/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Omvendt osmose
Fra : jesper.s
Vist : 597 gange
200 point
Dato : 30-03-16 16:34

Hej.

Jeg har påtænkt at købe et omvendt osmose anlæg til mit akvarium på 200 L.

Men ingen steder kan jeg finde hvor mange liter vand man kan lave, før man skal skifte patroner.

Det er et spørgsmål om det kan betale sig at købe det, da jeg bor i Alanya Tyrkiet, hvor jeg kan købe vandet for ca. kr.12 for 19 L.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 30-03-16 18:10

Det er en hel del nemmere for dig at købe det, det kan tage lang tid at udvinde det

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-16 19:25

Mit akvarie klarer sig fint med regnvand.

Det må være noget meget dårligt vand i har i hanerne, siden det ikke duer til akvariefisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-16 11:27
Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 01-04-16 05:27

Tak for svarerne indtil videre.

Regnvand her i Alanya tør jeg ikke bruge, da jeg tror der er meget støv mm. fra bjergene omkring byen. Vandet i hanen er ok til alm. akvariefisk, men jeg har tænkt mig at lave det om til Discus akvarium, og der er vandkvaliteten ikke god nok. Dette har jeg fået oplyst af både dyrehandlere og private.
Ja, jeg har også kigget på minizoo, men der står kun hvor mange liter om dagen man kan lave, ikke hvor mange liter man kan lave før man skal skifte patroner.
.

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 01-04-16 13:59

patroner holder meget længe.

jeg arbejder på et skib hvor vi selv laver vandet og vores div filter kører omkring 25000 timer. så det bør ikke være et problem med dine patroner

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 01-04-16 17:50

Hvis det var mig så ville jeg bruge regnvand - og så et kaffefilter.

Derudover ville jeg bruge et multi meter til at måle modstanden igennem vandet - for at sikre mig at der var få ioner i vandet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-16 20:32

Du kan bygge et lille sandfilter hvor der tilføres luft ...................altså et ganske almindeligt vandværk som bruges i Danmark. Ved at tilføre luft uskilles en del og bl.a okker (jern) som jo kan sætte sig i gællerne. Yderligere kan vandet ledes gennem et micronfilter.
Sandfilteret kan returskylles. Micronfilteret kan manuelt renses mekanisk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-16 20:53

Citat
Hvis det var mig så ville jeg bruge regnvand - og så et kaffefilter.

Tager det alt forurening - i Tyrkiet../ USSR = bortset fra støv

Gør som Eyvind foreslår, et ´lille´ akvarie med diverse almindelige hurtigt voksende planter/ bundlag der filterer vandet og en ´dyk´ ?? pumpe til det hele, det bruger mange Danskere også for at filtere Nitrit??/eller er det Nitrat? tror jeg det er, væk fra vandet - simpelt, men kræver diverse ting og sager.
https://www.youtube.com/watch?v=aw9wSxBVTWc
Det minder lidt om noget jeg havde et spørgsmål om , men det var vist bare en markejer der ville blære sig, det det i dag ligner noget der ikke hører hjemme på en mark/ miljø forbedring.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-16 20:59

Citat
(jern)

Der må være forskel på Jern - mit akvarie for en mindre dosis hver uge og min planter stor TRIVES med det - men igen er der sikker forskel på kemikalier og GØDNING osv.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 02-04-16 06:46

Hej Thomas_Mygind.

Er det sådan en måler du mener?

http://www.dkvolt.dk/webshop/vandmaaler-tds3/

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 200 point
Dato : 14-04-16 20:58

Ja, det vil være rigtigt fint.

Selv vil jeg bruge et multimeter fra Harald Nyborg og måle Ohm - som også kan bruges til meget andet. Så ville jeg måle med 5 cm mellemrum mellem de to målepinde - og sammenholde det overfor regnvand og drikkevand. Jo højere Ohm jo mindre indhold af salt-ioner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-04-16 21:12

Der er jo også denne
http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&product_id=139

Det er microsiemens man måler ledningsevne med.

Du kan fjerne ret meget med et micronfilter, som ligger i en holder så det kan tages ud og vaskes rent. Det brugte vi til knægtens akvarier en gang for længe siden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-04-16 21:15

Og køber du sådan en dims, så stik den ikke ned i kalibreringsvædsken men hæld lidt op og mål der.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 17-04-16 09:38

Tak for svaret Thomas_Mygind. Og tak til alle jer andre.