/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Utæt el-vandvarmer
Fra : iluap
Vist : 666 gange
50 point
Dato : 18-02-16 15:43

Min el-vandvarmer gennem 30 år er blevet utæt og slår nu HPFI-relæet; er dét "normalt" og er det "bare" at skifte den ud, eller kan en sådan én reddes?

Det er én af de største "Metro"er man ku få dén gang.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 18-02-16 15:47

Det er ikke normalt at de holder så længe. Måske elektroden er helt væk. Magnesiumstaven!

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 18-02-16 15:49

Altså, en slags offer-annode?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-02-16 15:50

Når noget med et varmelegeme slår HPFI relæet fra er det med 99% garanti dit varmelegeme som er kolapset.

Hvis der er flere varmelegemer i din vandvarmer, kan du prøve at slå de forskellige varmelegemer fra, så vil du nok opleve at det kun er eet legeme som er defekt.

Hvor vidt det kan betale sig at skifte varmelegeme på en 30 år gammel vandvarmer skal jeg ikke kunne sige. Måske koster sådan et varmelegeme kun 150kr, og tager 10min at skifte.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 18-02-16 16:19

Jeg fik skiftet varmelegemet for nogen tid siden; det fejlede dog ikke noget - fejlen lå et andet sted.

Har det gamle legeme liggende.

Men det sidder i en "lomme" og er ikke i berøring med vandet, og det drypper ud derfra hvor varmelegemet sidder, så selve beholderen må vel være gennemtæret?

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 18-02-16 16:22

Har fundet en Metro i samme størrelse hér:

http://www.vvs-eksperten.dk/metro-elvandvarmer-110-345121560

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 18-02-16 16:39

Ringede til dem, og de anbefalede en Pannex til 2100 kr.; min vvs-bekendt fraråder dog alt andet end Metro!?

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 18-02-16 16:40
Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 50 point
Dato : 18-02-16 16:43

Til 4.000kr, vil jeg ikke være i tvivl i 8sek.
Skift den ud med en ny, vil ikke være bøvlet og tiden værd.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 18-02-16 16:45

Nej, nu er det bare om at finde den - vvs-eksperten ka først ha den hjemme tirsdag eller onsdag

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-02-16 16:49

Prøv lige at se DBA

http://www.dba.dk/soeg/?soeg=metro+110

Uden at jeg har nærstuderet søge-resultatet ser der ud til at der er nogle til salg, som formodentlig kan hentest med det samme.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 18-02-16 16:50

Nu har jeg bestilt den hos VVS-Eksperten

Godkendelse af svar
Fra : iluap

Dato : 18-02-16 16:50

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 18-02-16 17:28

Ja, denne her til en plov er mage til min:

http://www.dba.dk/el-vandvarme-metro-el-pat/id-1022149238/

Blot i Ikast hvor jeg bor i Sønderborg, og hvor tæret er den?