/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Ønsker at "Koge" ris ved minimum temp.
Fra : boyelauritzen
Vist : 575 gange
50 point
Dato : 22-02-16 11:27

Sennep ændre smag (stærk, krydret, sød) alt efter hvilken temperatur den udsættes for.
Ændre ris også smag efter hvilke temperatur forløb de koges ved?
Hvad er minimum temperatur forløb, man kan "koge" ris ved?

NB: Jeg plejer at koge ris ved at hælde dem i spilkogende vand, og lade temperaturen falde til ca. 50 Grader C over den næste 1/2 time

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 22-02-16 11:35

umiddelbart tror jeg ikke du kommer ret meget længere ned da det vil tage evigheder og få kogt risene færdig men der jo ikke andet for end og eksperimentere med det

finder du en løsning kan du jo ligge det ind som et tip

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-02-16 13:19

Laveste blus og under tætsluttende låg, min mor lagde endda et viskestykke imellem så hun var helt sikker på at intet slap ud, selv om risene er færdige og har opsuget væden skal der jo stadig være lidt fugt så skidtet ikke brænder på.
Der er jo også forskel på ris, nogle skal have 2 x 10 minutter ved svag og derefter meget varme hvor man blot lader gryden stå med låg på slukket plade, brune naturris som ikke er parboiled skal have en halv time

Englænderne som godt kan lide udkogte retter bruger en speciel kogeplade med en ditto gryde som de tænder om morgenen inden jobbet og så lader den stå og hygge med meget lille elforbrug til de kommer hjem, de er mere tålmodige end danskerne som jo hele tiden vil lette låget på sammenkogte retter.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-02-16 13:55

Det der normalt sælges som naturris eller "vilde ris" er slet ikke ris, men en anden græsart.
Det er en smagssag om man kan lide dem.

ris kan sikker koges ved lavere temperatur, menså bliver det meget svært at styre til rigtig kogetid.

Mig bekendt bliver risen ikke bedre af lavere temperatur.
Fordelen ved at lade vandet koge en lille tid inden risene kommer i er at iltindholdet så falder i vandet, samtidig med at hovedparten af kalken fældes, hvilket både er en fordel med hensyn til vitaminer og smag.
Folk er efter min mening tilbøjelige til at tilsætte for meget salt.

Hvis man vil have risene løse er det en god ide at vaske den først i flere hold vand, så man får de løse stivelsespartikler væk. Disse koges ellers hurtigt til klister.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-02-16 14:15

Citat
Det der normalt sælges som naturris eller "vilde ris" er slet ikke ris, men en anden græsart.
Det er en smagssag om man kan lide dem.

Jeg mener naturligvis brune ris.
De vilde kender jeg, faktisk stammer de fra USA hvor indianerne i gammel tid spiste dem, i ren form har de en lidt dominerende smag men er gode at blande sammen med andre ris.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-16 02:09

Hvad med at finde en anden betegnelse end kogning? Vand koger ved 100 grader celsius i vores højde, vil man koge ved lavere temperatur så må i op i bjergene, jo højere op des lavere temperatur til vands kogepunkt, en trykkoger kan vist også bringe vand i kog under 100 grader.
Det i skriver om madlavning ved 50 grader er ikke kogning men en form for opløsning af cellevægge i varmt vand

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-02-16 09:08

Citat
Hvad med at finde en anden betegnelse end kogning?

Selv om madlavning kan udstikkes i kemi og fysik er der jo ingen grund til at lade det gå op i hat og briller, vi har jo kun brug for at vide om ting skal koge eller simre i x antal minutter.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-16 13:40
Accepteret svar
Fra : Charlottefrich

Modtaget 50 point
Dato : 24-02-16 15:17

Vær opmærksom på, at en for lav temperatur kan resultere i sygdom. Særligt en "behagelig varme" kan resultere i en nærmest eksplosiv opformering af toxinproducerende bakterier og svampe.
Se eventuelt her: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Publikationer/Alle%20publikationer/2005223.pdf

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 29-02-16 14:28

Tak for svaret Charlottefrich.