/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hjælp!
Fra : may1980
Vist : 882 gange
50 point
Dato : 23-06-03 14:31

mit dilemma er således:

jeg vender tilbage til Danmark om 14 dage efter et udlandsophold på 4 år. For ca et halvt år siden vågnede jeg op en morgen og fandt en kat (vildkat)på min terasse + 4 nyfødte killinger!!! Det var noget af et syn. Anyways, jeg tog mig af hele denne lille familie og efter ca 1 1/2 måned kom der nogen fra dyrenes værn og tog killingerne og moderen til dyrlægen. killingerne blev bortadopteret til famillier og moderen blev steriliseret og sluppet løs igen ved min terasse. Hun var så ked af det og ledte efter killingerne og jeg havde så ondt af hende, men de ville alle have været døde hvis de blev udenfor (da det var vinter). Moderen kom tilbage til mig for at få mad men hun var meget bange for mig og kom ikke alt for tæt på...indtil hun en dag spiste fra min hånd. Der gik et stykke tid indtil hun frit gik ind og ud af min lejlighed og lod mig røre hende.
Nu, halvt år efter er hun virkelig faldet til og sover endda med mig nogle gange på min seng! Hun er ikke bange for mig mere og er meget meget kærlig.Vi har et specielt forhold og hele historien om hvordan vi "mødtes" er ret sød.
Nu er det sådan at jeg har været så heldig at få en lejlighed hjemme i dk. MEN, man må ikke ha husdyr!! Mine forældre må heller ikke have husdyr hos dem, og mine venner ligeså.
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre?!!!!!!!!!
Jeg kan ikke drømme om at aflive hende, og hun kan ikke bortadopteres da hun stadig er bange for andre mennesker, jeg kan ikke bare efterlade hende udenfor for jeg er bange for at de nye lejere vil gøre hende ondt (hun kan selv åbne terasse døren).
:( jeg tager hende til Danmark, men jeg er ret bange for at miste min lejlighed hvis nu "de" finder ud af at hun er der.
Hvad skal jeg gøre?

Kommentar
Fra : hellesally

Dato : 23-06-03 14:35

Hvis du virkelig ikke vil ofre en aflivning er der ikke andet at gøre end at ringe til Kattens Værn og få dem til at hente den.

God fornøjelse og mange missehilsner

Kommentar
Fra : hellesally

Dato : 23-06-03 14:37

Sorry. Jeg tager min ord tilbage. Har ikke læst dit indlæg ordentligt.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-06-03 14:44

Hm, hellesally, det handler nok næppe om, at May ikke vil "ofre" de penge, en aflivning koster.

May, jeg synes, du skal prøve at skrive til boligselskabet og forklare dem situationen.
Måske er der mulighed for at få dispensation - eller måske kan de så skaffe dig en anden
lejlighed, hvor du godt må have kat.

Jeg tør ikke garantere for, at det virker, men det er da forsøget værd.

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 23-06-03 14:46

Hvis jeg var dig ville jeg lede efter en lejlighed hvor man må have dyr og beholde hende i den nye lejlighed selvom hun ikke må være der - dog kan hun jo ikke komme ud. Jeg var selv ved at miste mine 2 kæledyr på den konto...

/dortedyg

icq 92028167
msn dortedyg

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-06-03 14:46

Okay, hellesally, og jeg fik ikke læst dit andet indlæg, inden jeg sendte min kommentar.

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 23-06-03 14:47

Jeg forstår dig godt, men dem som du lejer lejligheden af har ikke noget at gøre i din lejlighed ( jeg bor selv i en lejlighed hvor jeg ikke må have dyr, men kan sq ikke undvære min lille Oskar) Min kærestes storebror udlejer lejligheder, og i hans lejligheder må du heller ikke have dyr, men som han selv siger, det er mere for hvis der er nogle som har en stor hund stående hele dagen og gø, så står der man ikke må have dyr, men i tilfælde hvor det er en lille misser fx. så har han ikke noget imod det...

Jeg kender mange som bor i lejligheder, ingen af dem må faktisk have dyr, men det har man alligevel... Og der sker nok ikke noget ved det, hvis din kat ellers er opdraget til ikke at kradse tapet af osv, så kan det jo faktisk ikke ses du har haft en kat når du flytter derfra igen.

Mit råd til dig vil være... Sk.... på den som du lejer lejligheden af og så tage din dejlige misser med...Og hvis der skulle blive noget, så find på en god historie *G* din moster er på sygehuset og du passer hendes kat... *S*

Held og lykke

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 23-06-03 14:49

Hvis jeg var dig ville jeg ikke satse på at søge dispensation.... i hvert fald skal du ikke give dig til kende når du spørger om det kan lade sig gøre. Hvis du først har spurgt og de ved hvem du er, skal de nok holde øje med om du nu har katten eller ej.

/dortedyg

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 23-06-03 14:50

dortedyg:

er du bevidst om bolig manglen i københavn"!! tsk tsk...desuden er jeg så glad for den jeg har fået. Mit problem kan kun blive løst hvis afmærkningen i kontrakten flyttede sig til JA kassen i stedet for NEJ kassen :(

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 23-06-03 14:51

Jeg er helt enig med Tarilex!!

