/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
mini-antenne til T28/39/320/29/o.s.v.?
Fra : lyngeled
Vist : 668 gange
50 point
Dato : 12-12-01 01:35

Hej!
Er der nogen der ved noget om eller har prøvet den miniantenne man kan få forskellige steder i netbutikker f.eks.? Den må vel næsten helt sikkert give et dårligere signal? Den er jo næsten 1/3 af normal størrelse. (man kan få den på net-mobil.com)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 02:26

lyngeled skrev i meddelelsen ...
Den må vel næsten helt
>sikkert give et dårligere signal? Den er jo næsten 1/3 af normal
>størrelse. (man kan få den på net-mobil.com)
>

Hej.
Jeg har en til min GA628 og kan ikke mærke forskel.

Mvh.
Torben

Kommentar
Fra : lyngeled

Dato : 12-12-01 12:46

hvad så med batteritiden, øger den så istedet? De siger at hvis telefonen får dårligere signal så skruer op for styrken, som så bruger mere strøm..

Accepteret svar
Fra : hoejbjerg

Modtaget 50 point
Dato : 12-12-01 12:53

Det er således, at en antenne normalt er 1n såkaldt 1/4 bølge, dvs, det 1/4 af frekvensen, der udregnes 300000/med frekvensen (Mobiltelefon 900 eller 1800 MHz)x1/4 resultatet vil så give størelsen på antennen. Jo lavere frekvens, ja så bliver antennen længere, og højere frekvens, så bliver antenne kortere.

Som sagt er alle antenner 1/4 bølgeantenner og det har noget med srørrelsen at gøre( praktisk når man taler omfrekvenser på 1-70 MhX, - men i sådan antenne er der ingen forstærkning. Betrakt antennen som en stemmegaffel, den skal svinge lige nøjagtigt på frekvensen. Det ideelle er dog 5/8 bølge antenne nder er typisk en forstærkning på ca 5 DB. Man kan så med miniantnner godt sjusse sig lidt frem, og for at kompencere for størelsen, indsætter man en spole på det stykke antenne ellers ville have.F.eks, skal antennen være 1 meter, ja så kan man godt lave den på F.eks 30cm. og så indsætte en spole på af kobbertråd på 70 cm. det er noiget der skal egnes nøjagtigt ellers vil bøjgerne blive ståpende i antenne, dcs, antennen kan ikke konne af med sin effektr, og der vil ske det, ar ens sender brænder af, det er derfor man ved nogle telefoner eller andre apparater med teleskopantenne, skal huske at trække den helt ud når der sendes. Men ved hjælp af matematik, og liidt sund fornuft, samt elektronik, - kan man godt lave en 5/8 bølge, og den vil som regel være mindre fysisk, grundet spolen, så køb gerne en lille antenne, jo højere pris , ja kan du regne med at der ee stoppet noget elektronik ind, for ar få den mest effektive antenne, - pris & kvallitet hører som bekendt sammen.

Det var et noget teknisk svar, - men konklutionen er køb bare en lille antenne, den vil som regel virke bedre end den originale. Den originale er sat på mobilen for at spare penge, så telefonen kan sælges så billigt som muligt. Det vil kun gøre telefonen dyrere at bruge en avanceret antenne - KØB BARE EN MINNI DEN ER BEDRE END DEN ORIGINALE. Det dyrerere mobiltelefoner så som NIKIA 8210 har ingen synlig antenne, det er elektronik der sidder inde i telefonen.

God fornøjelse og glædelig jul

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-01 11:58

On Wed, 12 Dec 2001 00:34:42 GMT, "lyngeled" <lyngeled.news@kandu.dk>
wrote:

>Hej!
>Er der nogen der ved noget om eller har prøvet den miniantenne man kan
>få forskellige steder i netbutikker f.eks.?
Jeg har prøvet en fra Thansen på en R320. Så længe der var god dækning
var den umærket men så snart man kom ud var dækningen var mindre god
var den mærkbart ringer en std. antennen. Den var så dårlig at jeg
sendte den tilbage.

En lidt dyre men helt sikkert bedre løsning kunne være at købe en T65
eller T68

mvh
Anders

Kommentar
Fra : hoejbjerg

Dato : 13-12-01 15:59

Som jeg skrev i mit svar, er en lille antenne, ensbetydningen af at den er neddroslet(Antennen er forlænget med en spole.Her er det som ved alt hvad man køber så hænger pris og kvallitet sammen. Så- det er ikke sikker du skal købe hos T.Hansen.

Der er andre steder, man kan få sine varer. Der er hewlt sikkert en der ligger inde med en minni-antenne som passer til din telefon. DU SKAL ved køb, spørge sælgeren hvor mange DB ´s forstærkning der er i antenne, typisk vil sådan en antenne have, mindst 2 DB, - men du skulle gerne op på 4-5 DB, så er det noget der "rykker", ved at have en antenne med forstærknings-grad i en eller anden, henter du også det hjem som ellers ville være gået tabt, når antennen bliver gjort mindre. SÅ hvis T.Hansen har en lille antenne med et godt DB tal, så køb den endelig,

Der er som sagt andre steder hvor man kan handle men jeg vïl ikke her sidde og gøre reklamere , - men du kan jo kontakte mig (Se min profil)

Godkendelse af svar
Fra : lyngeled

Dato : 13-12-01 23:36

Det er et meget uddybende svar - ret interessant. Men kan der være sparet på den antenne som er på T28? Den har jo kostet 4000.. engang. Så kan den ikke allerede være afkortet, eller hvad? Ud fra formlen du skriver skal en antenne (gennemsnit af 900 & 1800) c.a. ½ m. - det er dog såvidt jeg ved ikke en lige antenne, men en slags
"progressiv helix" - altså en stigende spiral. (det må vel så være en anden beregning m.h.t. længde) ...

tak for hjælpen !