/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Fjerne decimalseparatoren i Excel 2002
Fra : k_m_s
Vist : 835 gange
150 point
Dato : 24-06-03 15:57

Jeg laver mine faktura i Excel 2002 hvor beløbet til betaling står nederst i en celle der er formateret som tal med 2 decimaler(,) og (.) som tusindtalsseparator. Jeg skal nu også udskrive et fi-kort hvor beløbet er skrevet uden decimal-komma (i samme ark som fakturaen) er det muligt at få fjernet decimal-kommaet ved en speciel formatering? Jeg har prøvet forskellig brug af " og ; men kan ikke få det til at køre.
Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : dorit

Dato : 24-06-03 16:04

Tryk på ikonet for "Formindsk decimal", meget enkelt, men det er måske ikke det du mener?

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 24-06-03 16:08

Dvs. at du vil have 1.054,57 til at stå som 1054 57 ?

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 24-06-03 16:16

Til tjuel.
Lige akkurat.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 24-06-03 16:20

Til tjuel.
1.054,57 skal blive til 1.054 57
Tusintalsseparatoren skal blive stående
Jeg så lige du også have fjernet den
Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 24-06-03 16:24

Jeg er med, men har ikke løsningen (endnu). Jeg kommer måske med en ide senere, men har lige et ærinde nu.

MVH
tjuel

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 24-06-03 16:26

Til tjuel
Det er OK
Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 24-06-03 17:04

Du kan dele beløbet over i to beløb, som så skal stå i 2 celler.
Hvis oprindeligt beløb står i A1, så brug følgende 2 formler
Cellen til kroner (står i A2) +afrund(A1-0,5;0)
Cellen til øre; (står i B2) +tekst(+(A1-A2)*100;"00")
Grunden til at du i celle A2 skal skrive minus 0,5, er at den ellers vil runde op, hvis der er 50 øre eller mere.
I cellen til øre, har jeg sat det ind i en tekst, derved kommer der altid 2 cifre.

Hvis beløbet absolut skal stå i en celle, så kan du udføre ovenstående et andet sted i regnearket, lad os sige de to celler er Z100 og Z101, så kan du linke disse to samme til en celle, således;
+Z100&" "&Z101
Hvis du skal have dem til at passe præcist ind i nogle felter på udskriften, så skal cellen være højrestillet og skrifttypen ændres til en type med fast bredde, f.eks. Courier.

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 24-06-03 18:09

Flot klaret! Hermed endnu engang bevist at alt (næsten) kan lade sig gøre i regneark...hvis bare man lige ved hvordan.

Mvh
Tjuel

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 24-06-03 18:34

Tak for det, nu vil jeg se om jeg også kan få det til at virke, ellers vil jeg tillade mig at gi lyd fra mig. Det bliver nok først i morgen. Men jeg må jo ha haft ret i min fornemmelse at kommaet skal være med for at Excel ved at der er decimaler, og at man ikke kan sætte komaet i " " e.l.

hilsen
K_M_S

Accepteret svar
Fra : elynge

Modtaget 150 point
Dato : 24-06-03 19:58

Forudsat at værdien står i A1 kan du få det ønskede output ved at benytte flg. formel i resultat cellen.

=+SAMMENKÆDNING(TEKST(HELTAL(A1);"#.##0");" "; TEKST(100*(A1-HELTAL(A1));"00") )

Formel-resultatet er en tekststreng så hvis det skal stå til højre i cellen må du ændre 'justering' af tekst til højre for cellen.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 24-06-03 21:48

Elynge har ret, der var lige et par tips som jeg ikke kendte, så jeg legede lidt videre med hans formel og fik en endnu kortere formel;

=TEKST(HELTAL(A1);"#.##0")&"   "&TEKST(100*(A1-HELTAL(A1));"00")

Som giver samme resultat som Elynge's formel.

Kommentar
Fra : elynge

Dato : 25-06-03 10:52

Selv om det måske ikke aktuel med negative værdier her, bør formlen nok ændres til:

=TEKST(AFKORT(B1);"#.##0") & "   " & TEKST(100*(B1-AFKORT(B1));"00")

(så kan negative værdier også klares)

Kommentar
Fra : elynge

Dato : 25-06-03 20:40

=TEKST(AFKORT(B1);"#.##0") & "   " & TEKST(HVIS(B1>=0;100;-100)*(B1-AFKORT(B1));"00")

Korrektionen for at der ikke skal komme '-' foran øre ved negative beløb

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 25-06-03 23:47

Mange Tak for svaret elynge, det var lige den formel jeg sku bruge, jeg har fået det til at køre.
Hilsen
K_M_S