Og jeg havde 2 katte i en lejlighed hvor man ikke må have husdyr uden at nogen opdagede det...

/dd

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 23-06-03 14:54

som dortedyg siger, lad være med at give dig til kende! det er ikke smart... jeg syntes bare du skal tage din lille kat med til DK og have den i din lejlighed... det skal nok gå...

Udlejerne kommer jo ikke hver anden dag og banker på og kigger om du har fået kat.... det vil måske aldrig blive opdaget.... tag chancen

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-06-03 14:54

Kære may1980.

Når du nu har valgt at tage ungerne fra en vildkat, for derefter tæmme den, men efterfølgende ikke kan leve op til de forpligtelser du egenhændigt, ved at bryde ind i naturen, har påtaget dig, vil det være mest missomant at lade den aflive. Dette på trods af, at du ikke ønsker det. Men du bør nok i dette tilfælde tænke mest på det individ, hvis liv du uopfordret har grebet ind i, frem for dig selv. Omend det sidste er meget menneskeligt.

Du kan du eventuelt få den udstoppet.
Hvis du er ryger, kan du f. eks få det lavet så den står og holder et askebæger. Så er I stadig sammen, på en måde. Katten lider ikke, du skal ikke spekulere på om den bliver mishandlet af andre, du bliver ikke smidt ud af din lejlighed, og samtidig gør den lidt nytte. Naturens uorden har gået sin gang.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 23-06-03 14:54

tak dorte dyg; jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at give dem min adresse for så er jeg da sikker på at de kommer rendende efter min lille søde puma kat. :)

Tarilex:
tak for dit svar, jeg er af samme mening men frygter alligevel inspektor besøg. Altså jeg lejer ikke fra en privat person. Lejligheden er min så længe jeg beslutter mig for at bo i den, og jeg ved godt at jeg kan bytte den, men den er virkelig fin og jeg er meget glad for den.
Jeg er bare urolig...og paranoid!!

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 23-06-03 14:55

Jeg tror du har misforstået mig lidt.... jeg siger ikke at du behøver at flytte, men at hvis du spørger om du må have kattene der og de siger nej... så holder de øje med dig.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-06-03 14:58

Hvis jeg var i dit sted, ville jeg søge om dispensation.
Og hvis jeg så fik afslag, ville jeg beholde katten alligevel.
Men det er jo noget nemmere at have den lovligt.

I hvert fald ville jeg ikke være bange for, at de tjekkede, om jeg
nu også rettede mig efter et evt. afslag.
Problemet er nok snarere, at evt. naboer kan få ondt et vist sted.

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 23-06-03 14:58

Du må jo bare komme med en undskyldning.... det må kunne lade sig gøre at bilde dem noget ind HVIS de kommer.... jeg tror ikke det bliver noget problem....

Du kan se om du kan holde den fra vinduer hvor den måske kan ses fra, og hvis ikke, så træk på skuldrene og håb på der ikke kommer nogle forbi som ikke må se den

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 23-06-03 15:00

Jeg må også råde dig til at søge en lejlighed hvor du må have katten... og ja, jeg læste godt at du have fået en fin lejlighed og der er bolignød MEN... jeg blev også paraniod af at have kattene et sted hvor jeg ikke måtte... jeg tænkte på det hele tiden, fordi de betyder alt for mig. Det er ikke sikkert at udlejeren kommer rendende, men det kan være at dine naboet får ondt et vis sted.... sådan er de i hvert fald her hvor jeg bor nu. De sladrede om mine to katte - jeg må kun have én.

/dd igen

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 23-06-03 15:02

til kære ram2:
først og fremmest tror jeg ikke at du er klar over at denne stakkels kat havde født op til flere gange før. Disse killinger bliver kørt over af biler eller lider en hård død ude i kulden da de ikke kan holde sig selv varme eller finde føde. Den ene killing døde pga at den var blevet vår fra regnen.
Jeg bor et sted hvor det vrimler med stakkels katte der er så tynde,sultne og syge. Når man kører på motorvejen er der en splattet kat hver halve kilometer.
Min kat er lykkelig, hun har fået et varmt hjem, god føde og et godt liv. Det samme mht til de stakkels killinger der bare ville have været efterladt. Nu har de også fået et varmt hjem uden unødvendige sygdomme og ubegrænsede fødsler.
Jeg synes at dinne kommentarer afspejler dit væsen og i det tilfælde har jeg ondt af dig. Du ville egne dig godt som et askebæger eller tisse spand til min kat.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-06-03 15:06

Udstopning af mig... Det blir' for dyrt. (Stor opgave)
Tissespand... Det tror jeg ikke. Katte er meget bevidste om, hvor de vil tisse.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 23-06-03 15:07

hey dorte ,rellum og tarilex. Det sjove er at jeg lagde mæke til at min nabo har en kat! så jeg tvivler på at han siger noget.. det er det eneste plus i hele situationen. Jeg må vel tage tingene lidt som de kommer og så bare håbe på at der ikke sker noget.

Hvodan søger man dispensation?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-06-03 15:14

Du henvender dig til boligselskabet og beder om en dispensationsansøgning.
Forhør dig samtidig om reglerne for dispensation - for hvis det på forhånd
er ganske udelukket, at din ansøgning kan gå igennem, skal du selvfølgelig
ikke søge.

