/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
sygedagpenge
Fra : hovsada
Vist : 355 gange
100 point
Dato : 14-03-16 21:43

en ven af mig har været på sygedagpenge i næsten 22 uger. Han har stdig ikke fået nogen diagnose efter blodprøver og diverse tests på Rigshospital ( hukommelsesklinik og hjerteafdeling) han et usædvanlig træt og har dårlig korttidshukommelse og efterhånden ret modløs og bekymret.
Han skal til en aftalt, men udsat undersøgelse igen på Rigshospitalet i midten af april .
Han er 63 og selvstændig, men ved at miste kundegrundlaget og har desuden fået familiere bekymringeroveni.
Jeg har i dag været med ham til en indkaldt samtale i jobcentret og har efterfølgend fået et brev , hvor han får meddelelse om at sygedagpengene ophører 31.3. og han har 8 dage til at anke afgørelsen ved en partshøring !?
Jeg har foreslået ham at søge fortidspension, men det blev koldt afvist mundtligt af sagsbehandleren !
...er det virkelig sådan , man behandler en syg borger, som har svært ved at overskue sin situation og fremtid. Jeg prøver at hjælpe med praktiske ting....betalinger-aftaler og kørsel, men bor ikke lige i nærheden og kender ikke alle reglerog paragraffer indenfor sygdom og hjælp.
mon nogen her har gode råd ( IKKE råd om behandling og mistanke om depression...det er ikke spørgsmålet !)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-03-16 22:32

Citat
er det virkelig sådan , man behandler en syg borger

Åbenbart i dagens Danmark og det er blevet værre gennem årene - du skriver ikke alder/ og Diagnose, som kan have stor betydning.
Nu er det vist ikke lige en sagsbehandler der skal bestemme om en person skal have pension ELLER er det, den kan du vist anke og hurtigst muligt.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 14-03-16 22:51

har skrevet at han er 63

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 14-03-16 22:52

og han har stadig ingen diagnose kun en formodning !!!!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-03-16 23:00

Citat
Han er 63 og selvstændig

Sorry..
Men i den alder er der vel ikke langt til Pension/ egen pension osv - måske derfor de afviser, da den slags ting kan tage flere år (i værste tilfælde) med indkaldelser/ udtalelser fra/ til Speciel Læger.

Citat
stadig ingen diagnose kun en formodning !!!!

Mere svært for det Offentlige at bedømme.

Kan godt se problemet fra begge sider - men hvad siger de i Jobcenteret, hvis de har noget at skulle sige i den forbindelse.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 14-03-16 23:14

Problemet er jo at han ingen diagnose har fået og derfor ingen behandling udover lidt blodfortyndende...for en sikkerheds skyld !!
Men får kan ingen økonomisk hjælp, gir han helt op ...og jeg har hørt at sålænge der ligger en ansøgning om førtidspension, mens han får sygedagpenge, kan de ikke tage dem fra ham.
Men sagsbehandleren i jobcentret siger at hun skal bevilge det og at han ikke kan få det fordi hans sygdom er statisk....Det har hun vurderet og kaldt den !?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-03-16 01:05

Citat
Men får kan ingen økonomisk hjælp, gir han helt op ...og jeg har hørt at sålænge der ligger en ansøgning om førtidspension, mens han får sygedagpenge, kan de ikke tage dem fra ham.
Men sagsbehandleren i jobcentret siger at hun skal bevilge det

Nu er det lang tid siden jeg har haft noget med det Offentlige at gøre, så ved ikke hvad et Jobcenter er for en ´genstand´ da jeg fik smidt en Førtids i hovedet, var det det Offentlige (Kommunen) der søgte det for mig/ ikke omvendt - og selv dengang kunne jeg ikke gå på Syge/dagpenge fra hverken den ene eller anden ? Kasse = da den (perioden?) var udløbet og skulle på almindelig ? Bistandshjælp.

