/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
bukning af polycarbonat.
Fra : lark
Vist : 4567 gange
200 point
Dato : 24-06-03 18:10

Jeg vil gerne bukke 4 mm polycarbonat plader ca 90 grader.

Det er ikke kanal plader, men massiv.

Hvordan gør jeg?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-06-03 18:35

Hvis det er det jeg kalder plexiglas, så har jeg engang formet pladen efter den har været inde i en elektrisk bageovn. Nu er det bare at jeg ikke kan huske hvor mange grader ovnen stod på og hvor længe pladen lå der inde.
En varmeblæser(hårtørrer) kan måske også, men så skal der nok være en på hver side.
Emesen.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 24-06-03 18:41

Hvor store er pladerne??? Men ellers er det kun at varme det også bøje det, varm det med en varmeblæser, og prøv at bøje det en gang i mellem, til det bliver blød nok.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 24-06-03 19:33

det er ikke plexiglas!!!!!!!!!!spørg specialister
polycarbonat er KANON stækt og kan evt. danne voldelige spændinger.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 25-06-03 00:33

beckski har ret polycarbonat og plexiglas er to væsentligt forskellige materialer. Plexiglas er skørt og polycarbonat benyttes bla. skudsikkert glas, styrthjelme mm. Emesen har dog ret i at varme er måden at bukke det på uanset

mvh srhansen

Kommentar
Fra : lark

Dato : 25-06-03 16:44

Lidt svar til jeres kommentarer.

1: der er polycarbonat

2: pladerne er ca 100 x 100 cm. , og der skal bukkes en kant på ca 3 cm ca 90 grader på hver side.

Det kunne være rart at vide hvilken temperatur der skal anvendes til bukning, samt formbarhed.

Accepteret svar
Fra : JannOtto

Modtaget 200 point
Dato : 25-06-03 18:00

Hej Lark

Jeg arbejder i en virksomhed, hvor vi går meget ind for sikkerhed og i den anledning har vi fået lavet div. sikkerhedsskjolde/låger i polycarbonet. Firmaet som udførte opgaven brugte en alm. bukkemaskine og en varmeblæser, men det er jo ikke noget alm. mennesker ligger inde med. Men har du mulighed for at komme ind på et værksted hvor de har en bukkemaskine så skulle det være overkommelig selv at lave det..
M.V.H.

JannOtto

Godkendelse af svar
Fra : lark

Dato : 12-07-03 13:37

Tak for svaret JannOtto.
Nu mangler jeg kun lidt info omkring formbarhed af materialet.

MVH
LARK