/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Er det svært ? (BIDEARBEJDE)
Fra : Eifel
Vist : 1179 gange
20 point
Dato : 23-06-03 18:03

Ja - er det svært - altså sådan MEGET svært at fatte ? - jeg mener, det faktum at bidetræning i en figurant med ærme, ikke er det samme som at lære en hund at bide i mennesker ?
Det er åbenbart megasvært at forstå, for de mennesker der aldrig har gået til PH-træning (eller andre klubber der har bidetræning) og derfor aldrig har overværet hvad det er der sker. Min hund - der fornyligt vandt områdemesterskabet (Sjælland) for unghunde i PH-regi, vandt f.eks. over Politiets hundeførere. Han blev altså nr. 1, på 2´den pladsen en Politimand, o.s.v. Min hund er da ikke mere farlig end alle andre (som påstået af Punish rigtig mange gange i disse NG´s), og fungerer fint i min familie - en familie der indeholder 3 hjemmeboende børn.

Jeg tør vædde hvad det skal være på, at min hund ikke ville ane hvad den skulle stille op, hvis jeg sendte den på et stop, uden at fig. har et ærme på.

Har - før indmeldelsen i denne gruppe - nøje studeret specielt Punish´s argumentation for at hunde ikke skal lære bidearbejde, og jeg må sige, - at først griner man højt og længe, derefter bagefter begraver man ansigtet i jænderne medens hovedet rystes langsomt fra side til side. En så eklatant mangel på viden omkring bidearbejde, er rystende og chokerende. Specielt når man som Punish forsøger at være meningsdanner indenfor området (Punish : HUSK NU at jeg har ret til at have en mening - jeg sviner dig ikke til - og jeg FORSØGER at være saglig - så der er ingen grund til at svine tilbage, som jeg har læst så meget om i denne NG). Jeg er IKKE ude på at diskutere med dig Punish, for det fører ingen vegne. Du har forlængst opgivet at fatte, at det at bide i et ærme, IKKE er det samme som at bide i et menneske. Når du påstår dét, tillægger du hunden menneskelige egenskaber og tankegange, som hunden IKKE har eller får.
En ulydig hund vil aldrig få lov at bide i PH (stor risiko for at den sviner) - og desuden er lydighed en meget større del af bidearbejdet, end langt de fleste mennesker tror. Det er rigtigt som een af jer skriver : bidearbejdet kan ikke foregå uden, at hunden er lydig - meget lydig. Hunden lærer at bide i et ærme (selve byttet), når, hvordan og hvor HF siger til.. Ikke før.
Hunde der lærer bidearbejde er langt mere harmoniske hunde, end hunde der går og brænder inde med en hel masse frustrationer over, ikke at få lov til at træne, bide, m.v.
Jeg tror i øvrigt heller ikke der er så mange der ved, at man skal have en pletfri straffeattest, for at træne i PH ? Mister du eksempelvis kørekortet på spiritus, ja så vil du ikke kunne være medlem. Alene DET viser da lidt om, at PH-foreningerne er seriøse foreninger, hvor ikke alle og enhver "forbryder" kan lære at (bide)træne (jeg kan ikke svare for hvordan det er i andre foreninger).
Nogle fremhæver også (herunder også Punish) at enhver slags hund kan komme til at bidetræne (og her forstår jeg det sådan, at dette også kan ske i PH-regi.) Detet er ukorrekt. Der er godkendte racer - og dét er dét (og her hører kamphunde ikke ind under). Kommer man med en anden hund end de godkendte racer, kan den IKKE trænes, før der ligger en dispensation fra Dansk PH. Og jeg kan forsikre om, at kamphunde ikke vil blive trænet og at dispensationer ikke gives i flæng.

Et hjertesuk - et ret STORT et faktisk : til de af jer der er så kloge at i ved det meste om hvor "skadelig" bidetræning er for samfundet - vil i ikke nok prøve at kigge ned i jeres lokale PH-forening og se hvordan det fungerer ? Det ville gøre diskusitionerne i denne NG meget mere nuancerede og værd at beskæftige sig med. Alle er velkomne til at overvære træningen i en PH-forening - og skulle nogle af jer have forespurgt om at komme ned i jeres PH-forening for at se på - og i har fået et "nej" - så skriv det her i denne NG, så vil jeg gerne forsøge at finde ud af, hvorfor der er sagt "nej". I "min" PH-forening er A-L-L-E velkomne, ja faktisk håber vi på mange tilskuere ved vore arrangementer, stævner o.s.v., så folk f.eks. kan se, at hundene kan være helt oppe at køre for at få fat i ærmet, for blot få sekunder efter, at gå stille og fredeligt rundt blandt alle publikummer og blive klappet, ahet o.s.v.
Vores PH-forening var fornylig til opvisning på Torvet i en by på Sjælland, og efter bidearbejdet (der blev også vist andre øvelse, herunder felt, rondering, o.s.v.) fik alle lov til at snakke med og klappe hundene. De gik frit rundt blandt publikum ! Og sådan fungerer ihvertfald PH-hunde. Fungerer de anderledes, er de ikke velkomne i PH-regi.
Prøv f.eks. at se hvad der sker, hvis en hund bider på en rondering ? Ingen vil stå for den på ronderingen - og i konkurrencer vil hunden blive bortvist. Bliver den bortvist, skal den efter nogle måneder vurderes af en kåringsmand (om den stadig bider) - og gør den det, ja så er der ikke mere at gøre for den hund i PH-regi.
Til de der evt. måtte være i tvivl, herunder Punish. Jeg er privatmand på lige fod med alle andre. Jeg træner privat sammen i PH sammen en masse søde, intelligente mennesker, der alle er klar over, at træning er den ENESTE måde hvorpå du er i stand til at styre din hunds drifter - også når den bider i et ærme (og NEJ - ikke i et menneske Punish).