Citat
MEN det er mange år siden, og mindre indvandring osv siden

Citat
Men får kan ingen økonomisk hjælp, gir han helt op

Man må ikke sulte i DK - men igen/igen..
Håber da i finder en løsning - har han ikke en Pensions opsparing han kan tære på, han har jo været selvstændig, ? men måske glemt at der kommer fattige år.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-03-16 04:54

En af de tilfælde hvor diagnosegarantien svigter, og det er tydeligvis aldersbetinget, men det er de totalt ligeglade med på jobcentret. I det mindste burde de forlænge sygedagpengene da der er fare for hans liv, hjerteproblemer skal man ikke spøge med, Kræfttilfælde giver også forlængede sygedagpenge.
For at få førtidspension skal en sygdom være accelererende, have en tidshorisont til døden, og hvis den er kronisk hæmmende kigger man også på om medicin virker eller ej. sidstnævnte gælder også psykisk syge.
Jeg har kæmpet med kommunen og en diskusprolaps i 4 år og er over 63, de har afvist hurtig udredning til flexjob, desuden er der gået hele år hvor der ikke har været noget indkaldt møde, en arbejdsprøvning gik helt galt og nu mumler de om at jeg skal kunne arbejde 20 timer hvilket skal ske gennem revalidering.........men nu har "lægekonsulenten" brugt 10 måneder på at kigge på mine journaler, ergo kan man kun konkludere at de blot venter på at jeg går på folkepension, hvilket jeg har det fint med da jeg er pissetræt af hetz, og samtidig er i godt humør trods svære vanskeligheder.
Jeg har også været på et 3 måneders kursus der intet havde med min situation at gøre da det var socialpædagogisk, jeg kan sgu sagtens klare mig uden det ævl, men jobcentrene arbejder jo ud fra at fysiske sygdomme ikke er arbejdshæmmende, så der skal kun fokuseres på det psykiske så folk kan blive "glade" for deres sygdom og komme i job.

Prøv at spørge om en "Seniorførtidspension", det er en ny ordning fra 2013 som tilgodeser folk der har mindre end 5 år til folkepensionen og har arbejdet mindst 25 år, men der er altså også skarpe betingelser som skal opfyldes, hvad der har medført at kun ganske få har fået den.......og i sidste ende ligger aben i besparelser.
Sagsbehandlerne har ikke en skid at skulle have sagt, det er socialrådsudvalget, altså politikere som bestemmer. Et eksempel på dette læste jeg om for en uge siden hvor en klient havde egen læge med til en høring om førtidspension, både han og kommunens lægekonsulent anbefalede førtidspension, men det blev fejet af bordet da resten af panelet sagde at arbejdsevnen ikke var tilstrækkelig belyst.
DF, S og SF arbejder med en tilbagetrækningsreform som betyder at syge seniorer kan få folkepension uden forviklinger, men der kan gå år med den regering vi har nu, desuden kan man ikke stole på DF som i den grad har svigtet vælgerne.
Apropos politikerne har de selv 2 år på fuld løn under sygdom og kan trække sig tilbage med et stort grin når de bliver 60 år, det omtalte jeg for en pulverheks på jobcentret hvorefter hun truede med at smække kassen i.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-03-16 05:03

PS.
Han og lægen skal gøre alt for at få sygedagpengene forlænget grundet livsfaren, skulle det så ske at han går ned på kontanthjælp er han stadig sygemeldt grundet manglende udredning, og så kan kommunen ikke forlange modtræk i bankkonti og opsparinger.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-03-16 08:22

En gammelkendt metode inden for begrebet "kassetænkning" hos kommunerne er, at kontanthjælp kommer på tale. Han vil aldrig blive tilkendt førtidspension med kun to år til at modtage folkepension. Kommunen finder den billigste løsning for dem - indtil folkepensionen. Sådan har kommunerne gjort siden 2003.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-03-16 08:55

Citat
Han vil aldrig blive tilkendt førtidspension med kun to år til at modtage folkepension.

Her er det at den omtalte seniorførtidspension skal bruges, denne medfører også at hvis kommunen starter en sag må der kun gå et halvt år før endelig afgørelse.

Og hvis fyren her er gift eller samlevende koster det ikke kommunen ret meget mere end kontanthjælp idet gensidig forsørgelse træder ind.