/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
BilstrupV: Afstand fra vej til plovfure
Fra : BilstrupV
Vist : 425 gange
100 point
Dato : 24-03-16 08:24

Point til LINKET som angiver reglerne for afstanden fra vejkanten til plovfuren. (Mine evner på Google er ikke tilstrækkelige)

Accepteret svar
Fra : JanusN

Modtaget 60 point
Dato : 24-03-16 08:30
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-03-16 09:59

Du kan nok få et hurtigere svar i kommunens vejafdeling, de er hurtigt ude hvis en landmand sniger sig til en ekstra fure der hvor der ingen grøfter er.

Men dem der færdes på vejene skal jo holde sig på vejen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-03-16 12:25

Det kan der altså ikke gives et enkelt og generelt dækkende svar på.

For det afhænger af om vejen er udskilt fra matriklen på det aktuelle stykke vej (udskilt = "officiel" offentlig vej) eller ikke.

det er kringlet fordi en offentlig vej der går hen over privat område kan stadig stå registreret som en "ikke-udskilt vej".
For ikke udskilte veje gælder det der kaldes Dyrkningsgrænsen som skal fremgå af landmandens Markkort.

Men på udskilte veje er hovedreglen, at vejarealet udgør kørebane, vejrabatter, evt. grøfter og hvis der er grøfter, en bræmme udenfor disse på 63cm (= 1 vej-alen), så umiddelbart ser det ud til, at hvis det er langs en vej uden grøft, skal der minimum være en bræmme/rabat på 63 cm.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-16 13:07

Med vejkant til plovfure gætter jeg på at du mener: Fra kørebanens kant til plovfuren
vejen er kørebane, rabat og eventuel grøft og Dova har svaret korrekt: Kørebanen + vejalen, er der en grøft så er vejalen målt fra grøft til plovfure, bondemanden må ikke dyrke jorden nærmere end en alen fra grøft eller kørebane

Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 31-03-16 20:35

Tak for svaret JanusN.