Når jeg ikke træner som privatmand i min fritid, arbejder jeg som Vagt

Jeg kunne måske misbruge min hund som angrebsvåben når jeg går privat på gaden, men kunne aldrig i selv min allervildeste fantasi, anvende hunden (med undtagelse af, hvis jeg kom i decideret livsfare). Denne opfattelse deler jeg med alle jeg kender i PH-regi.

Ville jeg anvende min hund til at bide når jeg er på arbejde. Never ! Hans blotte tilstedeværelse gør, at evt. uroelementer lige så stille daffer af igen. Også her gælder, at jeg skulle være i yderste livsfare, før jeg ville anvende min sidste ressource : min hund.

Nå - nu blev det da vist lidt langt det her - men det er svært at styre sig, når man først kommer igang.

Til sidst - igen : lad nu være med at diskutere bidearbejde, hvis man har lige så lidt viden om bidearbejde, som en myre har om rumfart (citat, frit stjålet fra en anden NG-bruger her i NG, hvis indlæg jeg har stor respekt for, da hans indlæg virker ganske solide og underbyggede - krydret med en hel del forfriskende humor).

Med venlig hilsen
Eifel

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-06-03 18:09

ØØØØØØØØØØØØØøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøhhh....... Hva' var spørgsmålet?......

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-06-03 18:17

Hvis spørgsmålet er, om det er forkert at lære en hund bidetræning i en figurant med ærme
- så er svaret: Nej, selvfølgelig er det ikke det.

Man har lov til at lære sin hund at forsvare en, når det gælder.

Først i det øjeblik, man misbruger hundens evner på det punkt, bliver det forkert.

Kommentar
Fra : Eifel

Dato : 24-06-03 00:15

Sorry - der er ganske enkelt ikke noget spørgsmål i mit indlæg - blot nogle tanker omkring PH- og bidearbejde i det hele taget.
Har ikke læst vejledningen om disse sider godt nok, og har således ikke fundet ud af, hvordan man opretter en tråd uden at dette bliver til et pointspørgsmål. Det beklager jeg - må nok hellere læse vejledningen / instruktionen om hvordan disse sider bruges - nu...........
Med venlig hilsen
Eifel

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 20 point
Dato : 24-06-03 00:22

hej Eiifel.. der er mange i NGèn, der ikke aner hvad kandu er, og derfor ser de heller aldrig dit indlæg her.. du skal lægge det ud i "skriv nyhedsbrev"... og så skal du bare se Punish komme farende

Velkommen til kandu iøvrigt.. skynd dig at læse vejledningerne

Mvh Christina

Kommentar
Fra : Eifel

Dato : 24-06-03 00:32

Tak Christina - tak for hjælpen.............

M.v.h.

Eifel

Godkendelse af svar
Fra : Eifel

Dato : 24-06-03 03:46

Tak for svaret skingur - men indrømmet - selv om jeg normalt har rimelig styr på internet, så forstår jeg ikke lige hvordan systemet bruges. Vejledningerne synes jeg ikke er til megen hjælp. Okay - det er sent nu, så det kan være at jeg lige skal have et par timer på øjet, før jeg kigger på kandu.dk igen, med friske øjne.

M.v.h.
Eifel

Kommentar
Fra : CMKA

Dato : 02-01-04 21:21

Hej Eifel

Kan kun give dig helt ret i, hvad bidearbejde skal bruges til. Vil lige pointerer, at i Schæferhundeklubben behøver man dog ikke ren straffeattest, men at vi på ingen måde vil have folk med "roterende fis i kasketten" som får bidearbejde. Ganske enkelt, ser vi ingen formål med din hunds bidearbejde, og er der formodning om, at dette vil blive misbrugt, er der ingen bidearbejde.

Må man spørge i hvilken PH du er?..... Forestiller mig Skovbo.....?

Med venlig hilsen

CMKA