/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
sende mail fra Win7 til Ipad - Jpg fil
Fra : ingelein
Vist : 797 gange
50 point
Dato : 19-03-16 19:38

Hej
Jeg ville sende en mail med et billede til min Ipad fra min PC. .....Øv, jeg kunne ikke åbne filen, der var vedhæftet som "winmail.dat".
Jeg har googlet mig frem til årsagen, men kan jeg på en anden måde få sendt billedet til en Iphone eller Ipad udenom winmail?
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-16 19:46

Hvis du ved at det er en jpg fil så kan du måske omdøbe den til et format som Ipad kan tyde, eventuel bruge et billedprogram til at gemme billedet i et andet format, for eksempel .png
Ellers kan du logge ind på din mail konto i browseren og sende derfra, forslag som jeg stiller uden at vide hvad winmail er for en størrelse, mig bekendt er der ikke indbygget en mail app i Windows 7

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-03-16 20:11

Hej Ove
Det er ikke Jpg filen der er noget i vejen med. Det er Outlook der åbenbart ikke kan sende til IOS styresystemer.
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-03-16 20:15

Omdøb filen! (Til *.jpg el. *.jpeg)
*.dat filer er noget andet:
Citat
DAT   AVG 6 Integrity Database (AVG Technologies)
DAT   PestPatrol Data/Scan Strings (PestPatrol, Inc.)
DAT   Clarion DOS Database (SoftVelocity)
DAT   Oric Atmos Snapshot
DAT   Allegro Generic Packfile Data
DAT   My Personal Programmer Distributed Project (M:Pact Technologies)
DAT   LithTech Game Compiled Level File (Touchdown Entertainment, Inc.)
DAT   Walkman NW-S23 MP3 File Storage Container (Sony)
DAT   UFOCaptureV2 Map (SonotaCo)
DAT   Norton Disk Doctor Undo File (Symantec Corporation)
DAT   TomTom Traffic Data (TomTom International BV)
DAT   Inno Setup Uninstall Log (Jordan Russell)
DAT   LabVIEW Binary Datalog (National Instruments Corporation)
DAT   Daqarta Extended Audio Data (Interstellar Research)
DAT   PHASES Free Form Input File
DAT   PSpice Numerical Data File (Cadence Design Systems, Inc.)
DAT   DBISAM Database Table (Elevate Software, Inc.)
DAT   Propilkki Game Data (Procyon Products)
DAT   Windows Registry Hive (Microsoft Corporation)
DAT   BLUEWAVE File
DAT   Data
DAT   Digital Audio Tape
DAT   Exchange Server Error Message (WINMAIL.DAT) (Microsoft Corporation)
DAT   Commodore 64 Audio
DAT   Gunlok Archive
DAT   Internet Explorer Cache File (Microsoft Corporation)
DAT   MapInfo Native Data Format (Mapinfo Corporation)
DAT   Mitsubishi DJ-1000 and Photorun Native Format
DAT   MS Word for DOS File
DAT   Nascar Racing Archive
DAT   Nero CD Speed Results File (Nero AG)
DAT   Novell Message File
DAT   RDXR020305.DAT is Morpheus Adware
DAT   SHARP MZ-series Emulator RAM-Disk File
DAT   SPOT Graphic
DAT   Terrasoft Dataset Definition File
DAT   Unfinished FastTrack Download
DAT   VCD and/or SVCD File
DAT   Video CD MPEG or MPEG1 Movie
DAT   VMS Data File
DAT   WordPerfect Merge Data (Corel Corporation)
DAT   Z80 Spectrum Emulator Snap/File Format
DAT   Chuzzle Saved Game
DAT   Peachtext List Manager (Peachtree Software (Sage Software SB, Inc.))
DAT   SeeYou Waypoint (Naviter)
DAT   Runtime Software Disk Image (Runtime Software)
DAT   Guild Wars Data (ArenaNet, Inc.)
DAT   Shareaza Thumbnail (Shareaza Development Team)
DAT   Windows 9x Registry Hive (Microsoft Corporation)
DAT   EasyRecovery Saved Recovery State (Kroll Ontrack Inc.)

