/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Faskine eller dræn
Fra : sfl17
Vist : 493 gange
80 point
Dato : 16-06-16 11:01

Hej alle

Jeg har et problem som forvirret husejer - jeg ved ikke, hvad forskellen er på en faskine og et dræn. !

Er der nogen, som kan hjælpe? Jeg vil gerne vide, hvad de hjælper på hver især og hvad der er lovligt/lovpligtigt, da der (desværre) skal separatkloakeres i kommunen!

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 16-06-16 11:57

Her ser du hvad en faskine er og er absolut at foretrække http://www.teknologisk.dk/nedsivning-af-regnvand-i-faskiner/faskiner/16402

Dræn ses her og er lidt mere besværligt at lave http://www.haveabc.dk/38/dr%C3%A6ning

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-06-16 14:32

For et par år siden fik vi nye tagrender på vort side hus, med to afløb kun med dræn.

Blikkenslageren konstaterede at kun det ene afløb virkede,
så jeg ned gravede en faskine i det andet og det har virket perfekt siden.

Hvis der også bliver problemer med det første vil jeg også nedgrave en faskine der.
det store reservoir med større overflade er helt klart at foretrække frem for dræn.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 16-06-16 14:42

Er der virkelig ikke Andre bud?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-16 16:37

Faskine er et slags rum i jorden hvor vand kan ledes ud i omgivende jord.

Dræn er omgivelses vand som ledes væk, til et sted man hellere vil have det.
Stedet kan være en faskine.

Al vand som ledes væk under jordoverfladen, skal foretages af en AUT. kloakmester.

Med mindre du kan godtgøre at eks. en faskine altid har været der..........vil de forlange godkendelse/tilmelding af en kloakmester.

Vand som render fra taget og direkte ned på jorden skulle en gang ikke godkendes, men det er nok ændret.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-06-16 18:21

Jeg svarede meget lig Eyvind, om

ikke at blande dyrt drikkevand med billigt regnvand til endnu dyrere offentligt afløb,
men igen var kandu nede, og nu jeg gider næsten ikke mere.

Accepteret svar
Fra : Sandvad261

Modtaget 80 point
Dato : 17-06-16 18:30

Til sfi17
Når du alligevel skal have seperatkloakeret så skal du helt klart vælge et dræn, jeg har både fået seperatkloakeret og drænet og det kører bare, før stod min carport under vand og min MC var på nippet til at drukne, nu her er der knas tørt hvor den står og så kostede det kun 4000 kr. incl moms
Så det vil helt klart være den bedste løsning, hvis du så også samtidig som jeg gør samler regnvand i en 1000 liters palletank, så har du masser af vand til at vande din have med.
God vind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-16 19:42

Det lyder utrolig billigt........................

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 27-06-16 20:16

Tak for svaret Sandvad261.