Fedt, at din nabo også har kat. Det gør det noget nemmere, hvis du bliver nødt til
at have katten "illegalt".

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 23-06-03 15:15

ram; udstopning af dig er jeg villig til at gøre gratis.
hmm du har nok ret med hensyn til tissespanden. Min kat ville nok ikke engang tisse på dig hvis der gik ild i dig.
mvh
may

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 23-06-03 15:45

Jeg ville stadig bare holde katten uden at søge om det, hvis du får nej, så står du i et nyt problem... naboen har kat, så det er jo ikke dem som sladder om du har kat vel?? Det skal nok gå....

(jeg hedder også May, så jeg blev helt forvirret da mit navn blev nævnt i indlæg nr 4... *SS*)

Kommentar
Fra : unn

Dato : 23-06-03 15:52

Hej May

Jeg har haft katte i nu snart 8 år og har i den periode boet i 4 forskellige lejligheder, hvor det ikke var tilladt at holde husdyr.
Jeg kender også mange andre som har katte i lejligheder hvor det ikke er tilladt. Tag chanchen og luk missen ind i et andet lokale hvis der kommer nogen, nu er det jo sådan at folk ikke kan renne rundt og ransage din lejlighed i tide og utide, og skulle det ske at nogle opdager din misser så tag den derfra, ikke så mange bekymringer bare tag missen med og se hvad der sker.
Det ville være synd og skam at tage sorgerne på forskud og aflive missen når i nu er så glade for hinandens selskab. Du bliver formodenlig ikke smidt ud af din lejlighed hvis de opdager katten, de vil højst sansynlig bede dig om at skilde dig af med den indenfor en kort periode, hvis det sker så kan du jo overveje igen hvad du vil gøre og chanchen for at ingen opdager noget er jo der så prøv. I mellemtiden kan du jo forsøge at finde en ny lejlighed med kattehold tiladelse.

pøj pøj med jer begge

Unn

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 23-06-03 16:13

til alle (undtagen Ram)
har undesøgt lidt...fandt dette...

"Hvis der i lejeaftalen intet er aftalt om husdyr – hverken i lejekontrakt eller ejendommens husorden, kan man som lejer gå ud fra at husdyrhold er tilladt. Det mest almindelige er dog at det fremgår tydeligt af lejekontrakten.

”Husdyr” er som oftest ikke nærmere defineret, men normalt handler det om "løsgående større dyr" - hund eller kat. Den konkrete formulering i lejekontrakten (eller ejendommens husorden) er dog afgørende.
Der kan argumenteres godt og grundigt for den hovedregel, at dyr der ikke (eller kun uhyre sjældent) kommer udenfor lejemålet, og som ikke kan hverken høres eller lugtes af andre i ejendommen; at disse dyr ikke er omfattet af vilkåret "Der må ikke holdes husdyr (..kat eller ...hund)". En del lejerforeningsfolk bruger betegnelsen "stuedyr" for at adskille disse fra de "egentlige husdyr" som kontraktbestemmelsen sigter på. Både katte og (små "stumme") hunde KAN faktisk forekomme som stuedyr.
Sådan bliver det da også praktiseret en del steder, men bor man et sted hvor det ikke er tilfældet, kan det være meget risikabelt at satse på en anden definition end udlejer/boligselskab: Lejeren kan få sit lejemål opsagt eller ophævet, hvis et forbud mod husdyrhold overtrædes trods advarsel fra udlejer.

Udlejer kan dog ikke (heller ikke selvom udlejer skulle være en almen boligforening) "tilbagekalde" en husdyrs-tilladelse. Eller med andre ord: De husdyr man én gang har anskaffet sig lovligt, kan udlejer/boligforening KUN kræve fjernet, hvis de giver anledning til konkrete og væsentlige problemer.

Endelig skal for god ordens skyld gøres opmærksom på to ting.
For det første, at en blind lejer generelt har ret til at holde fører-hund.
For det andet, at et beboermøde kan fastsætte en ny husorden for en almen boligafdeling, og heri bestemme OM der fremover må holdes husdyr – og definere hvad dette omfatter. Samme ret til at fastsætte husorden mv. har beboermødet i en Beboerrepræsentation i privat boligbyggeri.

Du kan som lejer ikke blive opsagt med mindre du har siddet et påkrav, om at fjerne husdyret, overhørig. Hvis du får nogen ubehageligheder i en sag om husdyrhold bør du hurtigst muligt søge rådgivning og bistand i en lokal lejerforening."

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-06-03 18:06

Godt fundet!
Jeg synes stadig, du skal tjekke, om der er mulighed for dispensation.
Og hvis ikke - eller hvis du får afslag - beholder du bare katten "illegalt".

Der, hvor jeg bor, ser boligselskabets folk igennem fingre med lidt af hvert
- indtil der indløber en beboerklage. Så er de jo nødt til at reagere.