Kilde: http://www.filext.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-03-16 20:16

Jeg har lige sendt en JPG fil fra min Gmail og den ryger automatisk så jeg kan læse den på min iPhone, og der åbnede jeg fint den vedlagte JPG fil.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-03-16 21:39

Ja, det kan godt være, men nu spørger jeg jo om, hvorfor min Outlook laver filen om. Man kan købe en apps til Ipad, som kan konvertere filen, men det er ikke det, jeg gerne vil.
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-03-16 21:45

Hvis du vil vide, hvorfor Outlook laver filen om, må du spørge MS, men hvis du vil have filen over, kan du bruge min fremgangsmåde.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-16 21:47

Outlook laver ikke filen om, det er din Ipad som ikke kan forstå hvad .jpg er for en størrelse og derfor kalder den .dat, prøv at omdøbe filen på Ipad og kalde filen for .jpeg i stedet for .jpg-
Ellers bliver du nødt til at billeder i et andet format for eksempel .png

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-16 21:49

Citat
Det er Outlook der åbenbart ikke kan sende til IOS styresystemer
du misforstår det er Ipad eller IOS som ikke kan tyde .jpg

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-03-16 21:50

Se mit indlæg. Den kan sagtens tyde JPG formatet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-16 22:35

Der tager jeg så fejl, ved at læse på nettet ser jeg at det er en fejl i Outlook, du kan løse problemet ved at bruge mailklienten Outlook som modtager også.
Eller bruge et andet program til at sende og modtage mail på din Windows:
https://www.mozilla.org/da/thunderbird/

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-03-16 22:43

Ja o.v.n.
Jeg har også lige læst mig til en lang søforklaring om hvad jeg kan gøre. Det var dog utrolig indviklet. Jeg må se om jeg kan sende fra en anden mailkonto eller måske direkte fra TDC.
https://support.microsoft.com/da-dk/kb/958012
Ingelein

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 50 point
Dato : 20-03-16 14:09

Nu blander jeg mig lige en gang, der har været ret så mange forkerte forklaringer og det hjælper jo ikke.

winmail.dat er ikke en fejl i Outlook, det er heller ikke en fil der er omdøbt (vedhæftninger kan dog godt være medtaget i winmail.dat filen).
Hvis du i outlook bruger RTF format i puttes alle formateringer i winmail.dat sådan at outlook kan vise indholdet rigtigt.
Hvis er billede så er indlejret i meddelelsen så puttes billedet med ind i winmail.dat (indlejret = en del af formateringen) på lige fod med skrifttyper, fed/understreget/skråtstillet tekst, links, skriftfarve og anden formatering.

Løsningen for dig er at du i outlook vælger at den skal sende i ren tekst format, så virker det som ønsket.
Jeg kan ikke lige huske præcis hvor indstillingen er, måske nogen andre lige graver det frem

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-16 15:46

Smart EXTERMINATOR :
Citat
Løsningen for dig er at du i outlook vælger at den skal sende i ren tekst format, så virker det som ønsket.

..og så belærer du også lige undertegnede ..og andre om; hvad email sendt/modtaget i tekstformat; vedkommer, hidrører eller har indflydelse på: VEDHÆFTEDE filer i Outlook? ...eller andre email klientprogammer?

Jf.
Citat
..sende en mail med et billede til min Ipad fra min PC.

..jeg kunne ikke åbne filen, der var vedhæftet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-03-16 21:50

Citat
..og så belærer du også lige undertegnede ..og andre om; hvad email sendt/modtaget i tekstformat; vedkommer, hidrører eller har indflydelse på: VEDHÆFTEDE filer i Outlook? ...eller andre email klientprogammer?

Det syntes jeg da at jeg allerede skrev
Citat
Hvis er billede så er indlejret i meddelelsen så puttes billedet med ind i winmail.dat (indlejret = en del af formateringen) på lige fod med skrifttyper, fed/understreget/skråtstillet tekst, links, skriftfarve og anden formatering.

Simpel søgning giver denne side fra Microsoft, https://support.microsoft.com/da-dk/kb/278061
Den siger også at du skal skifte fra RTF til simpel tekstformat.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-16 06:19

Det er forskel på indlejrede og vedhæftede DATA. Det medgiver jeg gerne, så på den led har du helt ret ...og alligevel: Sender du en mail med billeder, sideformatering i (X-)HTML mv. som ren tekst? Tjaeh... så får du? Netop: REN tekst.

Som spørgsmålet er stillet handler det om vedhæftede *.jpg/*.jpeg filer.

Jeg har så muligvis misforstået emnet?

..men det kan kun ingelein afgøre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-16 06:24

Ps. Selvom man beder om at sende/læse mail som ren tekst, så kan f.eks. billeder eller filmklip i ethvert tilgængeligt format sagtens vedhæftes og sendes/læses sammen med mailen uden problemer.

Jeg sender/modtager/læser AL min mail i rent tekstformat, men har ingen problemer med vedhæftede filer af den grund

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-03-16 17:42

Jeg har nu prøvet at sende som RTF , hvor jeg normalt sender som HTML. Det blev også konverteret til winmail.dat, som jeg ikke kunne åbne.

I Outlook kan man som 3. mulighed vælge Ren tekst. (Det ligger under en dropdown i menuen, hvor man kan vælge HTML, RTF eller Ren tekst.

Og .......... med Ren tekst kan jeg sende billederne.
Tak for svaret Molokyle - hvis det var dig, som bragte løsningen?
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 22-03-16 09:47

Tak for svaret EXTERMINATOR.