/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
granitskærver
Fra : Skorpion
Vist : 4283 gange
100 point
Dato : 24-06-03 02:09

Jeg har en 40 meter lang indkørsel hvor jeg vil have lagt sorte granitsten i. Der er i forvejen hvide perlesten. Kan man skrabe det øverste lag af, stampe det og bruge det som stabilgrus, og derefter lægge sort granitsten over? Hvor tyk lag granitsten skal der være, og vil de hvide sten blande sig med de sorte med tiden?
Hvad med prisen på garnitskærver, jeg har søgt mange steder, og må sige at priserne svinger meget. Hvor finder man dem billig, bor i midtjylland.
På forhånd tak
Skorpion

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 100 point
Dato : 24-06-03 09:30

Kære skorpion
Du kan ikke bruge de hvide perlesten som stabilgrus. Perlesten er en størrelsessortering med en ensartet størrelse. Stabilgrus har en jævn kornkurve, dvs. det består af sten i en vis størrelse og nedad til helt fint sand. Det er denne sammensætning, der får det til at kitte sig sammen og låse. Det vil perlestenen aldrig gøre. De bliver ved med at glide i forhold til hinanden, så der er ikke andet for end at grave dem af.
Når du istedet vil ha' sort granit, må jeg først spørge dig, hvilken størrelse du har i tankerne? Det fås lige fra skærver, som du kender dem fra jernbanen, og til stenmel, som er finknust granit, der pakker helt tæt.
Hvad angår priserne, så er der stor forskel ja, men prøv forskellige stenimportører og hold dig langt væk fra byggemarkederne. De er alt for dyre!
Rikke

Kommentar
Fra : summer

Dato : 24-06-03 13:22

rcn har for så vidt ret. Hvis det er stor mængde perler, så ville jeg dog ikke betænke mig på at gøre som du er inde på. MEN jeg vil blande en cement/sand-blanding 1:5 vællinge agtig i konsistensen og hælde ud over perlerne. Lad det hærde op nogle dage og lægge skærverne ovenpå. Lidt afhængig af skærvestørrelsen vil jeg mene ca. 10 cm. tykkelse. Prisen skal ligge omkring 125kr. pr. m3 m. leveret, for at være fornuftig.

mvh
summer

Kommentar
Fra : carten

Dato : 29-06-03 18:00

fjern det ral du har i forvejen så købe noget der hedder fiber tex det forhindre at der kommer ukrudt,græs og lign op imellem og du slipper for at sprøjte det så meget. Det kan fås ved de fleste byggemarkeder Evt. mørtel kompagniet
Granit skærver´ne er nok billigst i Randers og omegn for der er en del importør der oppe omkring.det er rimeligt langt de skal transporteres så det kan ende med at koste det samme.

Ps. HUSK at tjekke at de er helt sorte inden du køber nogen for det sker somme tider at de kan være meget mørkeblå .Men bliver solgt som sorte.Ta Evt. lidt vand og hæld over så kan det som regel ses.

Held og lykke

Kommentar
Fra : carten

Dato : 29-06-03 18:02

PS fiber tex er nærmest en dug man liger ud over det jorden det købes i ruller af forskellig Længde og bredde

Kommentar
Fra : Skorpion

Dato : 29-06-03 18:41

Det er fint med fibertex, hvis man ikke skal køre på det. Jeg har fået at vide at granitskærver vil skære hul i fibertexen når der bliver kørt på det. Jeg fik fortalt af en anlægs gartner at 3 cm lag granit skulle være nok til at køre på, og til at holde ukrudt væk. Kommer der mere på, vil det ikke være til at køre i. Jeg synes bare ikke at det lyder af megetl.

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 30-06-03 10:15

Anlægsgartneren har ret i både det med fibertexet og tykkelsen.
Rikke

Godkendelse af svar
Fra : Skorpion

Dato : 01-07-03 18:55

Tak for svaret rcn. Et sidste spørgsmål. Ang. havedugen, der findes fibertex og noget der hedder plantex, det er billigere, set i jem & fix. Er de to lige gode?

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 02-07-03 09:57

Der findes mange forskellige geotekstiler som ikke alle forhandles under deres produktnavn, så jeg vil nødig udtale mig om de nævnte. Istedet vil jeg anbefale dig at søge rådgivning hos en af producenterne:

Fibertex A/S
Svendborgvej 2
DK-9220 Aalborg
Denmark
Tel. +45 96 35 35 35
fibertex@fibertex.com

eller

Byggros
+45 59 48 90 00
http://www.byggros.dk giver nogle fine anvisninger.

Held og lykke

Kommentar
Fra : hemijola

Dato : 18-11-03 12:28

Hej hmmmm Vi lagde på et tidspunkt skærver i en stort stykke hos en kunde, MEN lavede en fatal fejl !! vi lagde fibertex under !! ... skærverne bliver ikke stabile men glider rundt på fibertexen og de steder hvor der er megen "trafik" kommer den til syne efter en periode.... så her er hvad jeg plejer at gøre fordel 2- 3 cm skærver og vibrer dem herefter, ovenpå ligges 1-3 cm løse skærver, min erfaring siger at det giver det bedste resultat !. mht. levarendør, du bor i midtjylland, ude ved Spjald har NCC Danmark en stor lagerplads, hvor der er MANGE forskellige typer skærver, her vil du både kunne se og købe håber jeg har været til lidt hjælp

L