Så det er et stort held, at din kommende nabo er katteejer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-06-03 18:33

Hej. May!
NEJ!!! altså! du vil da ikke tage den dejlige vildtigermis, der har levet et spændende og farligt liv i naturen og gøre den til en100% indendørs pussenusse-lejlighedskat!!! Med tissebakke!! Det er da MIS-handling af værste skuffe! Det var en fejl af dig at gøre hende afhængig af dig. Og det er fint, at du føler ansvar for katten nu.
Hvis ikke de mennesker, der skal bo der hvor du bor nu, -vil overtage ansvaret for mizzer, så synes jeg ærligt talt, du skal lade hende aflive. Hun ved jo ikke, hvad der skal foregå, og du har jo reddet hendes killinger og -ifølge dig selv- forlænget og forbedret hendes liv. -Så lad hende dog få en værdig død.
Forøvrigt kan der ikke gives dispensation, for spørgsmålet om dyrehold er noget, der er vedtaget på beboermøder, -af beboerne. -Lad i hvert fald være med at søge dispensation.
Så jeg er stort set enig med ram, i hvert fald den første del af hans indlæg.....

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 23-06-03 19:29

Sådan er virkeligheden ikke, Birgitta.
Hjemløse katte lever ikke "et spændende og farligt liv i naturen", men
en kummerlig tilværelse. Og jeg synes, det er fedt, at May vil
tage katten til sig.
Jeg ville selv have gjort det samme.

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 23-06-03 21:44

Birgitta jeg tror at du har opfattet min historie som om min kat stadig er en vild tiger der lurer ude i junglen. Her er 38 grader om sommeren og vand er noget der ikke flyder i gaderne. Kattene tvinges til at spise af skrald og kommer tit op at slås,bliver kørt ned eller dør af hede!
Jeg bor i en storby og ikke ude på landet så hun er vandt til at se et storby liv..
Jeg er enig i at jeg har forlænget hendes levetid og hendes levestandard så jeg kan ikke se MIS-handlingen nogen steder! Hun er inde det meste af tiden og er ikke mere end vildkat. Det at hun stadig kan gå udenfor til min terasse gør hende ikke just til en vild kat. Jeg er fuldstændig uening med dig og kan ikke forstå din holdning. Du foreslår aflivning frem for at hun flytter med mig til danmark. Jeg er klar over at hun nok ikke forstår ret meget i starten, men hun skal da nok føle sig hjemme med tiden.

Det ser ud som om at du vælger den lette udvej baseret på en undskyldning at det er for kattens eget gode. Jeg tror ikke at katten ville vælge døden frem for et liv sammen med en kærlig ejer og et godt liv.
Hvis og kun hvis jeg kan se at hun virkelig har det skidt, så må jeg vel overveje det, men hun fortjene i det mindste en chance.

Kommentar
Fra : unn

Dato : 23-06-03 22:31

kanon skrevet may1980 håber dig og missen får mange gode år sammen

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-06-03 23:04

Det er sgu da en underlig indstilling at lægge for dagen, med at man bare kan holde husdyr illegalt i et lejemål, på trods af, at det på huslejekontrakten som man jo frivilligt undeskriver er anført, at det ikke er tilladt at holde husdyr

Kunne man forstsille sig, at nogle beboere i ejendommen havde valgt deres bolig bl.a. fordi de vidste at de kunne slippe for husdyr i ejendommen måske p.gr. af allergi eller bare alm. ønske om ikke at bo i ejendom med dyr. Hvis nogen mener at det er mennneskeret at holde et husdyr, er det vel lige så reelt at at fravælge dette.

Ram

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 23-06-03 23:31

altså ram, du har været negativt ladet lige fra starten og du burde altså virkelig begynde med at tænke lidt "out of the box".
Det lader til at du lever dit liv udfra de mindste regler og jeg er virkelig glad for at jeg ikke var jøde under 2. verdenskrig med dig som min nabo...

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 23-06-03 23:33

til Unn ..tak for det du! :)

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-06-03 23:57

Hvorfor i hel... skal jeg, hvis jeg har valgt at bo et sted uden husdyr, acceptere at du skal køre din pseudodyrekærlighed til dyr af, ved at omgå de regler der er kendt fra starten.
Du kender betingelserne på forhånd, du vil gerne købe, men forsøger bagefter at slippe for at betale. Kors for en holdning.

Din historie med jøderne er grotesk usmagelig, og viser med al tydelighed hvor småt du også argumentatorisk er kørende.

Der render i tonsvis af skabede katte rundt alverdens steder, og hvad har forstærket det? Lige præcis sådan nogle x¤#+x&@ madammer som du, som i misforstået kærlighed til dyr render og smider madrester og lign. til dem. Medvirker til at forrykke deres naturlige balance i dyrekærlighedens navn. I virkeligheden er det deres eget lille øf de render rundt og stimulerer.

Og du kan være stensikker på, at hvis det tilfældigvis er den ejendom jeg bor i, som du skal flytte ind i, så gør du klogt i at afmontere dig katten inden. Enten ryger katten, eller også ryger I begge to ud.

Ram

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-06-03 13:19

Jeg har svært ved at forstå, hvorfor dette handler om psedo-dyrekærlighed og misforstået kærlighed til dyr. Faktisk synes jeg det er en meget fin handling at få samlet en røvfuld killinger sammen, få dem dyrelægetjekket, neutraliseret og afhændet til mennesker, der vil passe på dem.

