECK ??

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-07-03 09:37

Kan også bruges

Accepteret svar
Fra : beckski

Modtaget 200 point
Dato : 13-07-03 19:26

det er måske også en ide .....
de nævnte svovlforbindelser er gode/stærke reduktionsmidler. Måske skal der stadig efterbehandles med syre for at få alle stofferne af
husk sikkerhedsudstyr
hvis du tilsældigvis har noget natrium sulfid, så prøv en opløsning af denne på stoffet. - gå udenfor (det stinker af noget du kender )

beck

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-07-03 23:53

Når du er helt færdig med at bortredusere din PPD, vil det være en god idé at nautralisere svovlforbindelserne med en brintoverilte blegning.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 27-07-03 12:27

er farverne væk ???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-08-03 17:43

"Farmaceuten" Sven holm, som i fordums dage var radio- og TV-star på pletfjerning, havde et universalmidel mod mystiske pletter, nemlig natriumdithionit. Mon ikke beckski kan finde en formel og et internationalt navn på det? Og så det der med at lægge to lagner i badet ad gangen. Det er jo ikke sikkert, at badet er slidt op. Måske kan det bruges til de næste lagner og de næste - - bortset fra det, som lagnerne suger op og transporterer til næste bad. I min fjerne ungdom genbrugte man fremkaldervæske, så man i én portion kunne fremkalde 8-10 s/h film, blot man forlængede tiden for hver ny fim, man proppede i. For visse typer fremkalder spædede man op med de kemikalier, der blev forbrugt under processen. Så manolo - har du prøvet at bruge badet op? Kan være, at det sænker prisen pr. lagen en hel del. mvh pbp

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 26-08-03 18:10

dithionit burde virke som sulfit og thiosulfat ....

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 27-08-03 20:08

Har du prøvet at benytte dig af en af disse affarvere. de er rimeligt effektive, og fungerer bl.a. på indigo ved at fjerne ilten, og derved ændre den til en vandopløselig forbindelse der kan udvaskes igen. Jeg er rimeligt sikker på at det er en tilsvarende kemisk proces der her er tale om, men jo mere man eksperimenterer med noget der ikke virker, des sværere kan det være at komme tilbage til udgangspunktet.

Kommentar
Fra : manolo

Dato : 10-09-03 15:06

hej allesammen..
ja jeg har vaeret af banen i en 1 1/2 mdr.,for meget arbejde og en computer der har vaeret i stykker et par gange...
jeg kan ikke finde nogle der vil analysere den der vaeske jeg har, og desuden saa er jeg kommet frem til at det ikke dur paa alle ppd pletter.. det maa vaere alt afhaengig af hvad det er blandet op med.. saa jeg vil genoptage proeverne fra foerste svar fra A.C. Rosmon....
og saa skal jeg nok vende tilbage med resultaterne...
hej igen

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 10-09-03 22:47

tak tak, god fornøjelse....

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-09-03 20:26

Var det noget med at prøve noget rigtigt ulækkert? I rigtig gammel tid lavede man potteblå. DEt var en indigofarvning.
Man skulle bruge urin, og helst fra fulde mandfolk. DEt skulle stå og gære, hvor efter man rørte indigoen ud i den ildelugtende væske. Sååååååeeeee,------ hvad ´med at prøve med udgæret..............

Godkendelse af svar
Fra : manolo

Dato : 13-12-04 19:37

Tak for svaret beckski.
tak for alle de mange svar......
desvaerre burde pointallet deles op i to, halvdelen til rosmon....
venligst
manolo