/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
Total underlig klausul på job
Fra : sirenita
Vist : 570 gange
100 point
Dato : 27-05-16 00:11

Hej alle,

Jeg har været på noget praktisk kursus i et privat firma.
Via et jobopslag fra firmaet.
Kurset har jeg brugt 10 dage på. Guidning for krydstogtgæster. Jeg har dog guidet mange år i Spanien, men for at få jobbet skulle man på kurset.

Her næstsidste dag fik man så stukket et papir i hånden til at skrive under på en aftale.
Firmaet er dansk filial af europæisk firma der operer i hele Europa.
De kan KUN give arbejde lørdag og søndag herfra og til starten af oktober.
Hvis de ellers ringe til en.

Teksten er følgende:

1. The agreement is valid from may 1. 2016 untill september 30. 2017.
The employee reports to the Cruis Manager of ..........

2. Special Conditions
The guide training provided shall be used for ......... related clients only. If the employee takes guide related work for a competitor a fee of DKK 6000will have to be paid to ......... as compensation for the guide training course. This exclusivity agreement should be respected for your first 2 years of guidning.

Jeg ved godt at der er aftale frihed i Danmark. Men selv om jeg ikke selv har i sinde at skrive under så er der flere der har gjort det. Der er en form for eksamen i morgen, men kun hvis du har skrevet under

Er det her overhovedet lovligt??

Tak for jeres helt sikkert interesante svar.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 27-05-16 06:45

Nej, det er ulovligt. God weekend

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 27-05-16 12:45

Det hedder en konkurrenceklausul. Der er nogle betingelser, som skal være opfyldt for at den gælder efter danske regler. Bemærk at funktionnærloven er ændret med virkning for aftaler efter 1. januar 2016.

For at klausulen skal gælde

-Skal du være regulært ansat i en særlig betroet stilling. Så er man med løn , også under sygdom, feriebetaling osv efter funktionærloven.

- -Skal du have betaling for klausulen.Hvis du er bundet af en konkurrenceklausul, skal arbejdsgiveren i de måneder, hvor du er bundet af konkurrenceklausulen, betale dig en månedlig kompensation, der som minimum svarer til 50 % af din løn på fratrædelsestidspunktet.

Beregningsgrundlaget for kompensationen er din fast påregnelige løn på fratrædelsestidspunktet, dvs. din grundløn, pension, bonus, skifteholdstillæg/vagttillæg samt værdien af fri bil, telefon m.v.

I konkurrenceklausulen, skal der stå, at du har ret til kompensationen, og størrelsen af kompensationen skal anføres. Det er ikke tilstrækkeligt, at arbejdsgiver blot henviser til, at "der betales kompensation efter funktionærlovens regler". Hvis du har ret til mere end halv løn i kompensation, skal det stå i konkurrenceklausulen. Hvis der intet er nævnt om kompensation, er klausulen ugyldig.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 28-05-16 14:18

Så løsningen er at skrive under og så ignorere den og ikke fortælle hvis du har andet guidejobs.

Godkendelse af svar
Fra : sirenita

Dato : 29-05-16 21:30

Tak for svaret transor.

Du får mine point for nu ved jeg hvorfor