/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fundament og gulv til garage
Fra : pedroso
Vist : 743 gange
200 point
Dato : 07-05-16 20:20

Hej! Jeg er blevet varm på at købe en byg-sevl garage af træ. Fx hos Iglandgaragen. Eller fra et sted i Sverige, hvor de har et lidt større udvalg.

Størrelsen skal være sådan ca 5mx7m.

Men den skal jo stå på noget, og her tænker jeg på at støbe et fundament, for jeg vil gerne have et fast gulv indvendigt. Ellers kunne man nok bruge nogle punktformede sokkelsten eller hvad det hedder.

Selve jorden er ret fast i det, så jeg tænker ikke der er problemer med stabiliteten. Der er lavet jordbundsundersøgelse til det hus der er ved at blive bygget lige nu ved siden af, og den er fin.

Hvad er rækkefølgen på smarteste måde? Og hvad mon det vil koste alt i alt, når jeg ikke selv har lyst til at blande betonen - i hvert fald ikke det hele da jeg har prøvet det før og det tager en krig... er det nogenlunde sådan her man gør:

1. Grave en rende i 90 cm dybde (leje gravemaskine)
2. Fylde beton i renden
3. Fundablokke ovenpå, og afretning ved at efterfylde beton
4. Grave ud til gulv (gravemaskine igen?)
5. Kapillarbrydende lag - tykkelse?
6. Isoleringsplader - hvor tykke?
7. Membran
8. Støbe betongulv - tykkelse? Hvad med armeringsnet, er det nødvendigt? Og er det en ide at lægge slanger til gulvvarme bare for at være lidt fremsynet? Er det meget dyrere?

Jeg har fundet et par links, se nedenfor. Men det jeg er ude efter er de gode råd fra jer, der har prøvet det før, og kender til de små fif der gør det hele til en leg :)

Jeg tænker lidt på om man kan gøre noget samtidigt, så man sparer lidt tid. Fx koster det jo ekstra at få betonbilen ud 2 gange. Nu er det jo kun en garage.

http://www.fc-beton.dk/goer-det-selv-fundament_744.html
http://www.fc-beton.dk/stoebe-betongulv_800.html

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 08-05-16 08:22

Prøv at se på You Tube,der er en del gode råd.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-16 12:32

Hvis det er en garage skulle der vel ikke være nogen grunf til isolering.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-05-16 19:38

Bare et par strøtanker:

Du tænker vist ikke kun på en garage til din bil, men også på andet?

>5 gange 7 meter; fem er meget, men det er syv ikke, til en garage.

Og opvarmning, til bilen eller også til et værksted,
selv har jeg begge dele i vor side bygning, men kun med opvarmning i i værkstedet.

Måske skulle du kontakte en lokal bygge ekspert inden du begynder på alt for meget??

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 09-05-16 20:43

Det er muligt at jeg overgør det, men en ven sagde at når jeg alligevel skulle lave støbt gulv kunne jeg lige så godt lave det hele. Men det er altså kun til en garage/værksted.

Mit krav er vel egentlig bare at gulvet skal være fasT, og at garagen kan holdes frostfrit.

De 5 meter er nok fordi jeg godt vil have god plads, men har begrænset plads i længden.

Nu kender jeg ikke nogen lokal bygge ekspert der ikke koster penge, det var jo derfor jeg skrev her!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-05-16 21:51

5 gange 7 meter er OK, men for både garage og også værksted, som jeg formodede,
men så bør du vende det om, med bilen på tværs i den ene side.

Min kones gamle garage er kun godt 4,5 meter lang og under 4 meter bred,
min bil kan lige være der på længden og der er ikke megen plads til vinterdæk og andet.

Det samme er nu mit værksted, med lidt af hvert og også vinter varme.

Ikke noget problem ned at støbe fundament, men en ekspert koster ikke meget mere
end at du jo må leje en beton blander, så vær sikker på hvor du hælder cementen ud.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 10-05-16 07:21

Det bliver nok mest værksted, må jeg nok erkende. Bilen kommer nok kun ind til reparationer. Men ja, den kan jo vendes på tværs ellers, god ide.

Kunne man ikke lave en løsning med kun isolering i måske 15-20 cm og så beton ovenpå? Det er da ikke så meget ekstra arbejde tænker jeg. Eller giver det ikke mening at isolere gulvet overhovedet? Selve garagen bliver isoleret, og det bør vel kunne holde på varmen.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 10-05-16 08:44

Jeghar selv bygget et hobbyrum på 7x5 m.Vægge og gulv er opført i plader (glasfiber).Indvendig har jeg beklædt væggene med træplader,og 200 mm.isolering,loftet med 400 mm.Om vinteren kan jeg fint opvarme lokalet med en gasovn,det er nok væsentlig billigere end gulvvarme,selv ed hård frost kan jeg holde det frostfrit.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 10-05-16 10:18

Tak omahexen, men vil du også mene at isolering under gulvet er unødvendigt?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 10-05-16 19:42

Jeg har ikke isoleret under gulvet,og har ikke mærket noget til "fodkulde",da det skulle være billigt,blev der lagt fundablokke,reglar nedstøbt i stolpebeton,hvorefter der blev lavet en ramme til gulvbelægningen.Jeg har en afstand fra jord til gulv på 20 cm.Men om det kan betale sig at isolere under gulvet,er jeg lidt i tvivl om,jeg mener,er soklen og ydervæggene isoleret,skulle det ikke være nødvendigt.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-07-16 12:03

Hej igen, så blev ferien overstået.

Jeg skal til at komme i gang med støberiet. Jeg synes ikke jeg fik svar på rækkefølgen:

Grave render ud først, og støbe dem
Greve ud til gulv, og støbe gulv

Er det sådan - eller kan man ikke klare det hele på en gang, så man ikke skal have betonvogn ud 2 gange?

Eller skal jeg bare lægge fundablokke ned i renden hele vejen ne og så hælde beton i dem?