/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Oversættelse af opskrifter
Fra : netper
Vist : 831 gange
500 point
Dato : 24-06-03 12:26

Så har jeg igen fundet et par opskrifter på engelsk som jeg gerne ville have oversat, så jeg håber der er end er er frisk på det.

Mvh
Per

1200gr boneless Veal

1-can 440ml crushed tomato

1-medium onion chopped

3-cloves garlic finely chopped

½-cup olive oil

½-cup red wine

2 bay leaves

1-cup beef or vegetable broth

1-teaspoon sugar

1-sping of fresh basil

1½-cup Orzo pasta

Juice of one lemon

½-cup grated Kefalotyri or Parmesan cheese

Sea salt and freshly ground pepper

Cut veal meat into 8 pieces, rinse with cold water dry with absorbent paper. In a bowl combine meat, one-tablespoon olive oil and lemon juice stir and set aside.

Sauté onion and garlic until soft. Add meat, salt and pepper and sauté brown for farther 10’minutes.

Add tomato, basil and sugar, stir and simmer for 15 minutes. Then add wine and simmer on moderate heat for one hour, or until meat become tender.

Boil 5 cups of water, stir orzo in and parboil for five minutes.

Keep two cups of the orzo's boiled water and mix with beef broth.

Drain orzo in colander and stir into the tomato sauce.

Use four Giuvetsi clay dishes and each place two cooked pieces of meat, topped with pa-boiled orzo pasta until half. Add half cup of broth and the left over tomato sauce.

Cover each clay dish with foil and place them on baking tray and bake for farther 25minutes, or until juices absorbent by the orzo pasta. When almost done, remove foil, spread some Parmesan cheese and farther bake for about 8 minutes.

Serve hot with some additional grated cheese optional

Greek rosé or red wine recommended.

1-chicken 1.5kg

1-can 440ml crushed tomato

1-medium onion chopped

2-cloves garlic finely chopped

2-tablespoons olive oil

1-cup chicken broth

1-teaspoon sugar

1-sping of fresh basil

1½-cup Orzo pasta

Juice of one lemon

½-cup grated Kefalotyri cheese

Sea salt and freshly ground pepper

Cut chicken into 8 pieces, rinse with cold water dry with absorbent paper. In a bowl combine chicken, one-tablespoon olive oil and lemon juice stir and set aside.

Sauté onion and garlic until soft.

Add tomato, basil and sugar, stir and simmer for 20 minutes.

Place chicken in roasting pan, skin side up seasoning with salt and pepper and bake in 190c or 375f for 35 minutes.

Boil 5 cups of water, stir orzo in and parboil for five minutes.

Keep one cup of the orzo's boiled water and mix with chicken broth and baked chicken drippings for later use.

Drain orzo in colander and rinse lightly with cold water. Stir orzo in the tomato sauce.

Remove chicken from the oven and place in each giuvetsi dish 2 pieces of chicken add some orzo until ½ into giuvetsi, pour half cup of the chicken drippings and broth.

Cover each giuvetsi dish with aluminum foil place them in a large baking tray and bake for 25 minutes, until orzo absorbs liquids.

After the 25 minutes remove, aluminum foil spread the graded cheese on each and gratin 210°c-425°f for farther 8 minutes uncovered.

Serve hot with some additional grated cheese optional

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-06-03 13:13

Jeg prøver at finde tid her i eftermiddag
Frieda

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 24-06-03 18:00

Hej Per

Hermed den første opskrift. Det er sgu hårdt arb. - men skægt.

Jeg har jo stillet det op på den måde, som jeg selv har mine opskrifter stående. Det laver du jo bare om, så det passer til dit system.

Kalv ovnstegt i ildfast fad. (Veal Giuvetsi )

Ingredienser:
1,2 kg. skært kalvekød
4,5 dl. fint hakkede tomater
1 mellemstort hakket løg
3 fed hvidløg fint hakket
½ cup olivenolie
½ cup rød vin
2 Laurbærblade
1 cup bouillon kalv el. grøntsager
1 tsk. sukker
En dusk frisk Basilikum
1½ cup Orzo pasta (Byg pasta)
Citronsaft
½ cup revet Kafalotyri ost eller Parmesan ost
Middelhavssalt og frisk malet peber

Fremgangsmåde:

Skær kalvekødet i 8 stk. og skyl det i koldt vand. Tør det i køkkenrulle.
Put kødet, 1 spsk. Olivenolie, og citronsaft i en skål. Rør det rundt, og sæt det til side.