Men før det kan diskuteres, vil jeg gerne have opklaret hvad "den naturlige balance" mht. vildkatte/hunde egentlig er. For jeg var så naiv at tro, at der ikke er nogen, eftersom det er menneskene, der har slæbt kræene til byen, bygget huse rundt om dem, fjernet naturlige habitater og derefter ladet dem sejle deres egen sø. Men den naturlige balance handler måske om, at der kun er et ganske lille kvantum katte tilbage, når de fleste af dem er døde af sult, kulde eller mast flade under biler? Der findes ingen såkaldt naturlig balance i byerne..
men ja, der findes mennesker der fodrer herreløse dyr, fordi deres hjerte bløder når de ser de radmagre gespenster vakle rundt. Selvfølgelig ville det være at foretrække, hvis der også i andre lande end lille DK fandtes en dyreambulance med uddannede reddere, der fanger bæsterne og afliver dem, hvis ikke de er i en stand, så de kan neutraliseres og afhændes til mennesker, hvis hjerterum er store nok.

Misforstået dyrekærlighed er at købe en stor lækker hankat, nægte at kastrere den fordi "det er syyyynd", og derefter lade den hoppe på nabolagets (usteriliserede) hunkatte, så populationen af vildkatte fortsætter for opadgående. Misforstået dyregodhed er i uvidenhedens navn at vanrøgte det. At pleje sit eget lille øf...er at bidrage til dyrenes beskyttelse og stadig æde lørdagskyllinger.

Den udenlandske kat i denne tråd fortjener livet.. også selvom den muligvis ville være ligeglad. Jeg håber blot ikke for den, at den skal dele boligkompleks med ram, der aldrig vil se så meget som skyggen af et knurhår, hvis den holdes inde i lejligheden... hvilket er det eneste, JEG synes er synd og misforstået i denne historie. En kat, der er vant til at være ude, skal have lov at komme ud. Men man kan ikke altid få alt, og nogle gange må man vælge. Mon ikke may gerne ville finde et sted, hvor det var helt legalt at have katten? Jeg kan ikke se, hvorfor det handler om at "ville købe, men ikke betale prisen".

Mvh Christina

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 24-06-03 13:39

hey Christina , tak for din opbakning. Det er vildt godt sagt og er faktisk hvad jeg selv ville have skrevet til Ram men nu kom du så først.
Christina, jeg kommer til at bo i en stue lejlighed. Selve komplekset ligner et almindeligt villa hus, 3 etager, 9 lejligheder i alt...med en privat lille bitte have med hæk (ligger ud til vejen så måske ikke så smart at have hende der), men hun kommer ikke til at bo i et kæmpe kompleks oppe på 5 etage...Det er en stille villavej og hun har god udsigt til en grøn baghave/gård.Hun skal nok få det godt.Om jeg så skal tage hende ud i en snor (ser sjovt ud men hva faen) så skal hun da også luftes lidt og jeg har da tænkt mig at hun lige skal få afmærket området.

Mht til Ram , så burde du simplethen blive sendt tilbage til den fabrik der skabte dig for du er virkelig defekt...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 24-06-03 13:44

>Skingur

Et langt og velformuleret indlæg. Dog må jeg sige, at vi bare ikke er enige.

At købe og ikke ville betale, var en lignelse (ureligiøs). Hvad jeg præcis mener er, at det er moralsk anstødeligt, at man med sin underskrift accepterer betingelserne i en kontrakt, velvidende at man ikke har i sinde at overholde den.

Det næste point er, at den nye indflytter ikke kan vide, om der i ejendommen faktisk bor mennesker, der uvist af hvilken grund, ikke ønsker at bo i en ejendom med dyr.
Dette krav har disse mennesker ret til at fastholde i kraft af deres huslejekontrakt. Det er i den forbindelse forkasteligt, at en ny indflyttet groft tilsidesætter deres ret.

Man kunne sammenligne det med børn. Nu ved jeg ikke om man kan stille en sådan klausul op i en huslejekontrakt, men lad os antage at man kunne.

De mennesker der flytter ind i et lejemål, hvor der i huslejekontrakten står, at man ikke må "holde" børn, har i kraft af udlejers underskrift kontraktmæssigt ret til at fastholde dette, såvel som udlejer har samme ret.

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 24-06-03 13:54

>May1980
Jeg kan se du har problemer med de gængse fremmedord.

At overholde en indgået aftale er ikke at være defekt, det kunne hedde perfekt, men vil nok i daglig tale hedde "Reel"

[citat]
Mht til Ram , så burde du simplethen blive sendt tilbage til den fabrik der skabte dig for du er virkelig defekt...[/code]

Man kunne måske sige, at dette er en lille overtrædelse af noget aftalt, men er det May1980, som endnu ikke er flyttet ind i den ejendom, hvor hun i forhold til en evt. klausul i huslejekontrakten på forhånd har besluttet sig for ikke at overholde denne, er det hende, der sætter normen for, hvor meget regler kan overtrædes?

