/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Quooker
Fra : bv32
Vist : 584 gange
20 point
Dato : 08-04-16 12:46

Der står i brugsvejledningen til vores quooker, at "overtryksventilen på sikkerhedsventilen skal udluftes regelmæssigt", men ingen forklaring om, hverken i brugsanvisning eller på nettet, hvordan det gøres.

Så, hvordan udluftes overtryksventilen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-16 14:41

De gamle havde en vippeanordning, men de nye har knop med riller øverst og den skal bare drejes evt med en såkaldt pappegøjetang.
Hold øje med om der er en pil som angiver testretningen. Der kommer en del vand ud hvis du ikke drejer videre så den lukker igen.

Afløbsrøret skal have frit afløb lodret ned.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 08-04-16 15:39

Min er vist bare en grå knop uden riller. Når jeg drejer den mod uret kommer der vand ud og hvis jeg så drejer videre klikker der noget og stopper den igen. Har jeg så udluftet?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 09-04-16 20:01

Du har ikke udluftet men bare afprøvet din sikkerhedsventil.

Din keddel udlufter normalt sig selv.

Men radiatorsystemet, skal som regel udluftes manuelt.

1. Stop centralvarme cirkulationspumpen (ikke at forveksle med varmtvandscirkulationspumpen)
2. Vent 10 minutter
3. Løsne den lille udlufterventil som sidder i modsatte ende af termostaten............en lille smule
4. Lyt efter et piiifttt og vent til der kommer vand (hold en klud omkring for vandet er snavset)
5. gør det ved alle radiatorer
6. hold øje med om der er vand nok og 1,5 bar er nok til et etplanshus
7. Efterfyld med slangen via de to studse
8. Den ende af slangen, der sættes på fyret skal ikke skrues helt fast før der lige er kommet lidt vand ud.......................ellers kommer der mere luft ind igen.
9. Start cirkulationspumpen igen.

Ps. Påfyldningsslangen må ikke sidde permanent.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 03-05-16 13:51

Tak for svaret Eyvind.