Sautér løg, hvidløg til de er bløde (klare). Tilsæt kødet, salt og peber, og sautér videre i ca. 10 min. til kødet er brunet

Tilsæt de hakkede tomater, basilikum og sukker. Lad det under omrøring simre i 15 min. Tilsæt derefter vin og lad det hele småsnurre i en times tid – til kødet er mørt.

Kog 5 kopper (cups) vand, og rør Orzo pasta i til forkogning i 5 min.
Tag 2 kopper af pasta vandet og bland med kødsuppen

Hæld Orzo pastaen op i et dørslag eller si, og hæld den derefter under omrøring i tomatsaucen.

Brug 4 Giovetsi (ildfaste portions fade / skåle), og læg 2 stk. kogt kalvekød i hver, som ”toppes” med den forkogte Orzo pasta til skålen er ca. ½ fuld. Fyld derefter ½ cup af bouillonen i hver, og fordel derefter resten af tomatsaucen i skålene.

***( Jeg er lidt usikker på denne sidste sætning, men jeg kan ikke få det til at passe på anden måde) Add half cup of broth and the left over tomato sauce.***

Dæk hvert fad / skål med folie, og sæt dem på en bageplade i 25 min. Eller indtil væsken er absorberet af Orzo pastaen. Lige før de er færdige fjernes folien, og retten drysses med Parmesan el. Kefalotyri ost og “bager” videre i 8 min.

Serveres meget varmt med yderligere revet ost som tilbehør.

Græsk Rosé elle Rødvin anbefales til retten.

Kefalotyri
Hård ost med helt tæt bygning med få jævnt fordelte uregelmæssige huller.
Smagen er mild, letsyrlig, salt og med smag af fedtspaltning.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 24-06-03 18:01

Ahhh.... det med cup, klarer du selv det?? Jeg glemte det.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 24-06-03 18:03

Ja det kan jeg selv klare, plejer at omregne den til 2½ dl

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 24-06-03 18:14

Fint nok.
Skal lige have noget mad. Blir' sulten af, at sidde med opskrifter.

Kim

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 500 point
Dato : 24-06-03 19:55

Hej Per. Her har du så din kylling.

4 personer
Ingredienser:
1 kylling 1.5kg
4,5 dl fint hakkede tomater
1 mellemstort hakket løg
2 fed fint hakket hvidløg
2 spsk. oliven olie
1 cup hønse bouillon / fond
1 tsk.sukker
1 dusk frisk Basilikum
1½-cup Orzo pasta
Citronsaft
½-cup revet Kefalotyri ost
Midelhavssalt og friskkværnet peber
--------------------------------------------------
4 giuvetsi ildfaste fade / skåle

Skær kyllingen i 8 stk. Rens dem under koldt vand og tør dem godt .
Put kyllingestykkerne i en skål med 1 spsk. olivenolie og citronsaft og rør det rundt, og sæt det til side.

Sautér løg og hvidløg til de er bløde(klare).

Tilsæt tomater, basilikum og sucker, og lad det simre under omrøring i 20 min.

Læg kyllingestykkerne i et ildfast fad med skindsiden opad, og drys med salt og peber. Lad det stege i ovnen i 35 min. ved 190 gr.

Kog 5 kopper (cups) vand, og rør ”orzo” pasta i til forkogning i 5 min.

Tag en cup af det kogende pasta vand, og bland det med kyllinge bouillon og stegeskyen fra kyllingestykkerne. Gem det til senere.

Hæld den forkogte pasta op i et dørslag / si, og skyl den forsigtigt i koldt vand. Rør pastaen i tomatsaucen.

Tag kyllingestykkerne ud af ovnen, og læg 2 stykker i hver af de ildfaste Giovetsi skåle. Fyld skålene med orzo pasta til de i alt er ½ fyldt. Hæld yderligere ½ cup af bouillon og stegesky i skålene
Dæk hver skål med alufolie, og sæt dem på en bageplade i ovnen i ca. 25 min v. 190 gr. Pastaen skal have absorberet væden i skålene.

Når dette er sket tages de ud. Fjern alufolien, og drys hver skål med reven ost. De skal nu have yderligere 8 min i ovnen v. 210 gr.

Serveres meget varmt og med ekstra revet ost.

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 25-06-03 10:56

Tak for svaret ram2.