/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
# Lukke Internet-sider .... Uden dom ..#
Fra : ElvenaR
Vist : 404 gange
15 point
Dato : 14-02-16 13:11

I Danmark har vi demokrati og ytringsfrihed / trykkefrihed ...

Derfor mener jeg IKKE, at man kan lukke hjemmesider, uden dom, selv om, man er uenige med deres besynderlige budskab.

Så kan man også lukke adgang til sider fra Nazister, Racister, Fremmedhadere, Black Panter, White Power, Holocaust benægtere, o.s.v, der er mange af. Både danske og udenlandske.

Men hvad mener du ?

Er det OK at lukke Internet sider - uden dom ?
*
http://www.information.dk/telegram/561728

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 25 point
Dato : 14-02-16 13:24

Det er langt fra i orden, men tror nærmere det er Politikerne der vil have US tilstande i Danmark = uden at de ved hvad de roder med, er der ikke også noget med at Teleselskaberne skal til at logge al vores færden på nettet? længere end de gør nu.

Kan kun huske at der er blevet lukket for forbindelsen ´Via teleselskaberne´ til sider der ikke er passende for Danske brugere - ikke at siden direkte er blevet lukket, det kan Dansk Politi/ Politikere ikke gøre noget ved, hvis siden ligger i udlandet / andre love og regler.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-02-16 13:28

Men de kan jo altid starte med Facebook og youtube - og det tvivler jeg på at de gør.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-02-16 13:41

Hmmmm... i loven skrives der jo også andet steds, at man ikke offentligt må opfordre til mord, vold, samt optøjer der er egnet til at forstyrre den offentlige lov og orden (politivedtægten) og andre ulovlighed.
Det kunne f.eks. være en opfordring til at urinere i det offentlige rum
Overholder man ikke loven? Så falder 'hammeren'! Trykte medier og radio/tv er underlagt samme præmisser for offentlig udgivelse. (Tænk på boghandleren: https://da.wikipedia.org/wiki/Sam_Mansour )

De som ikke selv hoster deres Internet (WEB) Server på eksempelvis (Apache el. Microsoft IIS), men bruger anden host-service er bundet til sitet's EULA. Dermed behøver hosten ikke bede om lov til at nedlægge en sådan side, såfremt denne strider imod udbyderens forretningsregler.

Så jeg mener GODT ...at man kan lukke for sider med 'besynderlige' budskaber.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-02-16 13:51

BEMÆRK: Dette citat fra linket til Sam Mansour;
Citat
Videoen er dog siden blevet fjernet af Youtube, da den overtræder selskabets politik, som forbyder opfordring til hadforbrydelser.

..så Youtube har altså retten på deres side, hvis ledelsen vælger at nedlægge/slette indhold hostet på DERES server ...mig-selv!

Det samme gælder Facebook, Twitter, mm.

Kun staten kan lukke 'private' WEB servere ...men det er det helt i overensstemmelse med loven.

Danmarks myndigheder kan selvfølgelig IKKE lukke sider hostet udenlands ...selvom de er på Dansk, Arabisk eller Esperanto. Kun sider hostet på WEB servere placeret inden for landets grænser. (Mener at der er faldet EU dom for dette.)
Så spørgsmålet er? Hvad skulle det i grunden hjælpe at lukke disse Danske sider? ...ud over 'ren' samvittighed?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-02-16 13:52

Selvfølgelig skal vi ikke slække på retssikkerheden for at spare lidt tid, der skal en dommerkendelse til, alt andet er helt ude i skoven, hvor Trine Bramsen vist også græsser

Allerede for 10 år siden forsøgte politiet ulovligt at få lukket en ufordelagtig omtale af politiet, heldigvis uden held

http://www.denmarkonline.dk/helsingor_politi_ville_lukke_hjemmeside-200615

Selv om vores politi er alt for tæt på domstole/anklagemyndighed, skal vi bevare den retsbeskyttelse der ligger i, at der er to instanser der ser på sagerne, ellers har vi et politi med uindskrænket magt, det hører til i diktaturer.

Jeg har engang i mellem fundet oplysninger på historiske hjemmesider, som forlængst er slettet fra siden, mon de altid bliver lukket når siden bliver tvangslukket?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-02-16 14:09

Citat
nedlægge/slette indhold hostet på DERES server

Det er klart de har retten til at gøre det, men jeg vil påstå at de IKKE gør det? kun i ekstreme tilfælde/ og sikkert med en advarsel fra myndighederne.
Der findes Servere i Europa, hvor du kan lægge alt på nettet uden problemer, ellers findes de i Sovjet/ Øst landene/Kina, hvor de sikkert med kyshånd lader disse mennesker udsprede deres ´gylle´.
Citat
Så spørgsmålet er? Hvad skulle det i grunden hjælpe at lukke disse Danske sider? ...ud over 'ren' samvittighed?

Intet, men så har ´visse´ personer fået lidt opmærksomhed ved at påstå at de bekæmper vold og teorisme.
Det minder mere om mennesker der hjælper fattige Juleaften, de får vist en eller anden god fornemmelse af REN samvittighed - uden at gøre noget rigtigt ved problemet.

Kommentar
Fra : ElvenaR

Dato : 14-02-16 19:14

T*A*K til ALLE, for debatten ...

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR

Dato : 14-02-16 19:15

*****_Tak for svaret mig-selv ....