Ram

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 24-06-03 14:11

Ram, der er mange regler der opstod flere år tilbage og nu bare er der...men tiderne ændrer sig og flere og flere mennesker har altså husdyr. Nu tvivler jeg så på at du overhovedet har forstået noget af det jeg har skrevet. Hvis jeg ikke havde haft en kat og jeg så havde fået den lejlighed, så havde jeg selvfølgelig ikke gået ud og købt en kat vel. Men nu var det jo sådan at jeg fik katten først og derefter fik lejligheden..Hvis du nogensinde har holdt af noget andet end dig selv så ville du have kunne set mit dilemma, men som sædvanlig kunne du ikke tænke lidt uden for regelsystemet. Sådan er livet sgu ikke min ven..livet er organisk og ændrer sig..men du, som reglerne, er og forbliver på det samme.kedelige.sted.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 24-06-03 14:27

Årheee lille may1980. jeg gider ikke mere.

Ram

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 24-06-03 14:31

endelig...halleluja amen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-03 18:51

Nådadada!!! Det er nok noget, der kan bringe sindene i kog! Sikken masse indlæg!
Jeg synes stadigvæk, at det er absolut synd, grænsende til dyremishandling at tage en kat, der er vant til at gå ud og ind som det passer den, -og byde den et liv som 100% stuekat! Hvis du ville tage den med til en bolig, hvor det var delvist i orden at hun indimellem "kom til" at smutte ud, så kunne det muligvis være godtnok for katten. Men at holde hende som "hemmelig kat", det er nærmest fængsel for livstid! Jeg garanterer nemlig for, at du IKKE kan gå små ture eller have din lille søde kat i haven hvis de andre beboere har vedtaget, at I ikke må have husdyr. Det er da også at skide på dine nye naboer på forhånd!
Det kan da godt være, at hun har levet af affald og at hun nu lever et trygt liv det meste af tiden. Men som katteejer ser du ikke, hvordan din søde lille hyggemis ligger på lur og venter på de knap flyvefærdige fugleunger. Du ser ikke, hvor meget rovinstinkterne betyder for hende! Eller når hun går på jagt efter mus i den nærmeste lille tot mark eller eng. -Det er de ting, du vil fratage hende for resten af livet.
-Selv om du fik en lejlighed med mulighed for husdyrtilladelse så kan du nok ikke forvente, at du bare kan slippe katten ud. For inden du kan få tilladelsen til lige netop din kat, skal du skrive under på, at du vil overholde nogle regler, der er vedtaget af beboerne. Som regel noget med, at hverken hund eller kat må gå løs eller forurene området. Jeg bor i sådan et område, og der bliver en fandens ballade, hvis reglerne ikke bliver overholdt. Faktisk er nogen blevet truet med opsigelse. Men man kan tage sin kat og gå i skoven med den.... hvis man kan kalde den til sig...
Er det helt umuligt at få de nye beboere til at tage sig af den??
Ellers kan du måske sætte hende i pleje eller holde hende som absolut!!! hemmelig kat i den første tid i Dannevang. Og så se at få flyttet krydset fra nej-kassen til ja-kassen. Det gøres ved at bearbejde alle dine nye naboer og få dem til at være med til at lave reglerne om. Det er nok eneste udvej, hvis du både vil beholde din mizzer og også din nye lejlighed. Og så får du samtidig lært dine nye naboer at kende.
Personligt ville jeg ALDRIG selv bo i en lejlighed uden mulighed for husdyrtilladelse.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 25-06-03 10:38

Hej May 1980
det at holde kat i en "dyrefri" lejlighed er nok ikke så smart, også af hensyn til dem der kommer efter dig, mange med allergi søger jo netop en lejlighed i dyrefri boligforeninger. sørg ihvert tilfælde for at have tilladelsen i orden,- ellers kan du komme til at hænge på en kæmpe regning til rengøring / istandsættelse, da det næsten er umuligt at fjerne alle kattehår / skæl fra sprækker og under paneler m.m.
Held og lykke
Mvh.
Dullermaren

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-06-03 13:28

Kære Dullermaren.

Har du ike forstået, at for may1980 er verdens omdrejningspunkt hendes tåbelige holdning og hendes skabede kat. Alt andet rager hende en høstblomst.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 25-06-03 16:22

Hendes nabo har kat, så hvorfor skulle det dog være et problem.... jeg syntes det er okay hun vil have sin kat med, jeg har også min kat i en kattefri lejlighed, men min overbo har kat, så hvorfor kan jeg dog ikke også... det syntes jeg kan være ligemeget....

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 25-06-03 16:27

ram, ...ej..jeg orker ikke. Du har ikke forstået en pind.

tak tarilex, jeg må indrømme at det at naboen har kat og overboen en lille hund er lidt mere beroligende...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-06-03 16:29

>Tarilex.

Nej, det er da osse rigtigt. Per og Poul kørte spritkørsel, hvorfor skulle jeg så ikke også gøre det. På den måde blir' det ligesom mere lovligt, ik*. Godaw do.

Ram

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 25-06-03 16:33

ram lad være med at spille så hellig. For det første kan du ikke sammenligne spritkørsel med det at holde kat. Førstenævnte er livsfarligt og selvfølgelig uacceptabelt. Men din kommentar er nu ret forældet...sådan lidt forældre psykologi fra midt 80 erne...du må finde på noget bedre når nu du er så vild med at belære os andre..

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-06-03 16:33

Jo jo lille may.

