/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
24V lader?
Fra : dogvillestar
Vist : 439 gange
500 point
Dato : 11-05-16 17:45

Min oplader til min Mini Crosser 130T er futtet af

Det var en 24V 10A (330W).

Jeg kan ikke lige skaffe en 24V/10A, men kan få en 24V/5A.
De også hører også til en el-crosser, bare en anden model, men ladestikket er det samme som på min - et 3 benet stik!

Kan jeg bruge den i stedet?

Og hvis ja, hvad er så den tekniske forskel?

Er ikke interesseret i at El-geden futter af, da jeg har brug for den hver dag.

Ekstra P til et hurtigt (og godt!) svar

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 11-05-16 17:46

Hov, godt nok er der en påklistret Dymo mærkat på min gl. oplader, hvorpå der står 29V!!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-05-16 17:49

Når den får færre Volt og færre Ampere vil det tage længere tid at lade den op.

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 510 point
Dato : 11-05-16 18:14

Det betyder dobbelt så lang lade tid, i praksis vil du sikkert ikke bemærke det. Du har sikkert 2 x 12 V batterier i cross er en. Og de er serieforbundet så den skal lades med 24 V. Færre A betyder kun længere lade tid.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-05-16 20:27

Har du snakket med forhandleren af Mini Crosser, det er rigtig flinke, og har måske et godt tilbud, eller kan forklare at det måske er en sikring inden i din.
VH Palle

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 11-05-16 20:30

@ pallebhansen

Har haft den skilt ad, og begge sikringer er ikke gået, hhv. indgang og udgang!
Men der er nogle brændte loddesteder ved nogle triacs, spole og ved en speciel kondensator

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-05-16 22:37

Dobbelt ladetid, ellers intet problem.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 12-05-16 05:20

Der findes flere lader til 24v. Her er f.eks. en.
http://www.danpower.com/product/mascot-type-2045-24v10a-21/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-05-16 14:29

Benforbindelserne på de to skal være de samme. Ellers kan det kun gå galt.
Det er ikke laderen, som bestemmer strømmen, med mindre der er noget avanceret reguleringdelektronik i den, som finjusterer spændingen, så laderen ikke overbelastes.
elles er det batteriets tilstand, som afgør ladestømmen.
Det gør at din 5 A lader kan blive overbelastet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-16 20:59

Pladder transor.
Så godt som alle batteriers indre modstand er så lille, at det er laderen, som afgør strømmen.
Det er i det mindste min erfaring efter i 38 år at have undervist og vejledt i design og konstruktion af batteriladere. Sagt på en anden måde: Jeg er endnu ikke stødt på nogen opladelige batterier, hvor det var deres indre modstand, der begrænsede strømmen fra en rimeligt dimensioneret lader. Jeg er dog stadig åben for input i den retning, så du er velkommen.

Godkendelse af svar
Fra : dogvillestar

Dato : 13-05-16 18:07

Tak for svaret nilsg.