Jeg har så rigeligt forstået din holdning. Bare I er nogle stykker, der tilsidesætter de regler i egenhændigt har skrevet under på at ville overholde, så er det helt i orden.

Der er ikke nogen grund til på alm. vis at søge reglerne ændret. Det kunne jo være at det ikke kunne lade sig gøre, og I vil have jeres vilje.

Ram

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 25-06-03 16:43

Hvornår har jeg sagt at jeg ikke vil søge om at få ændret reglen?

Hvis jeg ikke havde et problem mht at overholde regler, hvorfor tror du så at jeg har skrevet og bedt om hjælp her? Nok fordi jeg ikke er helt bekvem med at skulle bryde kontrakten VEL! Så spar mig dine belastende små prædikener, vi er alle klar over det ok! Hvis du ikke kan sætte dig ind i min situation så lad være med at kommentere. Og spar mig din sarkasme..

Accepteret svar
Fra : TariLiex

Modtaget 50 point
Dato : 25-06-03 17:03

Jeg kan simpelthen ikke se problemet.... May vil have sin kat i sin lejlighed, og så lad det dog snart ligge....

Og nej som May siger, så syntes jeg heller ikke du kan sammenligne spritkørsel med at have kat i sin lejlighed, men vi har hver vores meninger, og skal vi så ikke bare beholde dem....

Jeg ville for alt i verden aldrig aflive min kat på grund af at jeg ikke må have den i lejligheden, nej så hellere lade være med at overholde reglen, og ja det er forkert, men jeg kan leve med det....

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 25-06-03 17:26

yep...og så er den prut slået!

Godkendelse af svar
Fra : may1980

Dato : 25-06-03 17:31

Tak for svaret TariLiex...jeg tror også at jeg kan leve med det, og så snart jeg kommer til DK så må jeg vel få samlet beboerne og se om reglen kan ændres. Jeg kan ikke se logikken i at skulle aflive katten og så DEREFTER måske få ændret loven..det ville jeg til gengæld IKKE kunne leve med.
May

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-06-03 17:38

Hej, may1980. Jeg ser lige, at du i et af dine indlæg skriver, at din fremtidige nabo har kat. Hvad med at kontakte dem og høre, hvordan situationen er for katteejere? Du har jo deres adresse, så du kan måske også finde deres telefonnummer. Måske ER beboerne lige ved at få vedtaget nye husregler, og så er dit problem jo løst på lykkeligste vis. Eller måske bliver reglerne ikke så strengt overholdt netop der. ---Eller i værste fald bliver du advaret om at passe meget på ikke at lade din kat løbe ud...
Jeg er ikke kattehader, men jeg ved præcis hvordan reglerne fungerer i et større boligselskab..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-06-03 17:41

Tarilex, vil du hellere stå på gaden med en kat under armen.... -Det er altså opsigelsesgrund....

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 25-06-03 18:04

ja men de skal komme med en advarsel først, og når/hvis den kommer, så kan jeg begynde at overveje, men mit problem er ikke stort da han kan komme ud til mine forældre..... Men ja, jeg kunne ALDRIG finde på at aflive en kat fordi jeg skal have et sted at bo!! Så er der sq andre muligheder! såsom at finde et andet sted til den, venner, familie...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-06-03 18:13

Hvis der ER andre muligheder, så kunne may jo lade katten være der, mens hun selv sonderer terrænet. Fordelen ville være, at hun ikke rager uklar med negative naboer på forhånd. Måske kunne hun få vendt stemningen, så husdyr blev tilladt..

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-06-03 18:21

Nå piger (og Rellom). Skal vi ikke være gode venner inden vi slukker lyset. Der kan jo hurtigt falde et skævt ord

I dette sp. skete der jo det klassiske, at der gik "politik" i sagen, som jeg nok må påtage mig hovedansvaret for.

Dybest set er May, May's lille mis (altså den vilde), og lejemålet fuldstændig ligegyldigt. Hun kan beholde sin mis, hun kan lade være. Hun kan flytte ind med missen med eller uden tilladelse, det er ligegyldigt. Det er hendes beslutning og problem - helt alene.

Det der set med mine øjne er noget essentielt i dette sp., er det principielle i, at en mindre gruppe for egen vindings skyld tilsidesætter indgåede aftaler. Samtidig bruges argumentet; " Det er der jo så mange der gør" til at legalisere et aftalebrud.
I det daglige møder vi det masser af steder. Lige fra køen i Netto, hvor en eller anden nød hopper 8 pers. over med bem. jeg skal bare lige ha' en mælk. Hv. fa.... rager det mig. Vedkommende kan da ikke alene sætte normen for, hvor meget vi andre skal sinkes, fordi han/hun kun har købt lidt.
Den næste der hopper over med 5 - 10 - 15 varer og et hjemmestrikket normsæt, der hedder:" Undskyld jeg har travlt, men jeg skal nå børnehaven inden den lukker". Det kunne jo tænkes, at de andre som står i køen, havde et lignende tidsproblem.

Lad os så lige vende tilbage til dyrene i lejemålene for et kort øjeblik.
May vil af visse grunde (som i øvrigt er ligegyldige for andre end hende selv) gerne have en mis ind i et lejemål, hvor dette kontraktmæssig ikke er tilladt. (forudsætter vi).
Det sker der nok ikke alverden ved.

2 mdr. efter flytter en ny lejer ind i ejendommen, og han har en Pytonslange, som han, for ham af vigtige grunde, gerne vil have med.
Tjae, det sker der vel heller ikke noget ved, så længe den bliver indendørs. ( og det i øvrigt er lovligt at holde sån' nogen i Danmark)
Sådan kan det blive ved.

Hvem har retten til at sætte grænsen for, hvor meget reglen om husdyrhold i ejendom må overtrædes. Er det Misse May - er det Pyton Kaj, eller det fru Madsen på 4, der overhovedet ikke vil bo i en ejendom med dyr, af grunde som hun ikke engang skal stå til regnskab for. Hun har en huslejekontrakt, der siger at der ikke må være dyr i ejendommen. Basta.

For mit eget vedkommende bor jeg i en ejendom, hvor det med RØDT er påført kontrakten, at der ikke må holdes husdyr. Min overbo har 2 katte. Jeg er fløjtende ligeglad. Men - Kort efter jeg flyttede ind, bemærkede jeg, at der hver aften ved 23 tiden var et spektakel oppefra, som jeg ikke kunne finde ud hvad pokker var. Da det havde stået på et stykke tid, gik jeg en aften op og ringede på og forelagde problemet. Nåe, det er nok vores katte der leger" var beskeden.

Undskyld er det førerkatte I har? Det var det ikke, men nogle racekatte af en eller anden slags. Jeg påtalte støjen, og de lovede at få det stoppet. Det stoppede ikke. Jeg gik atter derop, og meddelte dem kynisk, at enten stopper støjen, eller kattene flytter.

Jeg har ikke noget i mod, at de har katte, men jeg vil ikke acceptere at der hver aften afholdes "Greyhoundvæddeløb" med katte i et lejemål på ubehandlede trægulve, over mit soveværelse i en ejendom, hvor disse overhovedet ikke må være. Nu er de pisse sure på mig, men støjen er stoppet, og de har stadig kattene. Jeg er lidt storsindet ik'

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-06-03 18:40

Efter min mening er det på ingen måde forkert at bryde en
regel om, at man ikke må have kat i sin lejlighed.
Tværtimod ville det være forkert at rette sig efter den!!!
For man skylder da sin kat mere, end man skylder nogle
komplet uvedkommende og ligegyldige individer, og hvad
disse måtte udklække af syge regler oppe i deres ormstukne hjerner.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-06-03 19:56

Du er og blir' en spasmager Rellom.

Du får ikke mig til at tro på, at du mener at en kats tarv skal sættes højere end en skriftlig indgået aftale mellem 2 juridiske personer

Ram

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 25-06-03 20:30

ram ..
jeg vidste bare at du var typen der får ondt i røven af ting som supermarked eksemplet. Du virker bare så skide negativ og firkantet. Lovene styrer din tilværelse og ikke omvendt..og det er skide synd. Men hvis du har det godt med det så bliv bare ved. ..bare et spørgsmål; det er lørdag aften, gaden er tom..det er skide koldt og du vil bare hjem..der er rødt lys for fodgængere og ikke så meget som en bil i nærheden. Går du over for rødt?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-06-03 20:37

Formentlig.
Det vil jo ikke på nogen måde have indflydelse på andre mennesker.

Svarende til: "Der er ingen mennesker i køen i din førnævnte forretning, vil du springe over??"

Ram

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 25-06-03 21:01

jamen ram dog! bryder du virkelig en regel!! Puuha..du er nok en værre bisse hva!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-06-03 21:06

Til det sidste, ja da.
Men bemærk, jeg skuffer ikke i aftaleforhold, og tilsidesætter ikke bevidst andres juridiske ret.

Ram

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 25-06-03 21:10

ja ja ja ja..
men du er da bevidst om at det er ulovligt at gå over for rødt..plus at der er meget mere fare hved det end at hold en kat i en lejlighed..du kunne jo falde fordi det var glat og der kunne jo komme en bil kørende...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-06-03 21:15

May skrev:
[citat]
ikke så meget som en bil i nærheden[/code]

[citat]
og der kunne jo komme en bil kørende...[/code]

Du kan godt selv se at du vrøvler nu ik'?

Ram

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 25-06-03 21:18

jamen bare fordi jeg siger at det er ok, betyder det jo ikke at du ikke skal lade være med at overveje andre muligheder vel! Det er det jeg mener med at du er firkantet ram. du tager ting ord for ord. Det var et trick spørgsmål...og du bestod ikke.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-06-03 21:28

Er det en bestem form for Østrogenlogik, at stille 2 modsat rettede præmisser op for besvarelsen af det samme spørgsmål??

Lille May. Jeg ved godt jeg har sagt det før, men jeg kan ikke bruge mere tid på at forsøge at forklare dig, hvordan virkelighedens verden hænger sammen for reelle mennesker. Du må tage de klask der kommer, når du ikke vil lære. - Og de kommer.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 26-06-03 16:42

ram. jeg orker ikke mere. Og mht de klask der evt kommer..så er jeg "mand" nok til at tage dem...i modsætning til dig.